| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,577,071 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,343 |
رابطه رهبری موثق با عملکرد اعضای هیأت علمی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 4، دی 1395، صفحه 47-73 اصل مقاله (576.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر ترک زاده1؛ نیره حسینی* 2؛ سودابه حسن زاده بارانی3 | ||
| 1گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
| 3دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف رابطه رهبری موثق با عملکرد اعضای هیأت علمی با تأکید بر نقش میانجیِ سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 95 ـ 94 بود که تعداد 285 نفر با روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامة رهبری موثق (والومبوا و همکاران، 2008)، سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، سرمایه اجتماعی (ترکزاده و محترم، 1391)، و عملکرد شغلی (حَسام و همکاران، 2015) که روایی و پایایی آنها محاسبه و گزارش شده است، استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد رهبری موثق رابطه مثبت و معناداری با عملکرد اعضای هیأت علمی دارد. همچنین آزمون مدل مفهومی تحقیق نشان داد نقش میانجیِ سرمایه روانشناختی در رابطه بین رهبری موثق و عملکرد، مثبت، معنادار و کامل است. با این حال نتایج تحقیق، مؤید نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه بین رهبری موثق و عملکرد، خارج از مدل مفهومی تحقیق بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری موثق؛ سرمایه روانشناختی؛ سرمایه اجتماعی؛ عملکرد؛ آموزش عالی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 512 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |
||