تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,454,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,491 |
موانع کاربست یافتههای پژوهشهای تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 2، تیر 1394، صفحه 61-82 اصل مقاله (373.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود صفری* | ||
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع کاربست یافتههای پژوهشهای تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی جمعآوری اطلاعات از جمله پژوهشهای توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان و معلمان منطقه 15 تهران به تعداد 2197 نفر بود. نمونه آماری پژوهش (بر اساس جدول مورگان) 356 نفر که شامل 36 نفر مدیر، 80 نفر معاون و 240 نفر معلم (218 زن و 138 مرد) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای سنجش عدم کاربست یافتههای پژوهشی از پرسشنامه 40 گویهای محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ در قسمت مربوط به دبیران 92/0 و در قسمت مربوط به مدیران و معاونان 86/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد که در این میان از آزمون t تک نمونهای استفاده گردید. عمدهترین نتایج حاکی از آن است که مولفههای تحقیق به ترتیب اقتصادی/مالی، فرهنگی/اجتماعی، ارتباطی/اطلاع رسانی، ساختاری/مدیریتی و انگیزشی/انسانی در عدم کاربست یافتههای پژوهشی نقش دارند که در این میان عامل اقتصادی/مالی مهمترین نقش را در عدم کاربست یافتههای پژوهشی داراست و عامل انگیزشی/انسانی آخرین (پنجمین) نقش را دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ کاربست یافتههای پژوهشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |