تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,973 |
اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) در تغییر سطح باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشآموزان دختر افسرده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 10، شماره 40، اسفند 1396، صفحه 105-127 اصل مقاله (304.48 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیمین غلامرضایی1؛ مهدی یوسفوند* 2؛ فیروزه غضنفری3؛ علیاصغر فرخ زادیان4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه لرستان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه لرستان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوارسگان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) در تغییر سطح باورهای فراشناختی منفی و مثبت و نگرانی از تصویر بدنی (BICI) دانشآموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صورت شبهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای افسردگی شهر خرمآباد انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (درمان فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 2 ساعته تحت درمان فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تصویر بدنی (BII) فیشر (1979)، پرسشنامه افسردگی بک (1988) و مقیاس باورهای فراشناختی ولز وکاترایت – هاتن (۲۰۰۴) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار (SPSS.21) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها حاکی از آن بود که درمان فراشناختی در کاهش نگرانی از تصویر بدنی (BICI) و باورهای فراشناختی منفی و همچنین افزایش باورهای فراشناختی مثبت، اثربخش است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
باورهای فراشناختی مثبت؛ باورهای فراشناختی منفی؛ درمان فراشناختی؛ نگرانی از تصویر بدنی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه افسردگی[1] یکی از شایعترین اختلالات روانی است (کامیمورا، نوریان، آساسنیک و رواسرانو[2]، 2010) که شیوع رو به رشد آن به یک نگرانی جهانی تبدیل شده و تخمین زده میشود که تا سال 2020 به دومین بیماری رایج در دنیا تبدیل شود (کیمبرل، مهیر، دیبیر، گالیور و موریست[3] 2014). پژوهشگران علوم بهداشت روانی - رفتاری بر این باور هستند که بر طبق آمارهای بینالمللی بین 15 درصد از افراد سنین 15 تا 74 سال که به پزشکان مراجعه میکنند، دارای علائم بارز افسردگی مانند عدم توانایی تفکر، تمرکز، یا تصمیمگیری هستند، تصویر بدنی منفی[4] دارند، دچار تضاد شناختی[5] میشوند، نیاز به کنترل افکار[6] در آنها دیده میشود، احتمال دارد به آسانی دچار حواسپرتی و یا مشکلات حافظه شوند (نام، کیم، دویلدر و سونگ[7]، 2016). فشار سنگین عاطفی، اجتماعی و اقتصادی، برای مبتلایان به اختلال افسردگی، خانواده آنها و اجتماع از یک سو و شیوع فزاینده سالانه 9/2 تا 12/6 درصد در جمعیت عمومی باعث شده است که توجه به درمان و یا کاهش میزان نشانگان این اختلال در افراد مبتلا بیشتر از گذشته شود (ماهاتی، باگیا، کریستوفر، اسنها و راو[8]، 2015). از دیگر پیامدهای ناخوشایند افسردگی، کاهش باورهای فراشناختی[9] مثبت مانند خودآگاهی شناختی[10] و کاهش کیفیت زندگی است که می تواند تأثیرات عمدهای بر زندگی فرد بگذارد (لیما و فلک[11]، 2014). افسردگی یک عامل پیشبین قوی است که باعث آسیبهایی مانند تضاد شناختی، نشخوار فکری، نگرانی از تصویر بدنی میشود (لیانگ، ژیو، یوآن، شاوو و بیان[12]،2013). یافتههای پژوهشی جدید حاکی از آن است که حتی سطوح خفیف افسردگی با افزایش معنیدار باورهای فراشناختی منفی در دانشآموزان همراه است (وگت، والدین، هلهامر و مین لسچیمیت[13]، 2013). از طرفی افسردگی در کودکان و دانشآموزان از موضوعات مهم در گستره علم روانشناختی است. فیشر، مورفی، کوردیاک و گولدنر[14] (2015) با بازنگری پژوهشها نشان دادند که بیش از 20 درصد دانشآموزان تا 18 سالگی حداقل یک بار به افسردگی بالینی دچار میشوند. آنها افسردگی دانشآموزان را با مشکلاتی همچون ضعف مهارتهای اجتماعی، نگرانی از تصویر بدنی، باورهای فراشناختی منفی، اضطراب اجتماعی و اضطراب شدیدی که با دیگر منابع تنشزا مرتبط است. در تبیین علل افسردگی نظریههای متفاوتی مطرح شدهاند. از دیدگاه بالینی، افسردگی نشانگانی است که تحت سلطه خلق افسرده است و بر اساس بیان لفظی یا غیر لفظی عواطف غمگین اضطرابی یا حالتهای برانگیختگی نشان داده میشود (شیموتسو و هوریکاوا[15]، 2014). سقوط غیر قابل توجیه تنود حیاتی که این حالت در قلمرو بدنی با خستگی دائم آشکار میشود، در قلمرو شناختی به صورت پراکندگی دقت و مشکل کوشش فکری و در قلمرو عاطفی به شکل حالتی مالیخولیایی که با هشیاری فرد نسبت به ناتوانمندی واکنش همراه است متجلی میشود (جکنر و فرسکو[16]، 2016). ویژگی اصلی افسردگی، یک دوره زمانی حداقل 2 هفته است که در ضمن آن یا خلق افسرده یا بیعلاقگی و یا فقدان احساس لذت تقریباً در همه فعالیتها وجود دارد. همچنین در کنار این نشانهها در فرد، نشانههای دیگری مثل احساس بیارزشی، تصویر بدنی تحریف شده، نشخوار فکری، کاهش انرژی، اشکال در تفکر یا تصمیمگیری، تغییر در اشتها، تغییر وزن و پرخوری افراطی دیده میشود (سیدلر، داویز، رایس، الیف و دهیلون[17]، 2016). رویکردهای درمانی مختلفی برای کاهش یا از بین بردن افسردگی و نشانگان آن استفاده میشود. یکی از این رویکردهای درمانی، درمان فراشناختی[18] است که برای درمان انواع بیماران افسرده مطرح شده و سودمندی آن در برخی از پژوهشها تأیید شده است. تحقیقات نظری بک و توصیف پدیده اختلال هیجانی در چارچوب نظریه طرحواره، هنوز هم توضیحات مفید بالینی و غنی در مورد اختلالهای هیجانی را در اختیار ما قرار میدهد (مارینو، وینو، موسس، کاسلی، نایچویچ و اسپادا[19]، 2016). با این حال، مشکلات نظریه شناختی کلاسیک توسط چندین نظریهپرداز مورد توجه واقع شده اسـت. به عنوان مثال تیزدل و برنارد (1989؛ نقل ازکواتروپانی، لنزو، ماسیمو و ماری[20]، 2015) چهار مـشکل زیر را برای نظریه شناختی مطرح میکنند: 1- افکار منفی ممکن است بیش از آن که پیشآیند افسردگی باشند، نتیجه افسردگی باشند. 2- نگرشهای ناکارآمدی که در خلال دورههای افسردگی افزایش مییابند، پس از بهبودی به حالت طبیعی باز میگردند. 3- این مدل فقط با یک سطح شناخت سر و کار دارد. 4- مدل شناختی بین باورهای سرد و گرم (هیجان و منطق) تمایز قائل نمیشود. تیزدل و برنارد با ارائه چارچوب کاملتر پردازش اطلاعات و دیدگاه زیر سیستمهای شناختی متعامل (ISC) سعی کردهاند بـه همه جنبههای شناختی مؤثر در حفظ افسردگی توجه کرده و از این طریق به حل مشکلات مطرح شده در بالا بپردازند، با این همه نظریه تیزدل نیز نتوانسته است نقایص نظریه طرحواره را بـه صورت رضایتبخشی برطرف سازد (کواتروپانی و همکاران، 2015). همانگونه که ولز و متیـوس[21] (2010) اشاره کردهاند، این دیدگاه که طرحواره را تنهـا بـه عنوان اطلاعات نامربوطی بنگریم و ایـن کـه درمـانگر میتواند آنها را از ذهن بیمار پاک کنـد و بـه جـای آن فرضیات واقعیتری را جایگزین کند نمیتواند مثمرثمـر باشد، زیرا مردم باورها را شکل میدهند و به طور فعال بر اساس قوانین درونی، آنها را مورد تجدیـدنظـر قـرار میدهند. بنابراین آنچه حائز اهمیت است، صورتبندی پردازش شناخت درونی و قوانین و ساز و کارهایی است که موجب میشود تا بیماران به تعبیر و تفسیر باورهای ناسازگار بپردازند. آنچه مورد نیاز اسـت، یک چارچوب شناختی کامل برای بازنمایی تعامل بین دانش خود و آشفتگی هیجانی است. ولز در درمان فراشناختی بـرای افسردگی اساسی روی فهم علل نشخوار فکری متمرکز شده است و درمان او شامل راهبردهـایی اسـت که مستقیماً نشخوار فکری را هدف قرار میدهند و همچنین درمان مشتمل بـر فنونی برای چالش با باورهای فراشناختی منفی (در مورد غیـر قابـل کنتـرل بودن افکار افسرده کننده) و باورهای فراشناختی مثبـت در مورد ضرورت انجام نشخوار فکری بـرای مقابلـه و یافتن پاسخ) اسـت و بـا تکنیـکهـای آمـوزش توجـه ترکیب می شود (ولز[22]، 2008). همسو با مـدل فراشـناختی، تعـداد زیادی از مطالعات ارتباط قابل اطمینانی بین تفکر منفی به شکل نـشخوار و علائـم افـسردگی در آزمودنیهـای دیسفوریک، نشان دادهاند و پیشبینیهای مدل فراشناختی به طور تجربی و فواید درمانی این مدل برای بیماران افسرده مورد ارزیابی قرار گرفته است (تایلچ، آندور و اهرینگ[23]، 2015). همچنین ابعاد عقاید فراشناختی، همبـستگی مثبتـی بـا علائم افسردگی در نمونه غیـر کلینیکـی و در بیمـاران افسرده نـشان داده اسـت. در درمـان فراشـناختی تکنیکی به نام آموزش توجه برای کاهش نشخوار فکری و نگرانی، افزایش کنترل انعطاف پـذیر توجـه و افزایش آگاهی فراشناختی مطرح شد و نتـایج مطالعـات اولیه، در استفاده از این تکنیـک امیـدوار کننـده بودهانـد. تکنیک آموزش توجـه بـه تنهـایی تـأثیرات مفیـدی در درمــان اخــتلالات مختلــف از جملــه افــسردگی عمــده نــشان داده اســت (وس، لیساکر، فرانسیس، هام، بوک، السک، دیماجیو، لئونهارت، لیفیچ، مهدیون و بریر[24]، 2014). در زمینه ی اختلال افسردگی اساسی، شـواهد مقـدماتی در مورد اثرات درمان فراشناختی فراهم شـده اسـت. یکی از بررسیهای مهم در زمینه درمان افسردگی به روش درمان MCTتوسط گاملی[25] (2011) صورت گرفت. او به بررسی افسردگی و عوامل همراه در دانشآموزان دبیرستانی پرداخت. نتایج نشان داد که 59 درصد دانشآموزان دختر و 41 درصد دانشآموزان پسر داری اختلال افسردگی هستند. همچنین، مشخص شده است که در نوجوانی در بین دختران شایعتر از پسران است. از دیگر یافته های این مطالعه این بود که درمان MCT به طور معنیداری باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی در دانشآموزان دختر و پسر شده است. شفیعیسنگ آتش، رفیعینیا و نجفی (2012) در مطالعهای با عنوان مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و درمان MCT بر کاهش نشانگان افسردگی دانشآموزان دختر نشان دادند که درمان MCT باعث افزایش باورهای مثبت و کاهش باورهای منفی دانشآموزان دختر افسرده میشود. ربیعی، ساندار، کلانتری، مولوی و بهرامی (2012) در مطالعه خود با عنوان تاثیر درمان فراشناختی بر نگرانی از تصویربدنی در بیماران دچار اختلال بدشکل بینی به این نتیجه رسیدند که درمان فراشناختی با شناخت عقاید منفی و بدبینانه باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی میشود. همدال، هاگن، نورداهی و ولز[26] (2013) در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که درمان فراشناختی باعث کاهش نگرانی بیماران افسرده از تصویر بدنی خودشان میشود. این مطالعه که با عنوان بررسی مقایسهای تاثیر دو روش درمان فراشناختی و رفتاردرمانی بر کاهش میزان افسردگی زنان مبتلا به افسردگی عمیق انجام شده بود به این نتیجه نیز دست یافت که درمان فراشناختی نسبت به درمان رفتاری چون بر مؤلفه شناخت و آگاهی بیمار تاکید بیشتری دارد به نسبت بالاتری باعث بهبود نگرانی از تصویر بدنی میشود. برخی از مطالعات نیز نشان دادهاند که استفاده از روش درمان فراشناختی میتواند به صورت معنیداری باعث کاهش باورهای فراشناختی منفی مانند تضاد شناختی، نیاز به کنترل افکار و تضاد شناختی شود. از طرفی نتایج دیگر این مطالعات این بوده است که درمان فراشناختی به موازات کاهش باورهای فراشناختی منفی باعث افزایش باورهای فراشناختی مثبتی مانند خودآگاهی شناختی و مثبتاندیشی میشود (ولز، فیشر، ساموئل و تریشناپاتل[27]،2007؛ پاپاگئورگیوس و ولز[28]،2003؛ ولز و کینگ[29]، 2006). باتوجه به نتایج پژوهشهای انجام شده، به نظر میرسد روش درمانی MCT در درمان افسردگی و نشانگان این اختلال مؤثر باشد. بنابراین پژوهش حاضر در صدد بررسی اثربخشی درمان MCT در کاهش نگرانی از تصویر بدنی، افزایش باورهای فراشناختی مثبت و کاهش باورهای فراشناختی منفی دانشآموزان افسرده است.
روش پژوهش روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. در این بررسی از طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گـروه کنترل استفاده شد. گروه آزمایش درمان فراشناختی را دریافت نمودند. جامعـه آمـاری در ایـن پـژوهش عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد که جمعاً 3548 نفر بودند کـه از این تعداد 2050 نفر در ناحیه 1 و 1498 نفر در ناحیه 2 آموزش و پرورش خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند.
جامعه آماری جامعه آماری در ایـن پـژوهش عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد که جمعاً 3548 نفر بودند کـه از این تعداد 2050 نفر در ناحیه 1 و 1498 نفر در ناحیه 2 آموزش و پرورش خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395مشغول به تحصیل بودند. و نمونه مورد مطالعه در این مطالعه هم شامل 40 نفر از دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی میباشند که به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.
روش اجرا ابتدا هماهنگیهای لازم و مکاتبات اداری با آموزش و پرورش مرکز خرمآیاد انجام گرفت. سپس با مراجعه به مدارس، مدیران و دبیران توجیه شدند. در مرحله اول، 600 دانشآموز دختر از بین مدارس دخترانه مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. سپس دانشآموزانی که نمره بالایی (نقطه برش 10) در مقیاس افسردگی روانی کسب کردند، شناسایی و مورد مصاحبه بالینی (طبق ملاکهای راهنمای تشخیصی آماری نسخه چهارم) قرار گرفتند. آزمودنیهای دارای افسردگی به صورت تصادفی به دو گروه به شرح زیر گمارده شدند: 20 نفر برای درمان فراشناختی (گروه آزمایش) و 20 نفر برای لیست انتظار (گروه گواه). سپس هر دو گروه در مرحله پیشآزمون مقیاس باورهای فراشناختی و پرسشنامه نگرانی در مورد تصویر بدنی را تکمیل کردند. دو هفته پس از درمان مجدداً از آزمودنیهای دو گروه پسآزمون به عمل آمد و سرانجام دادههای حاصله با روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ملاکهای شمول عبارت بودند از: دبیرستانی بودن، عدم مصرف داروهای روانگردان، عدم ابتلا به اختلالات روانی و شخصیتی (بامصاحبه بالینی)، نداشتن بیماریهای حاد و مزمن جسمی، عدم شرکت همزمان در سایر برنامههای درمانی و عدم دریافت مشاوره فردی یا دارو درمانی. ملاکهای خروج عبارت بودند از: ابتلا به اختلالات روانی و شخصیتی (با مصاحبه بالینی)، داشتن بیماریهای حاد و مزمن جسمی، مصرف داروهای روانگردان، شرکت همزمان در سایر برنامههای درمانی، و دریافت مشاوره فردی یا دارودرمانی. لازم به ذکر است افرادی که در لیست انتظار بودند بعد از انجام پژوهش به صورت داوطلبانه تحت درمان قرار گرفتند. درمان فراشناختی گروه آزمایش براساس روش درمان فراشناختی ولز (2008) انجام شده به این صورت که طی 9 جلسه 2 ساعته آموزشهای لازم به شرح زیر به عمل آمد: جلسه اول؛ فرمولبندی کلی مراجع، معرفی مدل، شناسایی دورههای نشخوار ذهنی، تمرین تکنیک افزایش توجه، ارائه تکالیف خانگی. جلسه دوم: بررسی تکالیف خانگی، معرفی و تمرین ذهن آگاهی انفصالی، نشان دادن به تعویق انداختن نشخوار ذهنی به شکل آزمایشی، تمرین تکنیک افزایش توجه، تکلیف خانگی. جلسه سوم: شناسایی ماشهچکانهای نشخوار ذهنی و تمرین تکنیکها، بررسی نشخوار فکری و تمرین به تعویق انداختن نشخوار ذهنی در جلسه، چالش با فراشناختهای غیرقابل کنترل، شناسایی سطوح فعالیت و مقابله، ارائه تکالیف خانگی. جلسه چهارم: بازبینی تکالیف خانگی، بررسی سطوح فعالیت و سبکهای مقابلهای غیر سودمند، چالش با عقاید مثبت در مورد نشخوار ذهنی، تکلیف خانگی. جلسه پنجم: بازبینی تکالیف خانگی، بررسی عقاید مثبت و سطح فعالیت، ادامه دادن به چالش با عقاید مثبت در مورد نشخوار ذهنی، بازبینی سطوح فعالیت و افزایش زمان تامل تا واکنش (به فکر فرو رفتن) کشف و مانع شدن از رفتار مقابلهای مضر (برای مثال خواب) و تکلیف خانگی. جلسه ششم: بازبینی تکالیف خانگی، عقاید مثبت و سطح فعالیت، شناسایی عقاید منفی و چالش با آنان در مورد هیجان و افسردگی، تکلیف خانگی. جلسه هفتم: بازبینی تکالیف خانگی، شروع نوشتن طرحهای جدید، کشف و اصلاح ترسهای عودکننده، تمرین تکنیک افزایش توجه، تکلیف خانگی. جلسه هشتم: بازبینی تکلیف خانگی، پیشگیری از عود، کار روی عقاید فراشناختی باقی مانده، انتظار ماشهچکانهای آینده و برنامهریزی جلسات بعدی برای بهبود بیشتر (ولز، 2008).
طرح پژوهش این پژوهش به صورت شبهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گـواه اسـتفاده شد. در این پژوهش درمان به عنوان متغیر مستقل محسوب میشود که سطوح آن درمان فراشناخت و عدم مداخله است. متغیرهای تصویر بدنی، باورهای فراشناختی منفی و باورهای فراشناختی مثبت به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدهاند.
روش تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون لون، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل کوواریانس تک متغیری و تحلیل کواریـانس چنـد متغیـری) استفاده شده است.
ابزار الف) پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز وکاترایت – هاتن (۲۰۰۴) پرسشنامه باورهای فراشناخت یک مقیاس خودگزارشی ۳۰ آیتمی است که تفاوتهای فردی را درمورد باورهای فراشناخت، قضاوتها و گرایشات نظارتگری ارزیابی میکند. این پرسشنامه شامل ۵ خرده مقیاس ۱- تضاد شناختی (گویههای شماره ۸، ۱۴، ۱۷، ۲۴، ۲۶، ۲۹) ۲- باورهای مثبت (گویههای شماره۱، ۷، ۱۰، ۱۹، ۲۳، ۲۸) ۳-خودآگاهی شناختی (گویههای شماره ۳، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۳۰) ۴-کنترلناپذیری و خطر افکار (گویههای شماره ۲، ۹، ۲۱) ۵-نیاز به کنترل افکار میباشد (گویههای شماره ۶، ۲۰، ۲۷). هر آیتم بر روی مقیاس ۴ گزینهای لیکرت (موافق نیستم۱، کمی موافقم۲، تا حدی۳، کاملاً موافقم۴) نمرهگذاری میشود. ولز و کاتریت – هاتون (۲۰۰۴)در پژوهشی همسانی درونی، اعتبار همگرا و همچنین پایایی آزمون و بازآزمون را مناسب و قابل قبول گزارش کردند. ضریب پایایی پرسشنامۀ فراشناخت از ۸۹/۰ و ضریب همبستگی آن با مقیاس اضطراب صفت اسپیل برگر ۷۳/۰ گزارش شده است (نریمانی و ابولقاسمی، 2005).
ب) مقیاس تصویر تن فیشر[1](FBIS) پرسشنامه تصویرتن، درسال 1979 توسط فیشر ساخته شده و دارای 46 ماده است. که هر ماده دارای ارزشی بین 1 تا 5 (خیلی ناراضی=1، ناراضی=2، متوسط=3، راضی=4، خیلی راضی=5) است. کسب نمره 46 در این آزمون نشان دهنده اختلال و نمره بالاتر از 46 عدم اختلال است. اعتبار این آزمون توسط محمدی و سجادینژاد (2007) در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. ضریب همبستگی محاسبه شده آزمون در اجرای اول و اجرای دوم به روش پیرسون برای دانشآموزان سال اول 81/0، دانشآموزان سال دوم 84/0، دانشآموزان سال سوم 87/0 و جمع دانشآموزان 84/0 میباشد. با توجه به سطح معنیداری این ضریب (001/0<p) میتوان پذیرفت که بین نمرات حاصل از اجرای اول آزمون نمرات حاصل از اجرای دوم آزمون همبستگی معنیداری وجود دارد. همچنین روایی این آزمون توسط امینیان (2010) در ایران مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در تحقیق زنجانی و گودرزی (2009) پایایی پرسشنامه تصویر بدنی با دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف به دست آمده است که به ترتیب برابر96/0 و 89/0 به دست آمده است.
ج) پرسشنامه افسردگی بک – ویرایش دوم این پرسشنامه شکل بازنگری شده پرسشنامه افسردگی بک است که جهت سنجش شدت افسردگی تدوین شده است (1988). این ویرایش در مقایسه با ویرایش اول بیشتر با DSMIV همخوان است و همانند BDI و BDI-II نیز 21 سوالی است و تمام عناصر افسردگی را براساس رویکرد شناختی پوشش میدهد. نمره افراد افسرده از نظر بالینی در دامنه بین 12 تا 40 قرار میگیرد. نتایج مطالعات بک، ایپستین و براون[30] (1996) نشان داد که این پرسشنامه دارای روایی درونی بالایی است. فتا (2004) ضریب پایایی این پرسشنامه را 96/0 گزارش کرده است.
د) پروتکل درمان فراشناختی جلسه اول؛ فرمولبندی کلی مراجع، معرفی مدل، شناسایی دورههای نشخوار ذهنی، تمرین تکنیک افزایش توجه، ارائه تکالیف خانگی. جلسه دوم: بررسی تکالیف خانگی، معرفی و تمرین ذهن آگاهی انفصالی، نشان دادن به تعویق انداختن نشخوار ذهنی به شکل آزمایشی، تمرین تکنیک افزایش توجه، تکلیف خانگی. جلسه سوم: شناسایی ماشهچکانهای نشخوار ذهنی و تمرین تکنیکها، بررسی نشخوار فکری و تمرین به تعویق انداختن نشخوار ذهنی در جلسه، چالش با فراشناختهای غیرقابل کنترل، شناسایی سطوح فعالیت و مقابله، ارائه تکالیف خانگی. جلسه چهارم: بازبینی تکالیف خانگی، بررسی سطوح فعالیت و سبکهای مقابلهای غیر سودمند، چالش با عقاید مثبت در مورد نشخوار ذهنی، تکلیف خانگی. جلسه پنجم: بازبینی تکالیف خانگی، بررسی عقاید مثبت و سطح فعالیت، ادامه دادن به چالش با عقاید مثبت در مورد نشخوار ذهنی، بازبینی سطوح فعالیت و افزایش زمان تامل تا واکنش (به فکر فرو رفتن) کشف و مانع شدن از رفتار مقابلهای مضر (برای مثال خواب) و تکلیف خانگی. جلسه ششم: بازبینی تکالیف خانگی، عقاید مثبت و سطح فعالیت، شناسایی عقاید منفی و چالش با آنان در مورد هیجان و افسردگی، تکلیف خانگی. جلسه هفتم: بازبینی تکالیف خانگی، شروع نوشتن طرحهای جدید، کشف و اصلاح ترسهای عودکننده، تمرین تکنیک افزایش توجه، تکلیف خانگی. جلسه هشتم: بازبینی تکلیف خانگی، پیشگیری از عود، کار روی عقاید فراشناختی باقی مانده، انتظار ماشهچکانهای آینده و برنامهریزی جلسات بعدی برای بهبود بیشتر (ولز، 2008).
یافتهها میانگین و انحراف معیار سنی به ترتیب 12/17 و 69/0 با دامنه 15 تا 18 سال بود. بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ متغیرهای سن، پایه و رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشـت. در جدول 1 میانگین و انحراف استاندارد نمرات متغیرها در پس آزمون و پیش آزمون گروههای آزمایش و گواه ارائه شده است.
جدول 1: میانگین و انحراف استاندارد گروههای آزمایش و گواه در متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک پیشآزمون و پسآزمون Table 1 The Mean and Standard Deviation of the Experimental and Control Groups in the Studied Variables in the Pre-test and Post-test Separately
براساس یافتههای جدول شماره 1 میانگین و انحراف معیار گروه گواه و آزمایش برای متغیرهای مورد مطالعه گزارش شده است. همچنین بر اساس یافتههای جدول مذکور پایین ترین و بالاترین میانگین در پیشآزمون و پسآزمون هر دو گروه گواه و آزمایش مربوط به متغیرهای کنترل ناپذیری - خطر افکار و نگرانی از تصویر بدنی میباشد.
جدول 2: آزمون فرض نرمال بودن توزیع متغیرها Table 2 Testing the Normal Distribution of Variables
همانطور که از یافتههای جدول 2 استنباط میشود، از آنجا که سطح معنیداری به دست آمده در آزمونK-S، در اکثر متغیرهای پژوهش به تفکیک گروه، بیش از مقدار ملاک 05/0 میباشد، در نتیجه میتوان گفت که توزیع متغیرهای مورد بررسی در نمونه آماری داری توزیع نرمال میباشد و میتوانیم فرضیههای پژوهش را از طریق آزمونهای پارامتریک مورد آزمون قرار دهیم.
جدول 3: نتایج گزارش آزمون همگنی شیب ها برای باورهای فراشناختی مثبت، باورهای فراشناختی منفی و نگرانی از تصویر بدنی Table 3 The Results of Homogeneity Tests for Slopes for Positive Metacognitive Beliefs, Negative Meta-Cognitive Beliefs, and Body-Image concerns.
اطلاعات جدول3 نشان می دهد مفروضه همگنی شیبهای رگرسیون برای استفاده از کوواریانس در هر سه متغیر محقق شده است. لذا جهت بررسی فرضیه مورد نظر، از تحلیل کوواریانس استفاده شد که نتایج آن در جداول زیر ارائه شده است.
جدول 4: نتایج آزمون لوین جهت بررسی پیشفرض برابری واریانسها Table 4: Levine Test Results for Default Equation Analysis of Variances
نتایج جدول 4 گویای آن است که واریانسهای مؤلفههای نگرانی از تصویر بدنی، باورهای مثبت، خودآگاهی شناختی، تضاد شناختی، نیاز به کنترل افکار و کنترلناپذیری و خطر افکار در دو گروه با هم برابر بوده و با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارند، که این یافته، پایایی نتایج بعدی را نشان میدهد. نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری معنادار می باشد به این معنا که فرض صفر مبنی بر ناهبسته بودن دادهها رد و فرض خلاف مبتنی بر همبسته بودن دادهها تایید میشود. یعنی این آزمون نشان داد که ماتریس همبستگی مشاهده شده متعلق به جامعهای با متغیرهای همبسته است. و لذا میتوان تحلیل واریانس و کوواریانس را انجام داد.
جدول 5: نتایج تحلیل مانکوا بر روی میانگین مؤلفههای پژوهش Table 5 Results of MANCOVA Analysis on the Mean of Research Components
همانطور که در جدول 5 مشاهده میشود سطوح معنیداری همه آزمونها بیانگر آن است که درمان فراشناختی (MCT) حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفههای باورهای فراشناختی مثبت و منفی و نگرانی از تصویر بدنی) میانگین گروه آزمایشی را نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون افزایش داده است (001/0P=، 563/19F=). برای پی بردن به تفاوت، نتایج حاصل از تحلیل مانکوا، در جدول 6 ارائه شده است که میزان تاثیر یا تفاوت برابر با 57 درصد میباشد. یعنی 57 درصد از تفاوتهای فردی نمرات مؤلفههای باورهای مثبت و منفی و نگرانی از تصویر بدنی به تاثیر عضویت گروهی میباشد. توان آماری نزدیک به یک هم نمایانگر کفایت حجم نمونه است. برای مشخص شدن این کـه از لحاظ کدام متغیر بین دو گروه تفاوت وجود دارد، تحلیلهای کواریانس یک متغیری انجام گرفت.
جدول 6: نتایج تحلیل کواریانس یک متغیری باورهای مثبت، خودآگاهی شناختی، تضاد شناختی، کنترلناپذیری و خطر افکار، نیاز به کنترل افکار و نگرانی از تصویر بدنی Table 6 Results of Covariance Analysis of One Variable of Positive Beliefs, Cognitive Self-Consciousness, Cognitive Contradiction, Uncontrollability and Risk of Thoughts, the Need to Control Thoughts and Concerns of the Body Image
با توجه به یافتههای جدول شماره 6 نتایج تحلیل کواریـانس یـک متغیـری نشان داد که: بین دانشآموزان دختر مبتلا بـه افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر باورهای مثبت تفـاوت معنیداری وجود دارد (001/0 P <، 96/21F=) به عبارت دیگر، درمان فراشناختی باعث افزایش باورهای مثبت آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون شده است. تأثیر این مداخله درمانی بر افزایش باورهای مثبت 39% است. یعنی 39 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 99 درصد هم حاکی از دقت آماری بالا میباشد؛ بین دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر خودآگاهی شناختی تفاوت معنیداری وجـود دارد (001/0P <، 84/27F=) به عبارت دیگر، درمان فراشناختی باعث افزایش خودآگاهی شناختی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون شده است. تأثیر این مداخله درمانی بر افزایش خودآگاهی شناختی 42% است. یعنی 42 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانـده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 95 درصـد هم حاکی از دقت آمـاری بـالا مـیباشـد؛ بین دانشآموزان دختر مبتلا بـه افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر تضاد شناختی تفـاوت معنیداری وجـود دارد (001/0 P <، 51/18F=) به عبارت دیگر، درمان فراشناختی باعث کاهش تضاد شناختی آزمودنیهای گـروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمـون شـده است. تأثیر این مداخله درمانی بر کاهش تضاد شناختی 42% است. یعنی 42 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانـده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 99 درصد هم حاکی از دقت آماری بالا میباشد؛ بین دانشآموزان دختر مبتلا بـه افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر کنترلناپذیری و خطر افکار تفـاوت معنیداری وجـود دارد (001/0 P <، 19/31F=) به عبارت دیگر، درمان فراشناختی باعث کاهش کنترلناپذیری و خطر افکار آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون شده است. تأثیر این مداخله درمانی بر کاهش کنترلناپذیری و خطر افکار 58% است. یعنی 58 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانـده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 99 درصـد هم حاکی از دقت آمـاری بـالا مـیباشـد؛ بین دانشآموزان دختر مبتلا بـه افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر نیاز به کنترل افکار تفـاوت معنیداری وجـود دارد (001/0 P <، 19/31F=) به عبارت دیگر، درمان فراشناختی باعث کاهش نیاز به کنترل افکار آزمودنیهای گـروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحلـه پـسآزمـون شـده است. تأثیر این مداخله درمانی بر کاهش کنترلناپذیری و خطر افکار 51% است. یعنی 51 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانـده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 99 درصـد هم حاکی از دقت آمـاری بـالا مـیباشـد؛ بین دانشآموزان دختر مبتلا بـه افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه از نظر نگرانی از تصویر بدنی تفـاوت معنیداری وجـود دارد (001/0 P <، 24/129F=) بــه عبــارت دیگــر، درمان فراشناختی باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون شده است. تأثیر این مداخله درمانی بر کاهش نگرانی از تصویر بدنی 47% است. یعنی 47 درصد نمرات کل واریـانس باقیمانـده مربوط به تأثیر مداخله درمانی است. توان آماری 95 درصد هم حاکی از دقت آماری بالا میباشد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هـدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) در تغییر سطح باورهای فراشناختی منفی و مثبت و نگرانی از تصویر بدنی (BICI) دانشآموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد انجام شده اسـت. یافتـههـای پـژوهش حاضر نشان داد که درمان فراشناختی باعث کاهش باورهای فراشناختی منفی گروه آزمایش نسبت بـه گـروه گواه شده است. به عبارت دیگرباورهای فراشناختی منفی در افرادی که در جلسات درمان فراشناختی شرکت کرده بودند در مقایسه با گروه گواه کاهش معنیداری داشته است. یافتههای پژوهش حاضر همچنین نشان داد که درمان فراشناختی باعث افزایش باورهای فراشناختی مثبت گروه آزمایش نسبت بـه گـروه گواه شده است. به عبارت دیگر باورهای فراشناختی مثبت در افرادی که در جلسات درمان فراشناختی شرکت کـرده بودنـد در مقایسه با گروه گواه افزایش معنیداری داشته است. این یافتهها با نتایج مطالعه سنگ آتش، رفیعی نیا و نجفی (1391)، ولز، فیشر، ساموئل و تریشناپاتل (2007)، پاپاگئورگیوس و ولز (2003)، ولز و کینگ (2006) همسو است. علاوه بر این، یافتـههـا نشان داد که درمان فراشناختی باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی (BICI) گروه آزمایش نسبت بـه گـروه گواه شده است. به عبارت دیگر، نگرانی از تصویر بدنی در افرادی که در جلسات درمان فراشناختی شرکت کـرده بودنـد در مقایسه با گروه گواه کاهش معنیداری داشته است. این یافته با نتایج مطالعات همدال، هاگن، نورداهی و ولز (2013)، ربیعی، ساندار، کلانتری، مولوی و بهرامی (2012) و گاملی (2011) همسو است. گاملی (2011) در مطالعه خود نشان داد که 59 درصد دانشآموزان دختر و 41 درصد دانشآموزان پسر داری اختلال افسردگی هستند. همچنین، مشخص شده است که در نوجوانی در بین دختران شایعتر از پسران است. از دیگر یافته های این مطالعه این بود که درمان MCT به طور معنیداری باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی در دانشآموزان دختر شده است. و لذا از دلایل هم سویی نتایج مطالعه حاضر با مطالعه گاملی این بوده است که آزمودنی های دو مطالعه دختر بوده اند. شفیعیسنگ آتش، رفیعینیا و نجفی (2012) در مطالعهای با عنوان مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و درمان MCT بر کاهش نشانگان افسردگی دانشآموزان دختر نشان دادند که درمان MCT باعث افزایش باورهای مثبت و کاهش باورهای منفی دانشآموزان دختر افسرده میشود. از دلایل همسویی نتایج این مطالعه با مطالعه شفیعی سنگآتش و همکاران این میباشد که هر در هر دو مطالعه از پکیج درمان فراشناختی ولز (2008) استفاده شده است. همچنین ربیعی، ساندار، کلانتری، مولوی و بهرامی (2012) در مطالعه خود با عنوان تاثیر درمان فراشناختی بر نگرانی از تصویربدنی در بیماران دچار اختلال بد شکل بینی به این نتیجه رسیدند که درمان فراشناختی با شناخت عقاید منفی و بدبینانه باعث کاهش نگرانی از تصویر بدنی میشود. همدال، هاگن، نورداهی و ولز (2013) در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که درمان فراشناختی باعث کاهش نگرانی بیماران افسرده از تصویر بدنی خودشان میشود. این مطالعه که با عنوان بررسی مقایسهای تاثیر دو روش درمان فراشناختی و رفتاردرمانی بر کاهش میزان افسردگی زنان مبتلا به افسردگی عمیق انجام شده بود به این نتیجه نیز دست یافت که درمان فراشناختی نسبت به درمان رفتاری چون بر مؤلفه شناخت و آگاهی بیمار تاکید بیشتری دارد به نسبت بالاتری باعث بهبود نگرانی از تصویر بدنی میشود. برخی از مطالعات نیز نشان دادهاند که استفاده از روش درمان فراشناختی میتواند به صورت معنیداری باعث کاهش باورهای فراشناختی منفی مانند تضاد شناختی، نیاز به کنترل افکار و تضاد شناختی شود. از طرفی نتایج دیگر این مطالعات این بوده است که درمان فراشناختی به موازات کاهش باورهای فراشناختی منفی باعث افزایش باورهای فراشناختی مثبتی مانند خودآگاهی شناختی و مثبتاندیشی میشود (ولز، فیشر، ساموئل و تریشناپاتل،2007؛ پاپاگئورگیوس و ولز،2003؛ ولز و کینگ، 2006). در تبیین یافتههای این مطالعه مـیتـوان گفـت کـه در درمان فراشناختی از شـیوههـای شـناختی نظیر تن آرامـی، آمـوزش تنظـیم هیجانـات بـرای بهبـود تحریفـات شناختی و فراشناختی و باورهای مربوط به تصویر بدن، خطاهای شـناختی و نحوه مقابله با این شناختها، فنون مقابله با استرس و افکار منفی اسـتفاده مـیشـود. همچنین در درمان فـوق از فنـون رفتـاری نظیـر مواجهـه خیالی و واقعی برای تعـدیل تصـویر بـدنی منفـی اسـتفاده میشود. در به کارگیری مواجهـه بـا اسـتفاده از حساسـیتزدایی منظم به مراجع آموزش داده میشود که بـه صـورت تدریجی با قسمتهایی از بدن خود که موجب ناراحتیشـان میشود همرا با فن تنآرامی مواجه شوند و به مرور تـنش، ناراحتی و اضطراب خود را کم کنند و از این طریق احساس رضایت و کامـل بـودن را دریافـت نماینـد. بنـابراین درمان فراشناختی از طریق راهبردهای فراشناختی و هیجانی موجب تصحیح و کاهش تصویر بدنی منفی شده و متعاقـب آن باعث ایجاد تصویر بدنی مثبت در افراد میشود. اثربخشی درمان فراشناختی در کاهش تصـویر بـدنی منفی را نیز میتوان اینگونه تفسیر کرد که یکی از عوامل مهم در شکلگیری افسردگی اخـتلال در تصور از تن و نگرش منفی در مورد تصویر بـدنی اسـت. بـا توجه به این که در درمان فوق روی تغییر افکار منفی و نشخوارهای فکری در مورد نگرش مثبت بـه بدن تأکید میشود، این روش مـیتوانـد در بهبـود تصـاویر بدنی مؤثر واقع شود. همچنین میتوان گفت که درمان فراشناختی از طریق راهبردهایی چـون تمرین ذهن آگاهی انفصالی، تمرین به تعویق انداختن نشخوار ذهنی، بررسی عقاید مثبت، ادامه دادن به چالش با عقاید مثبت، شناسایی عقاید منفی، شناسایی باورهای فراشناختی منفی و نحوه مقابله با آنها، و برنامههای درمانی اختلال افسردگی که شامل راهبردهای مقابله فراشناختمحور از قبیل ارائه پاسخهای شناختی مناسب در برابر اضطراب، افسردگی، سرزنش خود، تضاد شناختی، افکار مزاحم، خوداشتغالی و خیالپردازی برای تعدیل موقعیت استفاده میشود، موجب کاهش اینگونه باورهای فراشناختی منفی و افــزایش باورهای فراشناختی مثبت مانند خودآگاهی شناختی میگردد. از طرف دیگـر، ایـن یافتهها را میتوان اینگونه تبیین کرد کـه باورهای فراشناختی منفی بـا افسردگی روانی ارتباط قوی داشته و افراد دارای باورهای فراشناختی منفی زیاد، احتمال بیشتری دارد که به افسردگی روانـی مبتلا شوند. لـذا ایـن روش بـا افـزایش تســلط و توانمنــدی افــراد مبــتلا، مــیتوانــد در ارتقــاء باورهای فراشناختی مثبت آنان مؤثر باشـد. همچنـین در ایـن روش بـه چگــونگی ادراکــات فــرد از توانــایی تغییــر رفتــار، ســطح انگیختگی، الگوهای فکری و واکنشهای احساسی پرداخته میشـود و از باورهای فراشناختی بـه عنـوان عامـل اثرگـذار بـر پذیرش، حفـظ و تغییـر شناخت مـرتبط بـا دامنـة وسـیعی از رفتارهای مورد نیاز در کـاهش افسردگی اسـتفاده میشود. با استفاده از مؤلفه آموزش مهارتهـا و جـایگزینی باورهای فراشناختی منفی، ناکارآمد و ناسـازگارانه بـا باورهای فراشناختی مثبت، منطقـی و هدفمند به کاهش سطح افسردگی افراد کمک میشود. در این روش به افراد در تنظـیم شناخت بـه روشهـای کارآمد و سـالم آمـوزش داده مـیشـود. در طـول آمـوزش اکتساب مهارتها، درمانگر نقایص مربوط به توانـاییهـای معطوف به هدف را مورد سنجش قـرار داده و بـه مراجعـان مهارتهای لازم را از طریق آموزش و سرمشـق دهـی یـاد میدهد. در این مرحله درمانگر از مهارتهای کسـب شـده مراجع حمایت و احتمال استفاده از این مهارتها را افـزایش میدهد و با این کار باورهای فراشناختی مثبت را در افـراد تحـت درمان بالا میبرد. بنابراین براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان فراشناختی موجب افزایش سطح باورهای فراشناختی مثبت و کاهش سطح باورهای فراشناختی منفی و نگرانی از تصویر بدنی دانش آموزان دختر افسرده میشود. اولین و مهمترین کاربرد مطالعه حاضر این است که دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی به یک آگاهی و بینش نسبت به باورهای فکری خود دست پیدا میکنند. از دیگر کاربردهای این مطالعه این است که دانشآموزان دختری که در این مطالعه به عنوان گروه آزمایش شرکت کرده و درمان شدند میتوانند در آینده خود این کارگاه ها را برگزار کرده و حتی به دوستان یا دانش آموزانی که احتمال میدهند دچار افسردگی شوند کمک شایانی بکنند. علاوه بر کاربردهای عملی بیان شده از کاربردهای نظری مطالعه حاضر این است که میتوان درمان فراشناختی را به عنوان تسهیل کننده در امر یادگیری و عاملی مؤثر در کاهش نگرانی از تصویر بدنی دانش آموزان افسرده از طریق کاهش باورهای منفی و ارتقای باورهای مثبت برای مجریان امر تعلیم و تربیت پیشنهاد داد. همچنین توصیه میگردد که با توجه به تاثیر درمان فراشناختی در کاهش باورهای فراشناختی منفی و نگرانی از تصویر بدنی و همچنین افزایش باورهای فراشناختی از نتایج پژوهشهای انجام شده در این زمینه به صورت عملی در مراکز مشاوره مدارس استفاده نمود و در مدارس، کارگاههای آموزشی و دورههای آموزش درمان فراشناختی مختص دانشآموزان، در نظر گرفته شود. همچنین پیشنهاد میگردد که تحقیق فوق بر روی دانشآموزان سایر مدارس و در دیگر نقاط کشور هم اجرا گردد تا بتوان نتایج را مورد مقایسه قرار داد. این پژوهش نیز همچون سایر پژوهش ها با محدودیت هایی روبرو بود از جمله اینکه در پژوهش حاضر از ابزارهای خودگزارش دهی استفاده شد، ممکن است افراد در ابراز مشکلات خود و پاسخ به پرسشنامهها صداقت و دقت کامل را به خرج نداده باشند و با توجه به تأثیر عوامل انسانی، در نتایج پژوهش محدودیتهایی در این خصوص به وجود آمده باشد. از دیگر محدودیت های مطالعه حاضر این است که این مطالعه بر روی دانش آموزان دختر انجام گرفته و لذا نتایج یدست آمده به دانش آموزان پسر قابل تعمیم نیست و یا باید با احتیاط صورت گیرد. همچنین باید در نظر داشت که تحقیق حاضر در شهر خرم آباد اجرا شده و نتایج آن قابل تعمیم به دیگر نقاط کشور نیست به همین دلیل در تفسیر نتایج پژوهش این موضوع باید این محدودیتها مد نظر قرار گیرد. تقدیر و تشکر بدین وسیله از تمامی همکارانی که پژوهشگران را در انجام این مطالعه یاری رساندند صمیمانه تشکر میگردد. 4. Vohs, Lysaker, Francis, Hamm, Buck, Olesek, Outcalt, Dimaggio, Leonhardt, Liffick, Mehdiyoun & Breier [30]. Beck, Epstein & Brown | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امینیان، محمد (1389). بررسی و شیوع اختلالات خوردن و تصویر بدن، پایاننامه کارشناسیارشد، منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. زنجانی، زهرا و گودرزی، محمدعلی (1384). بررسی روایی و پایایی مقیاس محرکهای تصویری استاندارد در گروهی از دانشجویان،مجله بهداشت روان، 2(10)، 155-149. شریفیسنگآتش، سمیه؛ رفیعینیا، پروین و نجفی، محمود (1391). اثربخشی درمان بر اضطراب و مولفههای مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی. مجله روانشناسی بالینی، 4(16)،30-19. محمدی، نوراله و سجادینژاد، مرضیهالسادات (1386). رابطه نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر. فصلنامه پژوهش روانشناختی تبریز، 3(1)، 75-60. نریمانی، کامران و ابولقاسمی، محمد(1384). ساخت و اعتبار سنجی برای اندازهگیری اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره سوماهواز، رساله دکتری. منتشره نشده، دانشگاه شهید چمران اهواز. Aminian, M. (2010). Surveys and prevalence of eating disorders and body image. [Unpublished Masters̕ Thesis]. Ahvaz Islamic Azad University [In Persian].
Beak, A. T., Steer, R. A., Brown, G. K., & Beck, A. T. (1998). depression Inventory for measuring depression. Archives of General Psychology, 4, 561-571.
Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1996). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(16), 893-897.
Fischer, B., Murphy, Y., Kurdyak, P., & Goldner, E. M. (2015). Depression – A major but. neglected consequence contributing to the health toll from prescription opioids?. Psychiatry Research, 243, 331-334.
Gumley, A. (2011). Metacognitive therapy, affect regulation and symptom expression and deprission: A transdiagnostic perspective. Psychiatry Research, 190,1(30), 72-78
Hemdal, O., Hagen, R., Nordahl, H. M., & Wells, A. (2013). Metacognitive Therapy for depression and generalized anxiety disorder: nature, evidence and an individual case illustration. Cognitive and Behavioral Practice, 20(3), 301-313.
Jackner, R. J., & Fresco, D. M. (2016). Interaction effect of brooding rumination and interceptive awareness on depression and anxiety symptoms. Behavior Research and Therapy, 85, 43-52.
Kamimura, A., Nourian, M., Assasnik, N., & Roa K. F. (2010). Depression and intimate partner. violence among college students in Iran. Asian Journal of Psychiatry, 23, 51-55.
Kamimura, A., Nourian, M., Assasnik, N., & Roa, K. F. (2010). Depression and intimate partner. violence among college students in Iran. Asian Journal of Psychiatry, 23, 51-55.
Kimbrel, N. A., Meyer, E. C., DeBeer, B. B., Gulliver, S. B., & Morissette, S. B. (2014). A 12-Month prospective study of the effects of PTSD depression comorbidity on. suicidal behavior in Iraq/Afghanistan-era veterans. Psychiatry Research, 243, 97-99.
Kimbrel, N. A., Meyer, E. C., DeBeer, B. B., Gulliver, S. B., & Morissette, S.B. (2014). A 12-Month prospective study of the effects of PTSD depression comorbidity on. suicidal behavior in Iraq/Afghanistan-era veterans. Psychiatry Research, 243, 97-99.
Liang, L., Zhou, D., Yuan, C., Shao, A., & Bian, Y. (2013).Gender differences in the relationship between internet addiction and depression: A cross-lagged study in Chinese adolescents. Computers in Human Behavior, 63, 463-470.
Lima, M., & Foulce, T. (2014). Over general autobiographical memory at baseline predicts depressive symptoms at follow-up in patients with first-episode depression. Psychiatry Research, 243, 123-127.
Mahati, K., Bhagya, V., Christofer, T., Sneha, A., & Rao, B. S. (2015). Enriched environment ameliorates depression-induced cognitive deficits and restores abnormal hippocampal synaptic plasticity. Neurobiology of Learning and Memory, 134, Part B, 379-391.
Marino, C., Vieno, A., Moss, A. C., Caselli, Ga., Nikčević Ana, V., & Spada, M. M. (2016). Personality, motives and metacognitions as predictors of problematic Facebook Use in university students. Personality and Individual Differences, 101, 70-77.
Mohammadi, N., & Sajadinejad, M. S. (2007). The relationship between body image concern, negative evaluation concerns and self- esteem with female students’ social anxiety. Journal of Psychological Research, Tabriz, 13(1) 60-75 [In Persian].
Nam, B., Kim, J. Y., DeVylder, J. E., & Song, A. (2016). Family functioning, resilience, and depression among North Korean refugees. Psychiatry Research, 245, 451-457.
Narimani, K., & Aboulghasemi, A. (2005). Construction and validation to measure the amount of test anxiety in students of Ahvaz quarterly grade education, [Unpublished Masters̕ Thesis]. Shahid Chamran University [In Persian].
Papageorgiou C, Wells A. (2003). An Empirical Test of a Clinical Meta-Cognitive Model of Rumination and Depression. Cognitive Therapy and Research, 27(3), 26- 273.
Quattropani, M. C., Lenzo, V., Massimo, M., & Mary, E. T. (2015). The Role of Metacognitions in Predicting Anxiety and Depression Levels in Cancer Patients Ongoing Chemotherapy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205(9), 463-473.
Rabiei, M., Sandra, M., Kalantari, M., Molavi, H., & Bahrami, F. (2012). Metacognitive therapy for body image concern dysmorphic disorder patients in Iran: Acceptability and proof of concept. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 43(2), 724-729 [In Persian].
Seidler, Z. E., Dawes, A. J., Rice, S. M., Oliffe, J. L., & Dhillon, H. M. (2016).The role of masculinity in men's help-seeking for depression: A systematic review. Clinical Psychology Review, 49, 106-118.
Sharifi Sangatash, S., Rafieinia, P., & Najafi, M. (2012). Meta-cognitive and meta-cognitive components of cognitive behavioral therapy on anxiety and components of and generalized anxiety disorder and depression. Journal of Clinical Psychology, 4(16), 19-30 [In Persian].
Shimotsu, S., & Horikawa, N. (2014).Self-stigma in depressive patients: Association of cognitive schemata, depression, and self-esteem. Asian Journal of Psychiatry, 24, 125-129.
Thielsch, C., Andor, T., & Ehring, T. (2015).Do Metacognitive therapy and Intolerance of Uncertainty Predict Worry in Everyday Life? An Ecological Momentary Assessment Study. Behavior Therapy, 46(4), 532-543.
Voes, J. L., Lysaker, P. H., Francis, M. M., Hamm, J., Buck, K. D., Olesek, K., Outcalt, J., Dimaggio, G., Leonhardt, B., Liffick, E., Mehdiyoun, & N., Breier, A. (2014). Metacognitive therapy, social cognition, and symptoms in patients with first episode and prolonged psychoses. Schizophrenia Research, 153(1–3), 54-59.
Vogt, D., Waeldin, S., Hellhammer, D., & Meinlschmidt, G. (2013). The role of early adversity and recent life stress in depression severity in an outpatient sample. Journal of Psychiatric Research, 83, 61-70.
Wells, & Cater, - Haiten, (2004). Predictors of middle school students’ use of self-handicapping strategies. Journal of EarlyAdolescence, 15, 389-411.
Wells, A., Fisher, P., Samuel, M. & Trishnapatel. G. (2007). Meta-Cognitive therapy in Recurrent and Persistent Depression, Behaviour Research and Therapy, 33(3): 291–300.
Wells, A., & King, M. (2006). Met Cognitive Therapy: A Practical Guide. (5th ed.) New York, Guilford Press, Chichester, UK: Wiley.
Wells, A., & Matius, F. (2008). Metacognitive therapy in addictive behaviors. Guilford Press, eBook available.
Wells, A. (2008). Met Cognitive Therapy: A Practical Guide. 5t ed. New York, Guilford Press, Chichester, UK: Wiley.
Zanjani, Z., & Goudarzi, M. (2009). Investigating the reliability, validity and norm-finding test body image among students. Journal of Mental Health, 2(10), 149-155 [In Persian]. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,576 |