| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,746 |
تبیین جایگاه ادراک زیباشناسانه در تعالی ذهنی یادگیرندگان و ارائة الگویی مفهومی برای برنامة درسی هنر | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 55، اسفند 1396، صفحه 75-90 اصل مقاله (871.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ناصر تسلیمیان* 1؛ محمدرضا سرمدی2؛ محمد سیفی3 | ||
| 1مدرس آموزشوپرورش، ساری، ایران | ||
| 2استاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
| چکیده | ||
| تقویت ادراک زیباشناسانه و تحقق ذهنیت فلسفی بهعنوان دو هدف غایی نظامهای آموزشی مورد واکاوی اندیشمندان تربیتی میباشند، اما نسبت میان این دو هدف در طراحیهای آموزشی و برنامهریزیهای درسی مورد بازبینی نظری واقع نشده است. در این مقاله نقش ادراک زیباشناسانه در تعالی نشان اولِ بعد جامعیتِ ذهنیت فلسفی آشکار شده و نیز ماهیت عناصر اصلی طراحی آموزشی در برنامه درسی هنر بر اساس نقش آشکارشده فوق تبیین گردیده است. برای این منظور ابتدا ادراک زیباشناسانه و مراحل آن و محمل تحقق این ادراک، یعنی تربیت هنری تبیین شده، سپس ذهنیت فلسفی مورد تبیین قرار گرفته است. در ادامه به روش توصیفی تحلیلی، روابط مفهومی و جغرافیای منطقی میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیتِ ذهنیت فلسفی، کشف و تبیین گردیده است. این پژوهش دارای جهانبینی ساختن گرایانه و راهبرد کیفی میباشد. روش پژوهش، تحلیلی و از نوع استعلایی فرارونده بوده و روش اسنادی برای جمعآوری اطلاعات برگزیده گردیده است. یافتهها و نتایج این مقاله نشان داد که یک شبکة مفهومیِ از پیش نایافته و جغرافیای منطقی کشف نشده، میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیت ذهنیت فلسفی وجود دارد که میتواند زمینهای برای برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی با رویکرد زیباشناختی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک زیباشناسانه؛ تربیت هنری؛ جامعیت؛ ذهنیت فلسفی | ||
| مراجع | ||
|
Elyas, j.(2005). Philosophy of education, ancient and contemporary. Abdorza Zarabi(Trans). ghom, Imam Khomeini Education and Research Institute. [persian] Fathivajargah, Koorosh. (2006). Curriculum to the new identity. Tehran, aeij publisher. [persian] Garretson, R, L.(1991). Music Curricula. The International Encyclopedia of curriculum. Editor. Arieh Lewy. Pergamon publisher. [persian] Hausman, J.(1971). Art Education, The Encyclopedia of Education. Editor. Arieh Lewy The Macmilan company Publisher. Hospers, j & Birdesli, M. (2007).History and issues of aesthetics Mohamad saeid Hanaeikashani(Trans). Tehran, hermes publisher. Hullfish, G; Smith, Ph.(1992). Reflective thinking: the method of education. Ali Shariatmadari (Trans). Tehran, samt publisher. Mehrmohamadi, Mahmood.(2003). General training of art: the nature, why, how.Tehran, madrese publisher. [persian] Reimer, B.(1972). Putting Aesthetic Education to work. Music Educatore Journal. Number 1. Shariatmadari, A.(1985). Philosophy, philosophical questions - philosophical perspectives - Basics of Science. Tehran, jahadedaneshgahi publisher. [persian] Shaabani,H.(2012).Educational and developmental skills, Methods and techniques of teaching,Tehran,samt publisher. [persian] Smith, G.(2002). philosophic mindeness in educational administration. Mohamadreza Behrangi(Trans). Tehran, kamaletarbiat publisher. [persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,012 |
||