تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,625,183 |
شناسایی چالشها و راهکارهای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی با رویکرد تولید در کلاس جهانی | ||
فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 31، اسفند 1396، صفحه 1-9 اصل مقاله (749.71 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود یحییزادهفر* 1؛ حسنعلی آقاجانی2؛ مهرداد مدهوشی2؛ خضرالله متاجی3 | ||
1استاد، دانشگاه مازندران، گروه مدیریت، مازندران، ایران (عهده دارمکاتبات) | ||
2استاد، دانشگاه مازندران، گروه مدیریت، مازندران، ایران | ||
3دکتری، دانشگاه مازندران، گروه مدیریت، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بازار رقابتی بزرگی را پیش روی تولیدکنندگان ایرانی میگشاید که از طریق آن میتوانند توانمندیهای خویش را جهانی سازند. بسیاری از صنایع در محیط رقابتی کنونی نیازمند برنامهریزی و تصمیمگیری مناسب جهت عضویت در مجامع بینالمللی با رویکرد رسیدن به کلاس جهانی هستند؛ چنانچه کشوری به عضویت سازمان تجارت جهانی که متولی اصلی تجارت آزادانه و تحرک کامل کالاها و خدمات در سطح جهان است درنیاید، عملا قادر به رقابت در بازارهای جهانی نخواهد بود. باتوجه به عضویت اکثریت کشورهای جهان در این سازمان و حجم کلان مبادلات بین کشورهای عضو، نظرات مخالف و موافق بسیاری پیرامون پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و چالشهای قبل و بعد از الحاق وجود دارد. براساس نظرکاوی انجام شده چالشهای الحاق به این سازمان راهکارهایی برای نحوه مواجهه صنعت خودروسازی با چالشهای پیش رو در راستای پیوستن ایران به سازمان مذکور ارائه شده است. نظر به اهمیت این موضوع هدف اصلی این نوشتار، بکارگیری روش دیمتل برای شناسایی و رتبهبندی چالشها و ارائه راهکارهای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی با رویکرد تولید در کلاس جهانی در صنعت خودروسازی ایران با بهرهگیری از مدل سهشاخگی است که طی فرایند اجرایی پژوهش، بعداز شناسایی چالشها، به تعیین روابط شبکهای و سپس ارائه راهکارها و اولویتبندی آنها خواهیم پرداخت. در پایان مقاله موارد مذکور جمعبندی شده، بحث و مقایسه و نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات تحقیق ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان تجارت جهانی؛ تولید کلاس جهانی؛ مدل سه شاخگی؛ صنعت خودروسازی؛ دیمتل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 886 |