تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,906 |
رابطه بین سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد رودهن | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2، مهر 1396، صفحه 1-38 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ذوالفقار رشیدی* 1؛ معصومه مقدمی2 | ||
1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: هدف هر گونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است. یادگیری فعالیتی است که از سوی یادگیرنده ایجاد می شود تا به تغییر در او منتهی شود. هدف: بررسی رابطه سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد رودهن. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان مقطع ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد روهن شامل 1200 نفر که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل می باشند. از این تعداد 291 نفر به روش طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی ، فراوانی درصدی، میانه، میانگین، مد، انحراف معیار، ضریب کجی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی از طریق آزمون اسمیرنوف –کولموگروف، از آزمون های پارامتریک شامل آزمون رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: با توجه به داده ها می توان قضاوت کرد که بین سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ از دیدگاه دانشجویان با افزایش بکارگیری سبک های یادگیری، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیز افزایش می یابد. بعلاوه با افزایش کاربرد سبک یادگیری واگرا، همگرا، جذب کننده و انطباق دهنده خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیزافزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های یادگیری؛ خلاقیت؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
ایرانپور مبارکی، زهرا .(1389). بررسی عوامل مؤثر بر عدم موفقیت دانش آموزان شهر اهواز در کنکور سراسری سال های 87 و88. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه چمران اهواز. بخشی، محمود؛ آهنچیان، محمدرضا .(1392). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی: نقش تفکر انتقادی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(2)، 153-163. حاتمی، جواد؛ غلامی کوتنایی، کوروش؛ وطندوست لاله، ناهید.(1391). تأثیر نگرش والدین بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، نامة آ موزش عالی. 5(18)، 67-88. حسن زاده، رمضان؛ رمضان زاده ، ثریا؛ ابراهیم پور ؛ قدسیه.(1393). پیش بینی روابط بین سبک های یادگیری، سبک های شناختی و پیشرفت تحصیلی در مدارس الکترونیکی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(4)، 143- 155. حسینی لرگانی، سیده مریم ؛ سیف، علی اکبر .(1380). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19 (4) ،18-19. خدابنده، صدیقه؛ درتاج، فریبرز؛ اسدزاده، حسن؛ فلسفی نژاد، محمدرضا؛ ابراهیمی قوام، صغری.(1393). نقش سبکهای یادگیری در تبیین انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3)،39-51. درویش زاده ،مهدی؛ سبزواری ،سکینه؛ گروسی، بهشید؛ حسن زاده، اکبر. (1392). بررسی سبک های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ارایه الگوی مناسب تدریس بر اساس دیدگاه آنان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(3)، 376-386. رابینز، استیون پی. (2001). تئوری سازمان، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، (1384)، تهران: نشر صخا، چاپ دهم. رابینز، استیون پی. (2001). مبانی مدیریت. ترجمه محمد اعرابی، حمید رفیعی و بهروز اسراری(1384)، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم. رستگار خالد، امیر .(1389). تفاوتهایجنستدرانگیزش وپیشرفتتحصیلیدانشجویان. مطالعات راهبردی زنان،50، 81- 124. رضایی،علی اکبر .(1394). پیش بینی انگیزش پیشرفت براساس سبک های یادگیری کلب در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران،8-70. سام خانیان، محمد ربیع. (1384). خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی. تهران: انتشارات رسانه تخصصی. سیف ، علی اکبر.(1386). روان شناسی پرورشی نوین . روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم) تهران: نشر دوران. سیف، علی اکبر.(1392). روانشناسینوینتربیتی. تهران:آگاه. شریعتمداری، علی. (1376). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر. غنایی چمن آبادی، علی؛ محمدزاده قصر،اعظم؛ پاک مهر، حمیده؛ حجار،الهه.(1393). شناسایی سبک های یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه درسی نظام آموزش فنی و حرفه ای. فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، سال یازدهم،14(41) ، 1-11. فرمانبر، ربیع اله؛ حسین زاده، طوبی؛ اسدپور، محمد؛ یگانه، محمدرضا.(1391). ارتباط سبک های یادگیری براساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان،22(86)، 60-68. کاندگون، پان.(2005). ضرورت شناسایی کودکان تیزهوش . یزدانی. مجلهاستعداددرخشان، (1389)، (4) 71 ،21-38. محمدی، یحیی؛ کاظمی، سیما؛ حاجی آبادی، محمدرضا؛ رئیسون، محمدرضا. (1393). رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی92-93. فصلنامه علمی پژوهشی مراقبت های نوین، 11(4)، 275-282. معتمدی، عبداله ؛ شاهنده، مریم. (1390). اثر توجه، سطوح پردازش و سبکهای یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار. فصل نامه علمی و پژوهشی روانشناسی تربیتی.22(7)، 43-64. خورشیدی، عباس؛ میرکمالی،سید محمد.(1387). روش هایپرورشخلاقیتدرنظامآموزش. تهران: نشر یسطرون. وکیلیان، منوچهر. (1381). روشها و فنون تدریس. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. یزدی، منور.(1388). بررسی و مقایسه شیوه ها و سبک های یادگیری دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه الزهرا راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه ای. فصلنامهاندیشههاینوین تربیتی،5(2)، 123-144.
Abdul Rashid a,b.Mohd. Nasir Taib b,c, Sahrim Lias b,c, Norizam Sulaiman b,d.(2015). Learners’ Learning Style Classification related to IQ and Stress. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29 (2015) 1061 – 1070 (page 85).
Al Hamulda, F. (2015). Learning styles of the gifted students inTurkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 198-202(page 83).
Callins R.. (2008). Learning styles of teacher education students: basis in improving the teaching-learning process: Procedia social and behavioral sciences, volume, 103, 26, 595-605(page 86).
Cassidy , J .(2014). Learning styles An overview of theories models and measures Educational psychology . 24 N o4,419 -444(page 84).
Duff, A., Boyle, K., Dunleay, K. & Ferguson, J. (2008). The relationship between personality, approach to learning and academic performance, Journal of personality and Individual Differences, 44 (2), 532-543(page 25).
Fatahi Azar Eskandar .(2001). Review methods of Science books, Journal of Research on educational issues, Number 15, 16(page 25).
Felder , R m M Silverman , LK. (2010). Learning Styles and teaching Styles in engineering education Engineering education, 78(7) 674-681(page 22).
Kagan, j. (1996). "Modifiability of an Impulsive Tempo", Journal of educational psychology, 57(page 37).
Kolb DA, Boyatzis RE, Mainemelis C. (1999) .Experiential learning theory; previous research and new directions. Cleveland OH: case Western Reserve University; 98-9(page 17-55).
Linn, R. L Grounlaund N. E (2008). Measurement and assessment in teaching upper Saddle River NJ : Merril/prentice – Hall(page 26-69).
Mohammadi I, Sayehmiri K, Tavan H, Mohammadi E.(2013). Learning Styles of Iranian Nursing Students based on Kolb's Theory: A Systematic Review and Meta-analysis Study. Iran J Med Educ.; 13(9):741-52. [Persian] (page 55-57).
Omar , Mohammad. (2015). Learning styles and academic outcome. The validity and utility of Vermunt’s inventory of learning styles in a British higher education setting. British Journal of Educational Psychology, 73,267-290. construct Validity(page 83).
Pashler , H . Mcdaniied , M Rohrer , D . Bjork , R .(2014). psychologyical Science in the public Interest, 9 , 105-119(page 84).
Perjures, F. & Miller, M.D.et al. (1999).Gender differences in writing self- beliefs of Elementary school students, journal of Educational psychology, (page 33).
Piaget Y.(1995). The origine of intelligence in children. New York: International University Press (page 51).
Raeisoon MR, Mohammadi Y, Abdorazaghnejad M, Sharifzadeh Gh.(2014). An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem,and academic achievement of students in the nursingmidwiferyfaculty in Queen. Modern Care, (page 55).
Short , E, C .(1986). A Historical look at C(1986) A Historical Look at Curriculum Design . theory into practice.25(1) (page 25-73).
Soares AP, Guisande AM, Almeida LS, Paramo FM .(2009). Academic achievement in first-year Portuguese college students: The role of academic preparation and learning strategies. Int J Psychol. 44(3):204-12(page 7).
Torrance EP. An interview with E.(1998). Paul Torrance, about creativity. Educe a Psychology Rev;4(10);441-52(page 51-53-59).
Torrance, E. P. (1973). Is creativity teachable? Bloomington, IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation, (page 42-43).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,657 |