تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایستهگزینی مدیران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 42، بهمن 1396، صفحه 121-142 اصل مقاله (529.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید قبادی1؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی* 2؛ مهدی کلانتری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیارگروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران بانک ملی ایران در کشور به تعداد 3766 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و انتخاب حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (دانش (0.862)، مهارت (0.812)، عامل فردی و ادراکی (0.858) و عامل سازمانی (0.812)) و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا (کد گذاری) استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و با استفاده از نرمافزارهای Spss-V22، Smart PLS و Lisrel-V8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مؤثر بر شایسته گزینی مدیران عبارتاند از دانش، مهارت، عوامل فردی و ادراکی و عوامل سازمانی؛ با توجه به مؤلفههای پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستهگزینی؛ دانش؛ مهارت؛ عوامل فردی؛ عوامل سازمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |