| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,572,003 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,937 |
ارزیابی درونی کیفیت دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی یک از دیدگاه اساتید و دانشجویان | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 8، دوره 10، شماره 4، دی 1395، صفحه 161-179 اصل مقاله (428.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید احمد هاشمی* 1؛ ابوالفضل عباسی2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد | ||
| 2دانشجوی دکترای علوم تربیتی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش ارزیابی درونی کیفیت دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی یک از دیدگاه اساتید و دانشجویان بود. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از 2131 نفر از اساتید و 78440 نفر از دانشجویان رشتههای کارشناسی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی یک دانشگاههای آزاد اسلامی در سال تحصیلی 90- 89 بود. جهت انتخاب نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد که بدین ترتیب 382 دانشجو و 325 عضو هیأت علمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت بوده است که پس از تأیید روایی آنها از طریق نظرخواهی از متخصصین و نیز تعیین پایایی آنها (دانشجویان 0.84 و اساتید و اعضای هیأت علمی 0.76) مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS16 در دو سطحِ آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، میانه، مد و چولگی) و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معناداری 0.05) صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد؛ از دیدگاه دانشجویان، کارایی برنامههای دانشجویی و پژوهشی، پایینتر از متوسط، کارایی برنامههای آموزشی، متوسط و کارایی برنامههای اداری- مالی و فرهنگی، بالاتر از متوسط میباشد و از دیدگاه اساتید، کارایی برنامههای فرهنگی و پژوهشی، متوسط و کارایی برنامههای آموزشی، دانشجویی و اداری- مالی، بالاتر از متوسط میباشد. همچنین بین دیدگاه اساتید و دانشجویان راجع به کارایی برنامههای مختلف دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی یک تفاوت معناداری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی درونی؛ کیفیت؛ اساتید؛ دانشجویان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |
||