تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,908 |
بررسی تحلیل ساختاری رمان سووشون بر اساس نظریّة برمون | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 32، آذر 1396، صفحه 21-43 اصل مقاله (441.09 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا رئیسی سرحدی1؛ حسین خسروی* 2؛ محمد علی آتش سودا3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
3دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، فسا، ایران. | ||
چکیده | ||
نگاه ساختاری به آثار ادبی به سبب بررسی عناصر درون متنی و کشف الگوی پیوند آنها، زمینههای دریافت شایستهتر از ماهیّت ادبیات را فراهم میآورد و با ارائة شگردهای خلق آثار برتر ادبی میتواند به ساختارگرا به بررسی عناصر داستان، فرمهای روایی و قوانین ترکیب آنها پرداخته اند. که در این میان"کلود برمون" با ابداع یک نظام مبتنی بر نمایش شکل وارهای، طرحی را پیشنهاد میکند که بر پایة چگونگی روابط بین کوچکترین واحدها استوار است. رمان مشهور«سووشون»، اثری تو در تو و گسترده است که محورها و جریانهای چندگانه، آن را شکل داده اند. برای بررسی ساختارهای متن این رمان، ناچار باید طرح کلی آن را استخراج کرد و سپس به تحلیل آن پرداخت. در تجزیة رمان به طرح اولیة، شخصیتها، به میزان شرکت در زنجیرة حوادث و نقششان در ساختن نقاط اوج در درجة اهمیت قرار میگیرند. قدرت یک رمان واقعگرا چون سووشون در تعداد پیرفتهای کامل و چگونگی چینش و روابط علّی و معلولی برقرار شده در میان آنهاست. تعداد پیرفتهای اصلی معمولاً به تعداد نقاط اوج داستانی وابستهاند. هر شخصیّت در طول رمان با پیرفتهای متعدد ایفای نقش میکند ولی همة آنها در ایجاد ساختمان اصلی داستان نقش محوری ندارند. بنابراین رمان سووشون، ترکیبی منطقی از پیرفتهای محوری است که در ارتباطی معنادار با پیرفتهای فرعی و ثانوی هستند و تعداد شخصیتهای آن تحت تأثیر عواملی چون تعداد روایتهای اصلی ساختمان قدرتمند روایتها، ارتباط هدفدار آنها با یکدیگر، فضای کلی و موضوع قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیمیندانشور؛ سووشون؛ برمون؛ پیرفت؛ روایت؛ ساختار | ||
مراجع | ||
-احمدی، بابک.(1380). ساختار و تأویل متن؛ چ8، تهران: نشر مرکز. -اخوت، احمد.( 1371 ).دستور زبان داستان، چاپ اول، اصفهان: فردا. -ارسطو، فن شعر.(1343). ترجمة عبدالحسین زرّینکوب، چ2، تهران: انتشارات علمی. -اسکولز، رابرت.(1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات؛ ترجمة فرزانه طاهری، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه، 1383. -بالایی، کویی پرس؛ کر یستف، میشل.( 1378 ). سرچشمه های داستان کوتاه، ترجمة احمد کریمی حکاک، چاپ اول، تهران: پاپیروس. -دیچز، دیوید.(1379). شیوههای نقد ادبی؛ ترجمة محمّد تقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی، چ 5، تهران: انتشارات علمی. - ریمون کنان، شلومیث.(1387). روایت داستانی، بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر. -سلدن، رامان.( 1372 ). راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، تهرا ن: طرح نو. -سید حسینی، رضا.( 1384). مکتب های ادبی، چ5، جلد دوم، تهران: نگاه. عابدینی،حسن.(1369).صد سال داستان نویسی در ایران، ج2،چاپ2، تهران:نیلوفر. -فورستر، ای.ام.(1384). جنبههای رمان؛ ترجمة ابراهیم یونسی، چ5، تهران: انتشارات آگاه. -مکاریک، ایرن اریما.( 1384 ).دانش نامة نظریه ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه. -مهرور، زکریا.(1380). بررسی داستان امروز از دیدگاه سبک و ساختار تهران: تیرگان. -میرصادقی، جمال.(1382).داستان نویسان معاصر ایران، تهران: اشاره. -میرصادقی، میمنت.(1379). رمان های معاصر فارسی. تهران: نیلوفر. -میر صادقی، جمال؛ عناصر داستان.(1385). چ5، تهران: انتشارات سخن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |