| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,608,004 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,289,525 |
بازآفرینی اسطورة گیلگمش در شعر عبدالوهاب بیاتی | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 30، اسفند 1396، صفحه 71-85 اصل مقاله (2.4 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی نجفی ایوکی* 1؛ فاطمه حاجی قربانی2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان | ||
| 2دانشآموختة زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر میکوشد با روش بررسی متن ادبی و تحلیل محتوای آن، چگونگی حضور اسطورة گیلگمش و شیوههای فراخوانی و به کارگیری آن شخصیت را در سرودة «مرثیّه إلی عائشه» از «عبدالوهاب البیاتی» (1926-1999) مورد بررسی و نقد قرار دهد؛ زیرا این شاعر کوشیده برای اصالتبخشی به سروده و پوشیدهتر و ادبیتر کردن متن، با بهرهگیری از شگرد نقاب، بیانی نمادین و سمبولیک داشته باشد و از رهگذر اسطورة گیلگمش و انکیدو مراد خویش را غیرمستقیم به مخاطب القا نماید. دخالتدهی اسطورة یادشده در متن شعری، این فرصت را به بیاتی داده است تا متنی منسجم و در هم تنیده به نمایش بگذارد. در دیگر سوی چنین استنباط میشود که هدف اصلی شاعر از کاربست این اسطوره در آن سروده، بیان مسألة سیاسی ـ اجتماعی و به چالش کشیدن آن باشد. آنچه را که در سرودة شعری شاهدیم این است که بیاتی معادل گیلگمش و عائشه معادل انکیدو قرار گرفتهاند و به نقشآفرینی میپردازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسطوره؛ گیلگمش؛ بیاتی؛ مرثیه إلی عائشه؛ خوانش سیاسی ـ اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 876 |
||