تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
نقش واسطهای پایداری روانی در رابطة بین شیوه های والدگری و تبلور وجودی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 54، دی 1396، صفحه 107-120 اصل مقاله (519.5 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرعباس فاتحی دهاقانی1؛ فریده یوسفی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطة بین شیوههای والدگری و تبلور وجودی با واسطهگری پایداری روانی بود. شرکتکنندگان 355 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای شیوههای والدگری (بری، 1991 )، پایداری روانی (کلاف و دیگران، 2002 ) و مقیاس تبلور وجودی (داینر و دیگران، 2010 ) را در محل کلاسهای عادی خود تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشاندهندة رابطة مثبت و معنادار شیوة والدگری مستبدانه با تبلور وجودی بود. رابطة شیوة والدگری مقتدرانه با پایداری روانی مثبت و معنادار، و رابطة شیوه والدگری آسانگیر با پایداری روانی منفی و معنادار بود. شیوة والدگری مستبدانه بر تبلور وجودی اثر مستقیم و شیوههای والدگری مقتدرانه و آسانگیر به واسطة پایداری روانی بر تبلور وجودی تأثیر غیرمستقیم دارد. در پایان، ضمن بحث درباره یافتهها، با توجه به پیشینة علمی موجود، به کاربرد عملی یافتهها در آموزش والدین و افزایش تبلور وجودی در افراد اشاره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پایداری روانی؛ تبلور وجودی؛ سرسختی؛ شیوههای والدگری | ||
مراجع | ||
شیخالاسلامی، ر. و برزو، ش. (1394). والدگری و مسئولیتپذیری در نوجوانان: نقش واسطهگری سبکهای پردازش هویت. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 19، 120-97. جوادیان، س. ر.، اکبری، ن. و بهزادمنش، س. م. (1386). رابطه بین شیوههای والدگری والدین و راهبردهای مقابله با استرس فرزندان. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 1 (6)، 34-23. مرادی، م.، علیزاده، م.، بارانیان، س. و زغیبیقناد، س. (1395). پنج عامل بزرگ شخصیت و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای حرمت خود. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13 (49)، فرخی، ا. و سبزی، ن. (1394). شادکامی و ادراک الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11 (43)، 324-313. یوسفی، ف. (1386). ارتباط سبک والدگری والدین با مهارتهای اجتماعی و جنبههایی از خودپنداره دانشآموزان دبیرستانی. دوماهنامه دانشور رفتار، 22، 46-37.
Akin, A., & Akin, U. (2015). Mediating role of coping competence on the relationship between mindfulness and flourishing. Suma Psicológica, 22(1), 37-43.
Aunola, K., Stattin, H., & Nurmi, J. E. (2000). Parenting styles and adolescents' achievement strategies. Journal of Adolescence, 23(2), 205-222.
Barber, L. K., Bagsby, P. G., & Munz, D. C. (2010). Affect regulation strategies for promoting (or preventing) flourishing emotional health. Personality and Individual Differences, 49(6), 663-666.
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
Baumrind, D. (1996). The discipline controversy revisited. Family Relations, 45(4), 405-414.
Bull, S. J., Shambrook, C. J., James, W., & Brooks, J. E. (2005). Towards an understanding of mental toughness in elite English cricketers. Journal of Applied Sport Psychology, 17(3), 209-227.
Buri, J. R. (1991). Parental authority questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57(1), 110-119.
Clough, P., & Strycharczyk, D. (2012). Developing mental toughness: Improving performance, wellbeing and positive behavior in others. New York: Kogan Page Publishers.
Clough, P., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental toughness: The concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in sport psychology (pp. 32-43). London: Thomson.
Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., & Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sports Sciences, 26(1), 83-95.
Crust, L. (2008). A review and conceptual re-examination of mental toughness: Implications for future researchers. Personality and Individual Differences, 45(7), 576-583.
Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting styles as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113¸ 487-496.
Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences, 44(3), 587-597.
Dewhurst, S. A., Anderson, R. J., Cotter, G., Crust, L., & Clough, P. J. (2012). Identifying the cognitive basis of mental toughness: Evidence from the directed forgetting paradigm. Personality and Individual Differences, 53(5), 587-590.
Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143-156.
Engels, R. C., Finkenauer, C., Meeus, W., & Deković, M. (2001). Parental attachment and adolescents' emotional adjustment: The associations with social skills and relational competence. Journal of Counseling Psychology 48(4), 428-439.
Fredrickson, B. L., & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60(7), 678-686.
Gerber, M., Kalak, N., Lemola, S., Clough, P. J., Perry, J. L., Pühse, U., & Brand, S. (2013). Are adolescents with high mental toughness levels more resilient against stress? Stress and Health, 29(2), 164-171.
Gunnoe, M. L., Hetherington, E. M., & Reiss, D. (1999). Parental religiosity, parenting style, and adolescent social responsibility. Journal of Early Adolescence, 19(2), 199-225.
Havewala, M. C. (2013). The effects of perceived parenting styles on psychopathology, attachment, self-esteem and grit in American and Indian Students. Degree awarded: MA Psychology. American University.
Hill, N. E. (1995). The relationship between family environment and parenting style: A preliminary study of African American families. Journal of Black Psychology, 21(4), 408-423.
Hopkins, J. S. (2015). Parenting Styles and Psychological Well-being in African American Adolescents. Doctoral dissertation, Regent University.
Horsburgh, V. A., Schermer, J. A., Veselka, L., & Vernon, P. A. (2009). A behavioral genetic study of mental toughness and personality. Personality and Individual Differences, 46(2), 100-105.
Huppert, F. A., & So, T. T. C. (2009). What percentage of people in Europe are flourishing and what characteristics them. Prepared for OECD/ISQOLS meeting "Measuring subjective well-being: An opportunity for NSOs?" Florence-July 23/24. 2009.
Jaeschke, A. M. C. (2012). Perceptions of mental toughness in ultramarathon runners: A mixed-methods approach to defining, understanding, and developing mental toughness. Doctoral dissertation, Temple University.
Kaiseler, M., Polman, R., & Nicholls, A. (2009). Mental toughness, stress, stress appraisal, coping and coping effectiveness in sport. Personality and Individual Differences, 47(7), 728-733.
Keyes, C. L. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207-222.
Keyes, C. L., Kendler, K. S., Myers, J. M., & Martin, C. C. (2015). The genetic overlap and distinctiveness of flourishing and the big five personality traits. Journal of Happiness Studies, 16(3), 655-668.
Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(1), 1-11.
Madrigal, L. (2014). The relationships among mental toughness, hardiness, optimism and coping: A structural equation modeling approach. Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Greensboro.
Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S., & Keehn, D. (2007). Maternal and paternal parenting styles in adolescents: Associations with self-esteem, depression and life-satisfaction. Journal of Child and Family Studies, 16(1), 39-47.
Mirzaei, F., & Kadivarzare, H. (2014). Relationship between parenting styles and hardiness in high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3793-3797.
Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2008). Mental toughness, optimism, pessimism, and coping among athletes. Personality and Individual Differences, 44(5), 1182-1192.
Ritter, E. N. (2005). Parenting styles: Their impact on the development of adolescent resiliency. Doctoral Dissertation, Capella University.
Sharma, J., & Tankha, G. (2015). Perceived parenting style and hardiness in rural and urban adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 6(10), 958-962.
Sigelman, C. K. (1999). Life-span human development. (3th Ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
Silva, A. J., & Caetano, A. (2013). Validation of the flourishing scale and scale of positive and negative experience in Portugal. Social Indicators Research, 110(2), 469-478.
Stamp, E., Crust, L., Swann, C., Perry, J., Clough, P., & Marchant, D. (2015). Relationships between mental toughness and psychological wellbeing in undergraduate students. Personality and Individual Differences, 75, 170-174.
Steinberg, L., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development, 63(5), 1266-1281.
Stoeber, J., & Corr, P. J. (2016). A short empirical note on perfectionism and flourishing. Personality and Individual Differences, 90, 50-53.
Suldo, S. M., & Fefer, S. A. (2013). Parent-Child Relationships and Well-Being. In C. Proctor & P. A. Linley, Research, applications, and interventions for children and adolescents (pp.131-147). New York: Springer.
Sun, S. X., Fan, F., Zheng, Y. H., Zhu, Q., Chen, S., Zhang, L., & Tan, Y. (2012). Mediating effect of resilience between parenting styles and PTSD symptoms in adolescents. Chinese Journal of Clinical Psychology, 20(4), 502-505.
Thompson, H., Bugler, M., Robinson, J., Clough, P., McGeown, S. P., & Perry, J. (2014). Mental toughness in education: exploring relationships with attainment, attendance, behaviour and peer relationships. Educational Psychology, 35(7), 886-907.
Van Schalkwyk, I., & Wissing, M. P. (2013). Evaluation of a program to enhance flourishing in adolescents. Well-Being Research in South Africa,4, 581-605.
Villieux, A., Sovet, L., Jung, S. C., & Guilbert, L. (2016). Psychological flourishing: Validation of the French version of the Flourishing Scale and exploration of its relationships with personality traits. Personality and Individual Differences, 88, 1-5.
Weiss, L. H., & Schwarz, J. C. (1996). The relationship between parenting types and older adolescents' personality, academic achievement, adjustment, and substance use. Child Development, 67(5), 2101-2114.
Wolke, D., Jaekel, J., Hall, J., & Baumann, N. (2013). Effects of sensitive parenting on the academic resilience of very preterm and very low birth weight adolescents. Journal of Adolescent Health, 53(5), 642-647.
Xie, Q., Fan, W., Wong, P., & Cheung, F. M. (2015). Personality and parenting style as predictors of life satisfaction among Chinese secondary students. The Asia-Pacific Education Researcher, 25 (3), 423-432.
Zhong, X., Wu, D., Nie, X., Xia, J., Li, M., Lei, F, & Mahendran, R. (2016). Parenting style, resilience, and mental health of community-dwelling elderly adults in China. BMC Geriatrics, 16(1), 1-19 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,167 |