تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,307 |
بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 117-134 اصل مقاله (363.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس قنبری1؛ مدینه همتی* 2 | ||
1مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها، جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد1542 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، و مطابق با فرمول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 310 نفر انتخاب شد ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی مربیان اسچانن – موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون(1973)، بود که پایایی آنها برای پرسشنامه خودکارآمدی معلمان 91/0 و پرسشنامه ی کیفیت زندگی کاری 93/0 با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سطح متوسط و وضعیت خودکارآمدی آنان بالاتر از سطح متوسط است. بین کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار(227/0R=) مشاهده شد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه های محیط ایمن و بهداشتی و نیز تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم قدرت پیش بینی خودکارآمدی معلمان را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی کاری؛ خودکارآمدی؛ معلمان؛ مدارس ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |