تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,899 |
بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 52، آذر 1396، صفحه 121-140 اصل مقاله (653.41 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی سپهوندی* 1؛ لیلا منصوری2 | ||
1هیئت علمی/دانشگاه لرستان | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی/دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
سازگاری تحصیلی از مباحث بنیادی و بسیار گسترده در روانشناسی محسوب میشود. به همین جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن، ضمن افزایش دانش، میتواند کاربردهای زیادی در کاهش مشکلات فردی و بینفردی داشته باشد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نگرش مذهبی و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانشجویان میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. به منظور انجام پژوهش، نمونهای به حجم 274 نفر (130 پسر و 144 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار مورد استفاده دراین پژوهش پرسشنامه نگرش مذهبی (گلریز و براهنی، 1353)، پرسشنامه خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین نگرش مذهبی و خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خودکارآمدی و نگرش مذهبی نقش معناداری در پیشبینی سازگاری تحصیلی داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش مذهبی؛ خودکارآمدی؛ سازگاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,258 |