تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,338 |
تحلیلی از تجربه به کارگیری «یادگیری مشارکتی» در آموزش عالی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 54، آذر 1396، صفحه 50-65 اصل مقاله (579.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عظیمه سادات خاکباز* | ||
عضو هیئتعلمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل تجربهای از بهکارگیری یادگیری مشارکتی در آموزش عالی ایران پرداخته است. به این منظور، مطالعهای طولی به روش اقدام پژوهی در دو نیمسال تحصیلی در یکی از دانشگاههای کشور و در رشته علوم تربیتی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی تشکیل دادهاند. دادههای این پژوهش، از طریق پرسشنامه بسته و باز پاسخ، مصاحبه فردی و گروهی، مشاهده مشارکتی از کلاس درس و یادداشتهای خود شرححالنویسی استاد جمعآوری شده است. دادههای کمّی با روش آمار توصیفی و دادههای کیفی از طریق کدگذاری و مقولهبندی تحلیل شدهاند. تلفیق تحلیل کمّی و کیفی نشانگر وجود دو نوع مقوله «فرایند» و «برآیند» در تبیین تجربه مذکور بود. مقوله فرایند، خود شامل زیرمقولههای «گروهبندی»، «روش کار»، «تکالیف»، «روابط و تعاملات»، «احساس مسئولیت» و «جدی گرفتن فرایند یادگیری مشارکتی» بود. مقولهی برآیند نیز خود شامل زیرمقولههای «مهارتها» و «نگرش» بود. درنهایت، پیشنهادهایی نیز برای بهبود عمل از تحلیل دادهها استخراج شد که بر اساس آنها مدل بهبود یافتهای برای عمل در آینده حاصل شد که خود، مقدمه اجرای پژوهش دیگری را فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ اقدام پژوهی؛ یادگیری مشارکتی؛ یادگیری همیارانه | ||
مراجع | ||
Brown Fiechtner, S., & Actis Davis, E. (1992). Why some groups fail: A survey of students' experiences with learning groups. In A. S. Goodsell, & Others, Collaborative learning: A sourcebook for higher education (pp. 86-100). National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment (NCTLA). Davidson, N. (1995). International perspectivesS on cooperative and collaborative learning: An overview. International Journal of Educational Research, 23(3), 197-200. Hamer, L. O., & O’Keefe, R. D. (2013). Achieving change in students’ attitudes toward group projects by teaching group skills. Journal of Higher Education Theory and Practice, 13(2), 25-33. Herrmann, K. J. (2013). The impact of cooperative learning on student engagement: Results from an intervention. Active Learning in Higher Education, 14(3), 175-187. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 37(5), 365–79. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. (2007). The state of cooperative learning in postsecondary and professional settings. Educational Psychology Review, 19(1), 15-29. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. Washington, DC: George Washington University. Jones, K. A., & Jones, J. L. (2008). Making cooperative learning work in the college classroom: An application of the ‘Five Pillars’ of cooperative learning to post-secondary instruction. The Journal of Effective Teaching, 8(2), 61-76. Keramati, E., Mahram, B., Shabani Varaki, B., & Mehrmohammadi, M. (2013). Game of Knowledge: Grounded theory of hidden curricula in Iranian higher education. Journal of Higher Education Curriculum, 4 (7), 85-109. [Persian] Leigh Smith, B., & MacGregor, J. T. (1992). What is collaborative learning? In A. S. Goodsell, & Others, Collaborative learning: A sourcebook for higher education (pp. 10-30). National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment (NCTLA). MacGregor, J. (1992). Collaborative learning: Reframing the classroom. In A. S. Goodsell, & Others, Collaborative learning: A sourcebook for higher education (pp. 51-56). National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment (NCTLA). Naykki, P., Jarvela, S., Kirschner, P. A., & Jarvenoja, H. (2014). Socio-emotional conflict in collaborative learning—A process-oriented case study in a higher education context. International Journal of Educational Research, 68, 1-14. Oxford, R. L. (1997). Cooperative learning, collaborative learning, and interaction: Three communicative strands in the language classroom. The Modern Language Journal, 81(4), 443-456. Smith, K. A., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1992). Cooperative Learning and Positive Chang. in Higher EducationKarl. In A. S. Goodsell, & Others, Collaborative learning: A sourcebook for higher education (pp. 46-56). National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment (NCTLA). Stockdale, S. L., & Williams, R. L. (2004). Cooperative learning groups at the college level: Differential effects on high, average, and low exam performers. Journal of Behavioral Education, 13(1), 37-50. Sweet, M., & Svinicki, M. (2007). Why a special issue on collaborative learning in postsecondary and professional settings? Educational Psychology Review, 19, 13-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |