تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,910 |
بررسی محورهای اساسی برنامهریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(مطالعه موردی واحد اسلامشهر) | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 149-173 اصل مقاله (467.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امیر حسین مهدی زاده* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی محورهای اساسی برنامهریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر شکل گرفته است. در این راستا، دیدگاه نسبت به عناصر مطرح در برنامهریزی (شامل نیازسنجی، شیوه انتخاب اهداف آموزشی، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان، بهرهگیری از تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی) و همچنین فرایند تدوین برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامع آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر و تعداد آنها 268 نفر بوده است. پس از تعیین جامعه آماری براساس فرمول حجم نمونه کوکران، 165 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که توسط زین الدینی (1389) طراحی و اعتباریابی شده و روایی 91/. بر اساس امید ریاضی و پایایی 96/. بر اساس آلفای کرانباخ بدست آمده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون t تک گروهی مورد بررسی قرار گرفته و یافتههای پژوهش نشان داده است که طبق دیدگاه اعضای هئیت علمی، میزان اهمیت عناصر مختلف نیازسنجی، شیوه انتخاب اهداف آموزشی، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان، بهرهگیری از تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی و نیز فرایند تدوین برنامه درسی در حد "بسیار بالا" است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هئیت علمی؛ برنامهریزی درسی؛ تدوین برنامه درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |