تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,973 |
«وجودشناسی» در اندیشۀ عرفانی عطار | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 24، آذر 1394، صفحه 91-116 اصل مقاله (623.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین خان محمدی* 1؛ محمدامیر عبیدی نیا2؛ فهری اومر سلیمان3 | ||
1استادیار دانشگاه ارومیه، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات، گروه زبان و ادبیات فارسی | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه ارومیه)، عضو هیأت علمی دانشگاه صلاح الدین اربیل | ||
چکیده | ||
از زمان ظهور تفکر اسلامی، موضوع «ماهیت» و «وجود» و فرق بین آنها و اینکه کدام یک بر دیگری تقدم دارد و اصل است و دیگری اعتباری و ذهنی، از اساسی ترین آرا و عقاید فلسفی در تفکر اسلامی برخوردارگردید. و تقسیم بندی دو بخشی وجود و ماهیت که توسط فارابی و ابن سینا به فلسفهی اسلامی وارد شد، قسمتی از سنت ثابت فلسفهی مدرسی، هم شرقی و هم غربی شد. و این تقسیم بندی دو بخشی سرچشمهی عدهای از مسائل و مشکلات فلسفی هم در شرق وهم درغرب گردید. از جمله مسألهی اصالت، که آیا وجود اصیل است و ماهیت اعتباری یا بر عکس، ماهیت از اصالت برخوردار است و وجود اعتباری است؟ و این مسأله مهمترین و نخستین گامی را در اندیشهی وجود شناسی در میان مسلمین تشکیل میداد. اما دیدگاه عرفا دربارۀ وجود شناسی، می توان گفت عرفای اسلامی به طور کلی نظریهی «وحدت وجود» را مطرح کردهاند، و معتقدند که عالم و اجزای آن همه سایهای است از اصل وجود که همان حق باشد و یا آینه است برای تجلّی حق. عطار نیز از شعرا وعارفان وحدت گرای است که اعتقادش بر مبنای نظریه وحدت وجود استوار است. و جانبداری وی از این نگرش در آثارش به وضوح دیده می شود، که در این پژوهش ضمن ارائهی خلاصهای از آرا و دیدگاههای فلاسفه و عرفا در باب وجود، به بررسی سیر تکاملی این نگرش در نزد عطار پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ عدم؛ وحدت وجود؛ اصالت وجود؛ اصالت ماهیت؛ عطار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |