تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,926 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 53، اسفند 1396، صفحه 1-16 اصل مقاله (448.47 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شایسته اشرف زاده* 1؛ فاطمه پورابراهیمی2؛ صادق باران اولادی3؛ وجیهه السادات هاشمی زاده4؛ وحید منظری توکلی** 5 | ||
1کرمان | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران | ||
3گروه مشاوره، مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
5باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رفسنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران(نویسنده مسئول) v.manzari@ut.ac.ir | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان که توسط مشاوران مدارس به دفتر مشاوره اداره آموزش و پرورش ارجاع داده شدند، تشکیل می دهد که تعداد آنها 110 نفر بود. نمونه مورد بررسی عبارتند از 30 دانش آموز مقطع متوسطه دوره دوم که به صورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (n=15) و گروه کنترل (n=15) تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2003) و مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1989) پاسخ دادند. تعداد جلسات آموزشی برای گروه آزمایشی 8 جلسه و هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه تشکیل شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان در سطح P<0/01 تأثیر دارد. کلیدواژه ها: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش، اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش؛ اضطراب اجتماعی؛ سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,226 |