تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,607,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,048 |
بررسی و تحلیل فرآیند فردیّت در رمان «به هادس خوش آمدید» از بلقیس سلیمانی | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 23، شهریور 1394، صفحه 89-112 اصل مقاله (564.71 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی خادمی کولایی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
یونگ برخلاف فروید، که صرفاً علیّتگرا بود، بر غایتگرایی نیز به عنوان اصلی مهم در روند تکامل روان آدمی تأکید میورزید؛ یعنی، او ضمن توجّه به گذشته، حال و آینده را نیز در رشد روان و گسترش شخصیّت انسان بسیار مؤثّر میدانست. وی همچنین با پیشِ چشم داشتنِ اهمّیّت خودآگاه و ناخودآگاه فردی، التفات ویژهای به ناخودآگاه جمعی و کهنالگوها داشت. در پرتو چنین نگرشِ روشنبینانهای بود که کهنالگوی تفرّد را به عنوان یکی از مباحث محوری روانشناسی تحلیلی مطرح کرد و شرط رسیدن به یگانگیِ بنیادین را ایجاد هماهنگی میان ساحتهای خودآگاه و ناخودآگاه، و معطوف شدن توجّهِ «منِ» آگاه برای تعامل سازنده با عناصر ناخودآگاهِ قلمرو روان؛ یعنی آنیما، آنیموس، سایه، پرسونا، پیر خردمند و خویشتن میدانست. تحلیل روانشناختیِ رمان، برآیند درهمآمیزی روانشناسی و ادبیّات است و واکاوی داستان ازاین منظر، مشاهدۀ وجوه ناپیدای آن را در افقی وسیعتر میسّر میسازد. ازآنجاییکه رمان به هادس خوش آمدید، متنی با قابلیّتهایِ ذاتیِ لازم برای پذیرش چنین تحلیلی است، نگارنده با روش توصیفی - تحلیلی بر مبنای دیدگاه یونگ روند فردیّتیابیِ شخصیّتهای محوری آن را مورد ارزیابی و نقد قرار داده است. نتیجۀ تحقیق ناظر برآن است که در موقعیّت تبآلود جنگ با پیامدهای ویرانگر آن و تعدّی توأمانِ خودی و بیگانه به حریم حرمت زنان و در کنار آن حاکمیّت ناروای برخی از انگارهها و خُرده فرهنگهای طایفهای همچون تابوپنداریِ بُروز ابتداییترین نیاز انسانی (عشق)، ترجیح فرزند پسر بر دختر و ... شرایطی رقم میخورد که شخصیّتی مانند یوسف به جای رسیدن به تعادل روانی به قهقرا میگراید و چرخۀ فرآیند فردانیّت برای برخی از افراد (رودابه، شخصیّت اصلی داستان) به دلایل مختلف سترون میماند و اشخاصی چون احسان (نامزد از پیش تعیین شدۀ رودابه) با پاینهادن به عرصههای نبرد برای بلاگردانی از کشور، مرگ و به تعبیری یونگی نوزایی راستین را به –گونه ای دیگر تجربه میکنند و به فراخور شرایط بحرانی جامعه، در ریختاری متفاوت به تمامیّت و کمال میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
"فرآیند فردیّت"؛ "شخصیّت"؛ "یونگ"؛ "رمان"؛ "به هادس خوش آمدید" | ||
مراجع | ||
بولن، جینشینودا؛ نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان، ترجمۀ آذز یوسفی، چ5، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، 1390. بینیاز، فتحالّله؛ درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، چ3، تهران، افراز، 1392. پالمر، مایکل؛ فروید، یونگ و دین، ترجمۀ محمّد دهگانپور و غلامرضا محمودی، چ2، تهران، رشد، 1388. پروچاسکا، جیمز.اُ. و جانسی. نورکراس؛ نظریّههای رواندرمانی، ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی، چاپ2، تهران، روان، 1389. ترقیّ، گلی؛ بزرگ بانوی هستی: اسطوره، .چ2، تهران، نیلوفر. 1387. تسلیمی، علی؛ نقد ادبی، چ2، تهران، کتاب آمه، 1390. رایت، الیزابت؛ «نقد روانکاوانۀ مدرن»، ترجمۀ حسین پاینده، ارغنون، س1، ش4. 1373. سلیمانی، بلقیس؛ به هادس خوش آمدید،چ1، تهران، چشمه، 1388. شایگانفر، حمیدرضا؛ نقد ادبی، چ3، تهران، دستان، 1380. شولتز، دوان. پی. و سیدنیآلن شولتز؛ نظریّههای شخصیّت، ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی، چ16، تهران، ویرایش، 1389. فدایی، فربد؛ کارلگوستاو یونگ و روانشناسی تحلیلی او، چ3، تهران، دانژه، 1389. فرانتس، ماری لوییزفون؛ فرآیند فردیّت در افسانههای پریان، ترجمۀ زهرا قاضی، چ1، تهران، انتشار، 1383. فرای، نورتروپ؛ صحیفههای زمینی. ترجمۀ هوشنگ رهنما، چ1، تهران، هرمس، 1384. فوردهام، فریدا؛ مقدّمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمهی مسعود میربها، چ1، تهران، جامی، 1388. کریستی، آگاتا؛ جشن هالووین، ترجمهی مجتبی عبدالّلهنژاد، چ1، تهران، هرمس، 1390. کریمی، یوسف؛ (1374) روانشناسی شخصیّت. چ1، تهران، ویرایش. کمپبل، جوزف؛ قهرمان هزارچهره، ترجمۀ شادی خسروپناه، چ5، مشهد، گل آفتابگردان، 1392. گلدمن، لوسین و همکاران؛ درآمدی بر جامعهشناسی ادبیّات، ترجمۀ محمّدجعفر پوینده، تهران، نقش جهان، 1377. گورین، ویلفرد. ال. و همکاران؛ راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا میهنخواه، چ4، تهران، اطّلاعات، (1383). لاندین، رابرتویلیام؛ نظریّهها و نظامهای روانشناسی. ترجمهی یحیی سیّدمحمّدی، چ6، تهران، ویرایش، 1390. مادیورو، رِنالدو.ج. و جوزف.ب. ویلرایت؛ «کهنالگو و انگارهی کهنالگویی»، ترجمۀ بهزاد برکت، فصلنامهی ارغنون، شمارۀ22، 1382. مورنو، آنتونیو؛ یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، چ6، تهران، مرکز، 1390. هورنای، کارن؛ عصبیّت و رشد آدمی، ترجمۀ محمّدجعفر مصفّا، چ14، تهران، بهجت، 1387. یاوری، حورا؛ (1387) روانکاوی و ادبیّات.چ1، تهران، سخن. یونگ، کارل گوستاو و همکاران؛ انسان و سمبولهایش، ترجمۀ محمود سلطانیّه، چ2، تهران، جامی، 1378. یونگ، کارلگوستاو؛ روانشناسی و دین، ترجمۀ فؤاد روحانی، چ5، تهران، علمی و فرهنگی، 1388. ــــــــــــــــــ ؛ آیون،ترجمۀ پروین و فریدون فرامرزی، چ2، مشهد، بهنشر، (1390الف). ــــــــــــــــــ ؛ تحلیل رؤیا. ترجمۀ رضا رضایی، چ5، تهران، نقد افکار، (1390ب). ــــــــــــــــــ ؛ چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی، چ3، مشهد، بهنشر، (1390ج). ــــــــــــــــــ ؛ روانشناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمۀ محمّدعلی امیری، چ6، تهران، علمی و فرهنگی، (1390د). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |