تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
تفکر جادویی و تخیلِ علمی | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 14، دی 1396، صفحه 151-175 اصل مقاله (295.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی یعقوبی* 1؛ مریم ضمیری بلسبنه2 | ||
1استادیار دانشگاه گیلان | ||
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
همة معرفتهای بشری بهتدریج روند تطورات تاریخی را سپری کرده و به مرحلة کنونی رسیدهاند. این مقاله با استفاده از روش اسنادی، به واکاوی نسبتِ بین جادو و علم میپردازد. یکی از حوزههای معرفتی، معرفت علمی است. بر مبنای پارادایم پوزیتیویستی، تفکر جادویی چون بدیلهای ناپخته و گمراهکنندة تفکرِ علمی تلقی شده است. پوزیتیویستها در روششناسی بر مشاهده و تجربه تأکید زیادی میکردند و امور غیرتجربی را مُحمل و بیمعنی میدانستند. این خوانشِ رادیکالی توسط پوزیتیوستهای جدید اصلاح و تعدیل یافت. برخی فیلسوفان و مردمشناسان با رویکرد مردمشناسانه از جادو اعادة حیثیت کردند. آنها تأکید میکنند برهان قاطعی برای برتری علم بر انواع دیگرِ معرفت وجود ندارد. هر معرفتی دارای بازیهای زبانی گوناگون و مجموعهای از واژگان است که درک آن برای بیرون از آن حوزه مشکل است. برمبنای پارادایم مردمشناختی نوین نیز تفکر علمی و تفکر اسطورهای ـ جادویی درآمیختهاند و در جوامع گذشته و حال وجود داشته و از یکدیگر تغذیه کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جادو؛ کیمیاگری؛ تخیل؛ پزشکی؛ علم | ||
مراجع | ||
آرون، ریمون؛ (1364). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. باربو، ایان؛ (1362). علم و دین. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. بایرناس، جان؛ (1348). تاریخ جامع ادیان. ترجمه علی اصغر حکمت، تهران: پیروز و فرانکلین. بلوکباشی، علی؛ (1359). دیدگاهها و نگرشها در مردمشناسی: مکتب تکاملگرایی. کتاب جمعه، س1، ش32، اردیبهشت ماه. پوپر، کارل؛ (1368). حدسها و ابطالها، رشد شناخت علمى. ترجمه احمد آرام، چاپ دوم، تهران: شرکت سهامى انتشار. ترابی، علی اکبر؛ (1341). نظری در تاریخ ادیان. تهران: اقبال. توسلی، غلام عباس؛ (1370). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت. توکل، محمد؛ (1389). جامعهشناسی علم. تهران: جامعهشناسان. جاهودا، گوستاو؛ (1363). روانشناسی خرافات. ترجمه محمد تقی براهنی، تهران: نشر نو. چالمرز، آلن؛ (1382). چیستی علم. ترجمه سعید زیبا کلام، تهران: سمت. دنیوی، محسن؛ مقدم حیدری، غلامحسین؛ (1395). تأثیر مردمشناختی بر هستیشناختی و روششناختی فایرابند. فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره اول، 55ـ39. رنان، کالین؛ (1366). تاریخ علم کمبریج. ترجمه حسن افشار، تهران: مرکز. سابوتسکی، اوژن؛ (1394). جادو و ذهن مروری بر سازوکارها و رشد تفکر و باورهای جادویی. ترجمه فرشید مرادیان و نگین ناصری تفتی، تهران: ارجمند. سلیمی، فرشید؛ (1392). نگاهی به جوانههای علم بومی در تاریخ: از وحدت علم تا علم بومی. مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره 16، شماره1، 27ـ26. سیف بهزاد، فرخ؛ (1385). روانکاوی و علوم غریبه. تهران: درسا. عالم، عبدالرحمن؛ (1385). تاریخ فلسفه سیاسی غرب. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل. فروم، اریک؛ (1382). روانکاوی و دین. ترجمه آرسن نظریان، تهران: مروارید. کوزر، لوئیس؛ (1380). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی. گل سرخی، ایرج؛ (1377). تاریخ جادوگری. تهران: علم. لوی ـ برول، لوسین؛ (1389). کارکردهای ذهنی در جوامع عقبمانده. ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس. محسنی، منوچهر؛ (1372). مبانی جامعهشناسی علم. تهران: طهوری. مدنی، آزاده؛ (1386). کیمیاگری، مجله کتاب نقد، شماره 45، 326 – 289. مطهری، مرتضی؛ (1370). علل گرایش به مادیگری. تهران: صدرا. مظاهری، زهرا؛ علوی، سید کاظم؛ (1388). علم سنتی و علم مدرن. فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، سال ششم، شماره 21، 156ـ131. معین، دکتر محمد؛ (1386). فرهنگ کامل فارسی. به اهتمام عزیزالله علیزاده، تهران: فردوس. مقدم حیدری، غلامحسین؛ (1392). مبانی فلسفی مردمشناسی علم. مجله روششناسی علوم انسانی، سال19، شماره 75ـ74، 27ـ7. مقدم، سعید و خانمحمدی، کریم؛ (1390). نقد و بررسی زمینههای معرفتی و وجودی نظریه کارکردگرایی دورکیم. معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره سوم، ص: 112 – 85 . ملک راه، علیرضا؛ (1385). آیینهای شفا. تهران: پژوهشکده مردمشناسی. موحد ابطحی، سید محمد تقی؛ (1381). تحلیل جامعهشناسانه دین از منظر دورکیم. مجله علامه، دوره اول، شماره 3، ص : 254 – 192. مورتون، ادم؛ (1382). فلسفه در عمل. ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: مازیار. مورن، ادگار؛ (1391). روش شناخت شناخت. ترجمه علی اسدی، تهران: سروش. میرعبدالله لواسانی، افشین؛ (1388). نگرشی بر جادو و جادوگری در مردمشناسی. مجله گزارش، سال نوزدهم، شماره 216، 33ـ34 . میری، سید جواد و علی اصغری صدری، علی؛ (1391). علی شریعتی و پوزیتیویسم، مجله فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره دوم، 146ـ117. وبر، ماکس؛ (1384). اقتصاد و جامعه. ترجمه عباس منوچهری و سایرین، تهران: مولی. وود، کالینگ؛ (1381). هنر بهمثابۀ جادو، ترجمه نغمه ثمینی، مجله هنر، شماره 54، 127ـ118. همو؛ (1388). جامعهشناسی پزشکی. تهران: طهوری. همیلتون، ملکم؛ (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: تبیان.
Beattie , J. (1978) Other cultures. London:Cohen and West. Horton,R.(1970) Africa traditional thought and western science , in B.Wilson (ed.)Rationality .Oxford :Blackwell. Kuhn,T.S.(1962) The structure of scientific revolutions, university of Chicago press, Chicago. Malinowski Bronislaw (1948 ) Magic, science and religion and other essays , Selected and with an introduction, by Robert Redfield trade edition, Beacon press: Boston, Massachusetts, Text Edition,The Free Press: Glencoe, Ilunois. Gould J , W. L. Kolb (1971) In comparative religion, tr. R.Sheed, London, ER; ERE ; Evans - Pritchard, E. E., »Sorcery. Peltzer, K. (2003) Magical thinking and paranormal beliefs among secondary and university students in South Africa. Personality and Individual Differences, 35, 1419-1426. Robinson , Guy (1996) Philosophy and mystification A reflection on nonsense and clarity , ISBN 0-203-98089-1 Master e-book ISBN . Styers, Randall (2004) Making magic: religion, magic, and science in the modern world ,p. cm.—(Reflection and theory in the study of religion), Includes bibliographical references (p.) and index. Taylor, C.( 1979) Hegel and modern society , Cambridge University Press. Wittgenstein, L(1995) Remarks on Colour,ed.by G. E.M. Anscombe. Trans. By Lindal. Mc Alister and Margarete. Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |