تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
بررسی رابطه میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 11، شماره 38، فروردین 1397، صفحه 21-42 اصل مقاله (969.78 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ربابه پورجبلی1؛ سیده سمانه رضائی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه علوم اجتماعی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه علوم اجتماعی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف ازمطالعه حاضر، بررسی رابطه بین میزان ساعات استفاده ازشبکههای اجتماعی و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده میباشد. جامعه آماری تحقیق را خانوادههای شهر نقده به تعداد 23706 خانوار تشکیل میدهد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 378 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای (378) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در تحقیق حاضر، پرسشنامههای محقق ساختة میزان انسجام خانواده و میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی بودند. اعتبار پرسشنامههای مورد نظر با استفاده از اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت و ضریب آن برای کل پرسشنامه 75/0 محاسبه گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون فرضیههای تحقیق، بین میزان ساعات استفاده از شبکههای مجازی و میزان انسجام خانواده رابطه معنیدار و معکوس وجود داشت و در بررسی ابعاد انسجام خانواده، متغیرهای میزان مطلوبیت روابط زناشویی و روابط فرزندان و والدین با میزان استفاده از شبکههای مجازی رابطه معنیدار و معکوس، اما با متغیر میزان مطلوبیت مناسبات خانوادگی رابطه معنیداری به دست نیامد. همچنین بین نوع فعایت درشبکههای مجازی و میزان انسجام خانوادهها تفاوت معنیدار نبود، اما میزان انسجام خانوادهها بر حسب تحصیلات متفاوت گزارش شد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسجام خانواده؛ شبکههای اجتماعی (مجازی)؛ روابط والدین و فرزندان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه امروزه، یکی ازمباحث مهم جامعهشناسی، توجه به دوام یا فروپاشی خانواده میباشد. با وجود دگرگونیهای فراوان در عصر صنعتی شدن و اصالت یافتن فردگرایی و لذتگرایی، نخستین و مهمترین نهادی که تحت تأثیر قرار گرفته، خانواده است که در روند توسعه و جهانی شدن دچار تحولات جدی گردیده است. در بعضی جوامع، نه تنها کارکردهای خانواده، بلکه اصل و تمامیت آن با جایگزینهای احتمالی و انحرافی مانند زندگی مشترک بدون ازدواج یا همزیستی دو همجنس و خانوادة تک والدی به چالش کشیده شده است. خانواده، رکن اساسی جامعة انسانی است و بیشک با سستی روابط و گسست آن، جامعه نمیتواند به رشد و پویایی دست یابد، زیرا هیچ پدیدة انحرافی در جامعه، بدون در نظر گرفتن میزان طلاق و ثبات خانوادهها مطرح نمیگردد و درصورت نبود یا وجود خلل درآن، هیچ نهاد و سازمانی نمیتواند به طورکامل جایگزین آن شود و سهم دولتها در این زمینه، تنها برنامهریزی و ایجاد تسهیلات لازم برای شکلگیری درست خانواده و کمک به ثبات استحکام درونی آن است(نوری، 1389: 147-146). با توجه به اهمیت امر انسجام در جامعه بحث انسجام در خانواده به عنوان یکی از نهادهای هر جامعه به میان کشیده میشود و مراد ازآن احساس همبستگی، پیوند و تعهد عاطفی استکه اعضای یک خانواده نسبت به همدیگر دارند. نهاد خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است، چرا که سلامت و یا عدم سلامت جامعه را در دست دارد و در بنای جامعه و حفظ سنتها، ارزشها، روابط خویشاوندی، پرورش کودک، تعادل روانی و عاطفی او نقش مهمی دارد. خانواده زمانی مشکلزا میشود که نتواند به اهداف جامة عمل بپوشاند، به خصوص، زمانیکه از هدف اصلیآن، یعنی گروه اولیه بودن دور شود. شکل طبیعی خانواده آن است که هر یک از اعضاء از لحاظ عاطفی حمایت شوند و این یک حالت ایدهآل برای خانواده است(لوئر، 1998: 78). مراد از انسجام خانواده احساس همبستگی، پیوند و تعهد عاطفی است که اعضای یک خانواده نسبت به همدیگر دارند. لینگرن(2003)، انسجام را به صورت احساس نزدیکی عاطفی با دیگر افراد خانواده تعریف میکند(جمشیدی، رزمی، حقیقت و سامانی، 1387: 200). موس انسجام را با این عنوان به کار برده است؛ میزانی که افراد خانواده در خانواده درگیر و متعهد بوده و باهم مشارکت دارند و برای یکدیگر مفید و پشتیبان هستند(بلالی و بابایی، 1393: 27). با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی در خانوادهها ارزشهای اجتماعی خانوادهها تحت تاثیر قرار گرفته و موجب شده است تا شاهد تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان باشیم از جمله این وسایل دسترسی آسان به شبکههای مجازی میباشد این شبکهها علاوه بر نقاط قوت دارای نقاط ضعفی هم هست. وسایل ارتباط جمعی فواصل را ناپدید میسازند. همچنان که جدایی بین انسانها را نیز تا حدود زیادی شفافتر میسازند(اسلوین، 1380). تاثیر شبکههای اجتماعی، باعث شکلگیری مفاهیمی هم چون صمیمیت و اعتماد درفضای سایبر شده است. ازطرفی برخی از اطلاعات ارائه شده توسط کاربران میتواند منجر به کاهش پایبندی به مباحث اخلاقی باشدکه این امور نیز بردوام و استحکام روابط جوانان میتواند اثرگذار باشد(شکاری نمین و حاجیانی، 1393: 64). با عنایت به مطالب فوقالذکر در این تحقیق به دنبال پاسخدهی به این سوالات هستیم. 1. میزان ساعات استفاده خانوادههای شهر نقده از شبکههای اجتماعی مجازی به چه میزان است.؟ 2. آیا بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و انسجام خانواده رابطه وجود دارد؟ استمرار و پایداری حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه، در گرو انسجام و همبستگی بین اجزاء و عناصر سازنده ساختار اجتماعی است .انسجام، توافق در اهداف، ارزشها و نگرشهاست، و در فرآیندی اجتماعی متولّد میشود و محصول کنش عقلانی و مختار آنهاست. ازسوی دیگر، انسجام، پدیدهای نیستکه یک بار برای همیشه ایجاد شود، بلکه نیازمند بازسازی و بازتولید مستمر است(ازکیا، 1380: 20). با آمدن شبکههای اجتماعی مجازی، شکل جدیدی از زندگی در فضای مجازی شکل گرفت و روابط میان افراد با شکل سنتی آن تفاوت کرد و تاثیر غیرقابل انکاری بر روابط اجتماعی بر جای گذاشت. شبکههای اجتماعی یکی از پرطرفدارترین رسانهها هستندکه مخاطبان بسیاری به خصوص از قشرجوان دارند. ویژگیهای تعاملی و ایجاد بستر برای ایجاد روابط اجتماعی از دلایل مورد استقبال واقع شدن شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی با قابلیتهایی که در اختیار کاربران خود قرار میدهند به پنج اولویت اول کاربران اینترنت تبدیل شدهاند(اسلامی، 1392: 17). در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم سرتاسر جهان ایفا میکنند. به طوری که به جزئی جداییناپذیر از زندگی بیشتر مردم تبدیل شدهاند. این درحالی است که اساس پیدایش این شبکهها تسهیل و کوتاه نمودن مسیر ارتباطی میان افراد جامعه تلقی میگردد. در ایران نیز این پدیده نه چندان نوظهور روز به روز بر خیل مشتاقان خود میافزاید. شاید در گذشته نه چندان دور افراد شناخت کمی نسبت به ماهیت و چگونگی استفاده از این شبکهها داشتند، اما این روزها در زندگی روزمره شاهد آن هستیم که طیف متفاوت مردم راجع به این شبکهها باهم صحبت و تبادل اطلاعات مینمایند. طبقات مختلف در جامعه از زن و مرد، جوان و پیر، باسواد و بیسواد، از آن حرف میزنند. عدهای بسیار مخالف آنها بوده، وجودشان را باعث مضرات اجتماعی و فساد اخلاقی برای طبقات جامعه دانسته و مایل به بستن، تعطیل و فیلترکردن آنها هستند، و درمقابل، عدهای دیگر آنها را مظاهری از تمدنجدید شمرده، وجود آنها را برای پیوستگیهای اجتماعی مفید، بلکه لازم میدانند. حجم بالای اطلاعات گسترده و بیشتر ناکارامد و غیراخلاقی در رسانهها، امروزه وظایف خانوادهها را در کنترل فرزندان در عرصه رسانه سنگین کرده است. و خانواده برخلاف گذشته اکنون قدرت چندانی در کنترل اطلاعات ندارد. تلویزیون، ماهواره و شبکههای مجازی اطلاعات را در برابر نسل جوان میگسترانند و فرزندان به راحتی میتوانند به هر نوع اطلاعاتی دست یابند(پستمن، 1384: 74).
اهداف تحقیق هدف کلی - بررسی رابطه بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده.
اهداف اختصاصی 1. تعیین رابطه بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده. 2. تعیین رابطه بین میزان ساعات استفاده ازشبکههای اجتماعی (مجازی) و میزان مطلوبیت مناسبات خانوادگی در بین خانوادهای شهر نقده. 3. تعیین رابطه بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و میزان مطلوبیت روابط زناشویی در بین خانوادههای شهر نقده. 4. تعیین رابطه بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و روابط والدین و فرزندان در بین خانوادههای شهر نقده. 5. تعیین تفاوت بین نوع فعالیت (خبری، تفریحی، گروههای دوستانه، بحثهایگروهی، سیاسی و ...) در شبکههای اجتماعی مجازی و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده. 6. تعیین تفاوت میزان انسجام اجتماعی خانواده بر حسب تحصیلات خانواده در بین خانوادههای شهر نقده. 7. تعیین تفاوت میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) بر حسب جنسیت در بین خانوادههای شهر نقده.
مبانی نظری السون[1](1999)، مدل خود را در مورد خانواده بر اساس تئوری سیستمی مطرح نمود. وی خانواده را در قالب سه بعد بررسی مینماید: الف) انسجام خانوادگی ب) انعطافپذیری خانواده ج) ارتباطات در خانواده. او درمورد بعد انسجام خانوادگی قائل به چهار سطح: 1. رها شده، 2. جدا، 3. مرتبط، و 4. گرفتار، است که در خصوص این چهار سطح، وی معتقد است که سطح ایدهآل انسجام خانوادگی، سطوح میانی یعنی سطح مرتبط و سطح مجزا میباشد. بعد انعطافپذیری خانوادگی نیز دارای چهار سطح میباشد: 1. خشک 2. نظامدار 3. منعطف 4. آشفته بنابر نظر السون، خانوادههایی متعادلاند که انعطافپذیری آنان در سطح متوسط باشد، یعنی خانوادههای منعطف و نظامدار. وی بعد ارتباط درخانواده را کلید اصلی یک خانواده خوب یا از هم پاشیده میداند و از نظر او دو ویژگی ارتباطات در خانواده عبارتاند از: ارتباط مثبت و قدردانی و محبت(باربر و بوهلر، 1996: 444-433). هارولد لاسول[2] متخصص علوم سیاسی درآمریکا، در 1948 مقالهای تحت عنوان "ساختار و کارکرد ارتباطات در جامعه" نوشت. و اولین طبقهبندی جامع در زمینۀ وظایف اجتماعی رسانهها عرضه نمود در این مقاله، سه نقش متمایز و تفکیک شده برای رسانهها قائل شده است، که عبارتند از: الف) نقش نظارت برمحیط یا نقش خبری، ب) نقش همبستگی اجتماعی یا هدایت و راهنمایی، ج) نقش آموزشی یا انتقال میراث فرهنگی. درکنار این نقشها یک نقش دیگری نیز مطرح است که نقش سرگرمی و تبلیغی رسانههاست. در نقش اول، رسانهها با انتشار اخبار و اطلاعات، افراد جامعه را با محیط زندگی خود آشنا میکنند و با این کار افراد را آماده میسازند تا از محیط خود اطلاع کافی به دست آورند و با آن انطباق پیدا کنند. در نقش دوم، که مکمل نقش قبلی است، رسانهها با تجزیه و تحلیل و تفسیر رویدادها و مسائل زندگی به راهنمایی و تنویر افکار عمومی میپردازنند. در نقش سوم نیز، رسانهها به انتقال میراث فرهنگی جامعه، از نسلهای گذشته به نسلهای آینده، میپردازند(اسدی، 1393: 327-326).
نظریه کنش ارتباطیهابرماس[3] قبل از پرداختن به نظریه کنش ارتباطی هابرماس، ابتدا به حوزه عمومی مورد نظر هابرماس میپردازیم. حوزة عمومی مورد نظر هابرماس فضایی است که در آن فضا: «افراد به شیوه عقلانی بتوانند به بحث بپردازند و در این بحث به توافقی برسند و افراد در این محیطها بتوانند به طور برابر شرکت کنند، قدرت در این بحثها دخالتی ندارد، هر موضوعی بتواند در این بحثها مطرح شود، و افراد بتوانند مسائل خصوصی خود را مطرح کنند، این بحثها همیشه باز است و همیشه میتوان به آن رجوع کرد و دربارة آن بحث کرد»(آزاد ارمکی و امامی، 1383: 65). پس محیط اینترنت این فضا را فراهم کرده و شرایط حوزه عمومی مورد نظر هابرماس را تا حدودی داراست، حوزه عمومی هابرماس عرصهای است که در آن افراد به منظور مشارکت درمباحث باز و علنی گردهم میآیند و کنش ارتباطی ازطریق بیان، گفتگو تحقق مییابد. در فضای محیطهای تعاملی اینترنت بحث «شرایط آرمانی سخن» مورد نظر هابرماس تحقق مییابد و میتوان آن را بدینگونه مطرح کرد: هابرماس معتقد است که نیازهای اساسی یا اصیل معینی وجود دارد که تمامی افراد کاملاً آزاد آنها را دارند و این نیازها توسط هر کس که صمیمانه وارد یک گفتگوی عملی شود ضرورتاً کشف خواهد شد(استیون، 1380: 7). با توجه به این که در محیط اینترنت به ویژه در محیط تعاملی اینترنت افراد به راحتی میتوانند نیازهای خود را مطرح کنند و این طرح نیازها باعث شکلگیری یک فضایگفتگو و مباحثه شده و دراین مباحثه افکار جدیدی شکل میگیرد، هابرماس میافزاید؛ روابط میان گویندگان و شنوندگانی که از توان ارتباط برخوردارند، موجب میشود تا یکی دیگر از کارکردهای گفتار که همان شیوه یا همان کاربرد زبان عادی تلفیق شده است وارد عمل گردد، و در کاربرد توصیفی زبان هر گفتار کنش نوعی دربردارنده قول صمیمیت یا صداقتی استکه با آن من گوینده احساسات، نیازها و نیتهای درونیم را برای شنونده ابراز میکنم، درست در همین بعد است که گفتار شنونده را به دنیای درونی احساسها و انگیزههای من و همین طور به ارزیابی صحت گفتههای من پس این احساسات باعث شده که روابط بین افراد صمیمی شده و نیازهای خود را بیان کنند و انرژی عاطفی خود را در این محیط مصرف کنند، اگر بخواهیم نظریه کنش ارتباطی را به صورت مدل علّی در آوریم. چنین فرایندی خواهیم داشت:
شکل شماره (1): مدل کنش ارتباطی
نظریه کلی و ولخارت در مورد تأثیر گروه کلی و ولخارت دریافتند افرادی که از انگیزه بالایی برای حفظ عضویت فرد در گروه برخوردارند، و بنابراین وابستگی بیشتری به تأیید دارند، بعید به نظر میرسد که ارتباطات و پیامهایی را قبول نمایند که نقطة مقابل هنجارها و ارزشهای گروه هستند. فرد باید موافقت و تأیید را به دست آورد(کوهن، 1378: 345). در این جا میتوان به پذیرش توسط گروه تعبیر کرد، یعنی این که اعضا هرچه بیشتر مورد پذیرش گروه قرار بگیرند، احتمال تأثیر پیام برگروه بیشتر است. مناظرة گروهی نسبت به سخنرانیها از اثربخشی دراز مدت در تغییر نگرشها برخوردار است، همچنین اگر این مناظرة گروهی به طور آزادانه برگزار شود تأثیر بیشتری در اثربخشی به اعضا گروه خواهد داشت، بحث و مناظره آزاد درافکار و عقاید تغییر بیشتری به وجود میآورد(کوهن، 1378: 120). هرچه کاربر اینترنتی احساس کندکه در محیط اینترنت بیشتر مورد پذیرش واقع میشود احتمالاً باعث خواهد شد که بر ارزشهای خانواده مؤثر واقع شود و همچنین هر چه کاربران بیشتر وارد بحث و مناظره گروهی شوند احتمالاً باعث مطرح کردن موضوعات خود با محیطهای تعاملی اینترنت میشوند و کمتر مسائل خود را با خانواده مطرح میکنند و باعث کم اهمیت شدن ارزشهای خانواده نزد فرد میشود. تئوریهای ارتباط جمعی والد هال[4] از فرّار بودن محتوای ارتباطی صحبت میکند، عاملی که احتمال تحصیل اثرات را کاهش میدهد. او معتقد است، «اثرات دراز مدت بیش از اثرات کوتاه مدت مورد توجه قرار میگیرد»(ویندال و همکاران، 1376: 330). و یا به نوعی اگر از یک پیام به طور طولانی مدت استفاده شود تأثیر آن پیام بیشتر است. کلاپر علاوه بر تکرار پیام، مدت زمان پیام را نیز در نظر میگیرد تا برنامه بتواند بالاترین اثر ممکن را داشته باشد از این دو نظریه هم میتوان مدت زمان استفاده از اینترنت و هم طول مدت دسترسی به اینترنت و همچنین مداومت استفاده از اینترنت را (روزانه، هفتگی، ماهانه) به عنوان متغیرهای مستقل جهت تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده به کار برد، چرا که هر کدام از این عوامل باعث کاهش روابط درون خانواده و در نهایت کاهش ارزشهای خانواده میشود. پس در این جا آن چه نقش مهمی را بازی میکند طول مدت دسترسی به اینترنت است. همچنین از این نظریه از میزان استفاده از اینترنت میتوان استفاده کرد، بدین گونه که هر چه از اینترنت بیشتر استفاده کنیم این میزان استفاده احتمالاً باعث کم شدن ارتباط باخانواده میشود و این منجر بهکاهش ارزشهای خانواده نزد فرد میشود، همچنین میتوان از این نظریات در مورد استفاده از اینترنت به طور مرتب و پراکنده استفاده کرد، بدین صورت که بین استفادة روزانه هفتگی و ماهانه از اینترنت و تأثیر آن بر ارزشها اختلاف معنیداری وجود دارد. دی فلور و بال روکیچ در الگوی خویش دربارة وابستگی به رسانهها بر این باورند که شرط مهم برای بروز اثرات، میزان وابستگی به بعضی رسانههای ارتباطی است، مجرایی که مردم برای به دست آوردن اطلاعات مهم نسبت به آن احساس وابستگی میکنند، توان بیشتری برای ایجاد اثرات دارد، تا مجرایی که تفاوتی با مجاری دیگر ندارد و اطلاعاتی که فراهم میکند فاقد اهمیت است(همان: 370).
نظریۀاستفادهورضامندی رویکرد "کاربردها و خشنودسازی" یا "استفاده و رضامندی" یکی از مشهورترین نظریات ارتباط جمعی، است. در این رویکرد که به مخاطبان رسانهها پرداخته میشود، تأکید میشودکه انگیزة مخاطبان در مصرف محصولات رسانهای، رضامندی و ارضای برخی از نیازهای تجربه شدة آنان است؛ مصرف نیز به سمت و سوی این رضامندی جهتگیری شده است(سولیوان و دیگران؛ به نقلاز اسدی، 1393: 329). بر مبنای رویکرد استفاده و رضامندی، مخاطبان مصرف کنندگان فعال رسانهها هستند. این رویکرد از آن رو مخاطب را فعال میبیند که معتقد است مخاطبان به دنبال رضامندی هستند و باور دارند که استفادة آنها از رسانهها، رضامندی مورد نظرشان را فراهم خواهد نمود. همچنین مشارکت فعالانۀ مخاطب با رسانه بر رضامندی حاصل شده و رفتار رسانهای اثر میگذارد و به طورکلی دو نوع استفاده از رسانه اتفاق میافتد: یکی هدفمند و دیگری غیر هدفمند. هدفمند و غیر هدفمند بودن استفاده از رسانهها بستگی به متغیرهای متعدد داردکه در بررسیهای مختلف مدنظر قرار گرفتهاند و عبارتند از: نوع برنامه، ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطب، نگرش به رسانهها، محتوای خاص رسانه و دسترسی مخاطب به منابع ارضای نیاز (رسانهای و غیر رسانهای). استفادة هدفمند از رسانه برای کسب اطلاع یا به دلایل دیگر مبتنی بر هدف است. در حالی که استفادة غیرهدفمند نشان دهندة استفاده از رسانه، بیشتر به صورت عادت و برای پرکردن وقت یا برای سرگرمی است. در استفادة هدفمند، قصد قبلی و انتخاب دخیل است. درحالی که در استفادة غیر هدفمند، پیامگیر، هدف خاصی را دنبال نمیکند(کاظمیپور، 1380: 89). بر مبنای این نظریه، نیازهای مرتبط با رسانهها در چند گروه طبقهبندی میشوند: - نیاز به درک خود (برای شناخت خود، برای بالا بردن سلیقۀ خود و برای تجربۀ زیباییها) - نیاز به کاستن از برخورد با خود (برای کشتن وقت و برای فرار از واقعیات زندگی روزمره) - نیاز به قدرت بخشیدن ارتباط با خانواده (برای گذراندن وقت با خانواده) - نیاز به تحکیم ارتباط با دوستان (برای شرکت در بحث دوستان و برای گذراندن وقت با دوستان) - نیاز به تحکیم شناخت اطلاعات و درک جامعه (برای فهم و درک این که در کشور و درجهان چه اتفاقاتی میافتد و نیز در جریان عملکرد دولت قرار گرفتن) - نیاز به افزایش اعتبار، ثبات و موقعیت اجتماعی - نیاز به افزایش تجربه در زمینۀ فرهنگ و سنن (برای نزدیک شدن به سنن کشور) - نیاز به افزایش شناخت اطلاعات و درک دیگران (برای دانستن این که همیشه حق با من نیست و برای شرکت در تجارب دیگران)(اسدی، 1393: 330).
نظریه دگرگونی ارزشی اینگلهارت[5] مهمترین تلاش در جهت ارائه یک نظریه منسجم تغییر ارزشها مربوط به رونالد اینگلهارت است. او در سه دهه گذشته نظریهای درباره تغییر ارزشی پیشنهاد کرده که براساس آن به تغییر ارزشها در مراحل مختلف مدرنیزاسیون معتقد است که صنعتی شدن باعث تغییر ارزشهای سنتی به ارزشهای سکولار- عقلانی میشود. با افزایش جوامع فرا صنعتی تغییر فرهنگی شروع به حرکت در جهت دیگری میکند. در این مرحله تغییر ارزشهای سنتی به عقلانی آهستهتر میشود، در حالی که تغییر از ارزشهای بقا به ارزشهای خود اظهاری افزایش مییابد. این تغییر به آهستگی درطول انتقال از جوامع پیش از صنعتی به جوامع صنعتی در حال حرکت بود، اما هنگامی که جوامع صنعتی به سمت فراصنعتی حرکت نمودند به روند مسلط تبدیل گردید(اینگلهارت، 2007: 20).
نظریه برجسته سازی مک کامبز و شاو[6] در سال 1972 نظریهای در باب تاثیرات رسانه با عنوان نظریه (برجسته سازی) را مطرح کردند. برجسته سازی یکی از شیوههایی استکه از طریق آن رسانههای ارتباط جمعی میتوانند در عامه مردم تاثیر بگذارند. برجسته سازی به معنای آن استکه رسانههای خبری با ارائه خبرها، موضوعاتی را که عامه راجع به آنها میاندیشند، تعیین مینمایند(ورنر و دیگری، 1384 : 326).
نظریه کاشت جورج گربنر[7] و تعداد دیگری از پژوهشگران مدرسه ارتباطات دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1969 با استفاده از تحقیقی که شاید طولانیترین و گستردهترین برنامه پژوهش اثرهای تلویزیون است، نظریه کاشت باورها را ارائه دادند(ورنر و دیگری، 1384). شاهد اصلی گربنر برای این نظریه، از تحلیل محتوای سیستماتیک تلویزیون امریکا طی چندین سال متوالی به دست آمده است(مک کوئیل، 1382). این نظریه عبارت است از این که تلویزیون در میان رسانههای مدرن چنان جایگاه محوری در زندگی روزمره پیدا کرده است که منجر به غلبه آن بر محیط نمادین شده و پیامهایش در مورد واقعیت جای تجربه شخصی و سایر وسایل شناخت جهان را گرفته است. گرنبر واژه کاشت را برای رد عقاید سنتی درباره تاثیرات آنی تلویزیون و تاکید بر تاثیرگذاری طولانی مدت آن به سبب استفاده زیاد به کار برد. گربنر معتقد است که تلویزیون در درازمدت سمبلهای فرهنگی را در میان اعضای جامعه انتقال میدهد. نظریه کاشت به پیامدهای ساده و فراگیر استفاده زیاد از رسانهها اشاره دارد. مطابق این نظریه تلویزیون تاثیر طولانیمدت کوچک، تدریجی و مستقیم اما فزاینده و مهم در مخاطبان خود به جای میگذارد. نکته قابل توجه در تحقیقات گربنر عبارت است از اینکه تماشای تلویزیون سبب استنباط یک نگرش کلی نسبت به خشونت در جهان میشود. دنیا در نگاه بینندگان پرمصرف خوشایندتر و پلیدتر به نظر میرسد. بعدها گربنر در بازنگری این نظریه، دو مفهوم متداولسازی و تشدید را به آن افزود تا به این واقعیت اذعان کند که تماشای تلویزیون نتایج متفاوتی برای گروههای مختلف اجتماعی دارد. از نظر وی متداولسازی هنگامی روی میدهد که تماشای بیش از حد منجر به تقارن دیدگاهها در گروهها شود. تشدید نیز زمانی اتفاق میافتد که اثر کاشت در گروه خاصی از جمعیت بیشتر باشد( ورنر و دیگری، 2011 :90).
نظریه یادگیری اجتماعی گربنر عقیده دارد که تلویزیون به لحاظ عمق و نفوذ قابل ملاحظهاش، نیروی فرهنگی قدرتمندی است. وی تلویزیون را ابزاری در دست نظم تثبیت شده صنعتی اجتماعی میداند، که به جای تغییر، تهدید یا تضعیف نظام سنتی باورها، ارزشها و رفتارها درخدمت حفظ، تثبیت یا تقویت آنهاست. او که اثر اصلی تلویزیون را جامعهپذیری یعنی اشاعه ثبات و پذیرش وضعیت موجود میداند، معتقد است که تلویزیون تغییرات را به تنهایی به حداقل نمیرساند، بلکه این امر با هماهنگی دیگر نهادهای عمده فرهنگی محقق میشود(گونتر، 1384).
پیشینه تجربی تحقیق - زنجانیزاده و جوادی در تحقیقی با عنوان "بررسی تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانهای ناحیه سه مشهد در سال تحصیلی 83-1382" انجام دادهاند. یافتهها نشان میدهد که در مجموع میزان استفاده از اینترنت 498 دقیقه در هفته است که بیشترین میزان استفاده از انواع محیطهای مختلف اینترنتی میزان استفاده از چت است که میزان استفاده از چت بر ارزشهای خانواده تأثیر منفی داشتکه البته در این بین سهم استفاده دختران نسبت به پسران بیشتر است. همچنین با توجه به آمارههای توصیفی میانگین ارزشهای خانواده برای کاربران دختر کمتر از غیر کاربران دختر اینترنتی است که نشاندهنده تأثیر بیشتر اینترنت بر ارزشهای خانواده برای کاربران دختر میباشد (زنجانیزاده و جوادی،1383: 145). - صفریشالی تحقیقی با عنوان "نقش شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بر ساختار خانواده" انجام داده است. هدف اصلی پژوهش بررسی نقش شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بر ساختار خانواده، با توجه به نقش متغیرهای تعدیلگر (مثل پایبندی دینی، همسان همسری، سبک زندگی، تقسیم کار دموکراتیک و ...) میباشد. همچنین برای سنجش ساختار خانواده ازمتغیرهایی مثل میزان ارضای نیازهای عاطفی، مطلوبیت رابطه، اعتماد متقابل، توزیع قدرت در خانواده استفاده شد. این پژوهش به لحاظ روشی، از نوع تحقیقات توصیفی و تحلیلی (به صورت مقایسهای و همبستگی) است که در آن برای رسیدن به اهداف تحقیق از دو روش اسنادی و میدانی (تکنیک پرسشنامه و مصاحبه) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع ساختار خانوادههایی که از شبکههای ماهوارهای استفاده نمیکنند (با میانگین نمره 46/129) در مقایسه با خانوادههایی که از شبکههای ماهوارهای استفاده میکنند (با میانگین نمره 43/121) استحکام بیشتری دارند. نتیجه مقایسه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با ساختار خانواده قبل و بعد از کنترل آماری نشان داد که در هر دو مرحله رابطه بین میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با ساختار خانواده رابطه معکوس و ضعیف میباشد، یعنی با افزایش میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان، ساختار خانواده با نسبت ضعیفی شکنندهتر میشوند. البته با کنترل متغیرهای تعدیلگر مشخص شد در صورتی که خانوادههای ایرانی همسان همسری، سبک زندگی متناسب با فرهنگ خودی، دینداری و تفکر تقسیم کار دموکراتیک در خانواده داشته باشند، میزان تاثیر منفی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان کمتر میشود. درمجموع وضعیت ساختار خانوادههای استان تهران با میانگین 125 استحکام متوسط رو به بالایی دارند(صفری شالی؛ به نقل از مزیدی شرفآبادی و دیگران، 1393: 126). - نظری تحقیقی با عنوان "نقش برنامههای تلویزیونی ماهوارهای در معرفی سبک زندگی به جامعه قومی (با مطالعه موردی در شهرتبریز)" انجام داده است. بخشکمی تحقیق بااستفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 412 نفر از مخاطبانکانالهای تلویزیون ماهوارهای آذری زبان و فارسی زبان و به روش نمونهگیری خوشهای انجام شده است. یافتههای تحقیق حاکی است که تماشای تلویزیون ماهوارهای عرصه جدیدی برای تسهیل و اغنا کردن تعاملات و اطلاعات و یا جبران محدودیتها و کمبودهای موجود در زندگی اجتماعی مخاطبان بوده است. همچنین باید گفت ورود تلویزیونهای ماهوارهای به زندگی روزمره مخاطبان به معنای به حاشیه رفتن و کاهش میزان مصرف سایر رسانههای در دسترس و مورد استفاده آنها نبوده، بلکه استفاده مخاطبان تبریزی از تلویزیونهای ماهوارهای بیشتر برای تسهیل و اغنا تعاملات و اطلاعات و در بسیاری موارد الگو گرفتن از سبک زندگی ارائه شده در این کانالها بوده است( نظری، 1389). - زی هو و جانتان جی(2001)، تأثیر اینترنت را در زمینه اجتماعی از سه بعد کارکرد خانواده، فعالیتهای اوقات فراغت، آزادیهای مدنی و پنهان کاری مورد بررسی قرار دادهاند. در مورد کارکرد خانواده، فعالیت با اعضای خانواده استکه بین استفاده کنندگان و عدم استفاده کنندگان تفاوت معنیداری به وجود میآورد. در مورد اوقات فراغت سه متغیر از پنج متغیر که مربوط به روزنامه خواندن، گوش دادن به رادیو و تماشای تلویزیون، ارتباط با دوستان، در بین استفاده کنندگان و کسانی که از اینترنت استفاده نمیکنند تفاوت معنیداری وجود دارد، تأثیر بر آزادیهای مدنی مربوط به خشونت و محتوای وقیح و به دست آوردن نوع دوستان است، که در بین استفاده کنندگان و عدم استفاده کنندگان تفاوت معنیداری وجود دارد(زنجانیزاده و دیگری، 1383: 124).
چارچوب نظری تحقیق ازبین نظریات مختلفی که درباره انسجام خانواده و تاثیر استفاده از رسانههای ارتباطی (در این تحقیق شبکههای مجازی) در انسجام خانواده مطرح شد نظریاتی که به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شدند و فرضیههای ما از آنها استنتاج شده است به صورت خلاصه به شرح زیر است: در نظریه کلی و ولخارت عنوان شد که هرچه کاربر اینترنتی احساس کند که در محیط اینترنت بیشتر مورد پذیرش واقع میشود احتمالاً باعث خواهد شد که بر ارزشهای خانواده مؤثر واقع شود و همچنین هر چه کاربران بیشتر وارد بحث و مناظره گروهی شوند احتمالاً باعث مطرح کردن موضوعات خود با محیطهای تعاملی اینترنت میشوند و کمتر مسائل خود را با خانواده مطرح میکنند و باعث کم اهمیت شدن ارزشهای خانواده نزد فرد میشود. السون[8](1999)، مدل خود را در مورد خانواده بر اساس تئوری سیستمی مطرح نمود، وی خانواده را در قالب سه بعد بررسی مینماید: الف) انسجام خانوادگی، - نیاز به درک خود (برای شناخت خود، برای بالا بردن سلیقۀ خود و برای تجربۀ زیباییها) - نیاز به کاستن از برخورد با خود (برای کشتن وقت و برای فرار از واقعیتهای زندگی روزمره) - نیاز به قدرت بخشیدن ارتباط با خانواده (برای گذراندن وقت با خانواده) - نیاز به تحکیم ارتباط با دوستان (برای شرکت در بحث دوستان و برای گذراندن وقت با دوستان) از این نظریه متغیر میزان مطلوبیت روابط بین والدین و فرزندان و همچنین روابط زناشویی استفاده شد. در تئوری ارتباط جمعی والد هال[9] از فرّار بودن محتوای ارتباطی صحبت میکند، عاملی که احتمال تحصیل اثرات را کاهش میدهد. او معتقد است، اثرات دراز مدت بیش از اثرات کوتاه مدت مورد توجه قرار میگیرد و یا به نوعی اگر از یک پیام به طور طولانی مدت استفاده شود تأثیر آن پیام بیشتر است. کلاپر نیز علاوه بر تکرار پیام، مدت زمان پیام را نیز در نظر میگیرد تا برنامه بتواند بالاترین اثر ممکن را داشته باشد از این دو نظریه نیز میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و همچنین نوع فعالیت در شبکههای مجازی استخراج شد تا رابطه آن با انسجام اجتماعی خانواده مورد ارزیابی قرار گیرد.
فرضیهها 1. بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده رابطه وجود دارد. 2. بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و میزان مطلوبیت مناسبات خانوادگی در بین خانوادهای شهر نقده رابطه وجود دارد. 3. بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و میزان مطلوبیت روابط زناشویی در بین خانوادههای شهر نقده رابطه وجود دارد. 4. بین میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و روابط والدین و فرزندان در بین خانوادههای شهر نقده رابطه وجود دارد. 5. نوع فعالیت (خبری، تفریحی، گروههای دوستانه، بحثهای گروهی، سیاسی و ...) در شبکههای اجتماعی مجازی و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانوادههای شهر نقده متفاوت است. 6. میزان انسجام اجتماعی خانواده برحسب تحصیلات خانواده در بین خانوادههای شهر نقده متفاوت است. 7. میزان ساعات استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) بر حسب جنسیت در بین خانوادههای شهر نقده متفاوت است.
ابزار و روش تحقیق در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از خانوادههای شهر نقده که تعداد آنها بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 برابر با 23706 خانوار میباشد(مرکز آمار ایران، آخرین سرشماری نفوس و مسکن، 1390). با توجه به این که سطح تحلیل تحقیق حاضر خانواده میباشد بنابراین از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. با استفاده از فرمول کوکران در نهایت 378 خانواده به عنوان حجم نمونه با سطح خطای 5 درصد انتخاب شد. شیوه نمونهگیری عملی بدین ترتیب بود که ابتدا به طور تصادفی چندین محله انتخاب و پس از آن به قید قرعه خیابانهای آن و سپس کوچه و در داخل کوچه نیز بر اساس نمونهگیری سیستیماتیک منازل مسکونی انتخاب و از خانوادهها اطلاعات لازم جمعآوری شد. برای مشخص شدن نرمال بودن توزیع دادهها ابتدا پرسشنامه بین 35 خانواده توزیع و دادهها جمعآوری شدند سپس از آزمون کولموکروف اسمیرنف، استفاده شد و با توجه به این که سطح معنیداری آزمون بالاتر از 05/. بود، پرسشنامه در بین حجم نمونه توزیع شد. جدول شماره (1): خروجی پایایی پرسشنامه به تفکیک متغیرهای تحقیق
تحقیق حاضر کمی و پیمایش است. همچنین با توجه به معیار زمان، این تحقیق از نوع تحقیقات مقطعی است. برآورد «اعتبار» پرسشنامه نیز از طریق «اعتبار صوری» صورت گرفته است.
یافتهها در بررسی حاضر کل نمونه آماری شامل ۳78 نفر بود که 189 نفر از والدین و 189 نفر نیز از فرزندان انتخاب شده بودند. نتایج توصیفی متغیرهای زمینهای تحقیق حاضر به شرح زیر بوده است: از 189 نفر نمونه تحقیق والدین 105 نفر معادل 6/55 درصد از نمونهها پدر خانواده و 84 نفر معادل 4/44 درصد را مادر خانواده تشکیل دادهاند. از 189 نفر نمونه انتخابی فرزندان 98 نفر معادل9/51 درصد را پسر و 91 نفر معادل 1/48 درصد را نیر دختر خانواده تشکیل میدادند. از نظر تحصیلات والدین خانوادهها کمتر از نیمی از والدین تحصیلاتشان دیپلم و پایینتر از دیپلم بود. و بیش از نیمی دیگر از والدین سطح تحصیلاتشان بالاتر از فوقدیپلم گزارش شد. از لحاظ تحصیلات فرزندان خانواده بیش از نیمی از فرزندان دیپلم و یک سوم نیز زیر دیپلم بودند. هم والدین و هم فرزندان خانوادهها تنها از شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام استفاده میکردند. و نتایج توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق به شرح زیر بوده است: بر اساس دادههای به دست آمده: - میانگین میزان استفاده از شبکههای مجازی از سوی والدین روزانه بین 1 الی 2 ساعت گزارش گردید. - میانگین میزان استفاده از شبکههای مجازی از سوی فرزندان روزانه 1ساعت به دست آمد. - میانگین هفتگی میزان استفاده والدین از شبکههای مجازی 4 الی 5 روز عنوان شد. - میانگین هفتگی میزان استفاده فرزندان از شبکههای مجازی 4 روز به دست آمد. - میانگین ماهانه میزان استفاده والدین از شبکههای مجازی بین 16 الی 20 روز میباشد. - میانگین ماهانه میزان استفاده فرزندان از شبکههای مجازی بین 11 الی 15 روز میباشد. میزان انسجام در مناسبات خانوادگی با 7 گویه در سطح سنجش فاصلهای از طریق طیف لیکرت سنجیده شد که انتظار میرفت نمرات خانوادهها از 7 الی 35 در نوسان باشد و همان طور که نتایج جدول شماره (2) نشان میدهد کمترین نمره 9 و بیشترین نمره اکتسابی از طرف خانواده نمره 35 میباشد میانگین نمرات 26/24 میباشد.
جدول شماره (2): توزیع پراکندگی متغیر میزان انسجام در مناسبات خانوادگی
میزان انسجام روابط والدین و فرزندان با 16 گویه در سطح سنجش فاصلهای از طریق طیف لیکرت سنجیده شد که انتظار میرفت نمرات از 16 تا 80 در نوسان باشد و همانطور که نتایج جدول شماره (3) نشان میدهد کمترین نمره 38 و بیشترین نمره اکتسابی نمره 79 و میانگین نمرات 9/60 میباشد.
جدول شماره (3): توزیع پراکندگی متغیرمیزان انسجام در روابط والدین و فرزندان
میزان انسجام در روابط زناشویی با 8 گویه در سطح سنجش فاصلهای از طریق طیف لیکرت سنجیده شد که انتظار میرفت نمرات خانواده از 8 الی 40 در نوسان باشد و همان طور که نتایج جدول (4) نشان میدهد کمترین نمره 15 و بیشترین نمره اکتسابی از طرف خانوادهها نمره 38 میباشد میانگین نمرات 04/27 میباشد.
جدول شماره (4): توزیع پراکندگی متغیر میزان انسجام در روابط زناشویی
-بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای مجازی و میزان انسجام خانواده و (ابعاد آن) در فرضیه اول تا چهارم باتوجه به این که متغیر میزان استفاده از شبکههای مجازی، در سطح مقیاس فاصلهای، و متغیر ملاک میزان انسجام خانواده، در سطح مقیاس فاصلهای، سنجیده میشود. بنابراین، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جدول شماره (5)، مربوط به این آزمون برای خانوادههای مورد مطالعه این تحقیق ارائه شده استکه نتایج آن نشان میدهد، بین میزان ساعات استفاده از شبکههای مجازی با میزان انسجام خانواده و ابعاد (روابط زناشویی و روابط والدین و فرزندان) به ترتیب با سطح معنیداری (000.)، (007/.) و (000/.) در سطح 05. معنیدار، و باتوجه به مقدارضریب همبستگی پیرسون رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین، این فرضیهها تایید میگردد. به عبارتی، هر چه میزان ساعات استفاده از شبکههای مجازی در بین خانوادههای شهر نقده بیشتر شده، از میزان انسجام خانوادگی (انسجام در روابط والدین و فرزندان و انسجام درروابط زناشویی) آنها کاسته شده است. اما بینمیزان ساعات استفاده از شبکههای مجازی و میزان مطلوبیت در مناسبات خانوادگی رابطه معنیدار گزارش نشد.
جدول شماره (5): همبستگی پیرسون بین میزان ساعات استفاده از شبکههای مجازی و میزان انسجام اجتماعی خانواده و (ابعاد آن)
- بررسی تفاوت میزان انسجام خانواده بر حسب نوع فعالیت در شبکههای مجازی در فرضیه پنجم با توجه به این که متغیر نوع فعالیت در شبکههای مجازی در سطح مقیاس اسمی چندوجهی، و متغیر ملاک میزان انسجام خانواده، در سطح مقیاس فاصلهای، سنجیده میشود. بنابراین، از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. جدول شماره (6)، مربوط به این آزمون برای خانوادههای مورد مطالعه این تحقیق ارائه شده است که، نتایج آن نشان میدهد، میزان انسجام خانواده بر حسب نوع فعالیت خانوادهها در شبکههای مجازی با سطح معنیداری (731.)، متفاوت نمیباشد، بنابراین، این فرضیه تایید نمیگردد.
جدول شماره (6): آزمون تفاوت میانگین و یکنواختی واریانس های انسجام خانواده به تفکیک نوع فعالیت در شبکههای مجازی
- بررسی تفاوت میزان انسجام خانواده بر حسب تحصیلات خانواده در فرضیه ششم با توجه به این که متغیر تحصیلات در سطح مقیاس رتبهای، و متغیر ملاک میزان انسجام خانواده، در سطح مقیاس فاصلهای، سنجیده میشود. بنابراین، از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. جدول شماره (7)، مربوط به این آزمون برای خانوادههای موردمطالعه این تحقیق ارائه شده است که، نتایج آن نشان میدهد، میزان انسجام خانواده بر حسب تحصیلات خانوادهها با سطح معنیداری (004.)، متفاوت میباشد، بنابراین، این فرضیه تایید میگردد. برای مشخص شدن بیشترین و کمترین تفاوت میانگین انسجام خانواده در بین خانوادهها با تحصیلات متفاوت آزمون LSD نشان میدهد که کمترین میزانتفاوت میانگینها بین خانوادهها با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و بیشترین تفاوت میانگین انسجام خانواده در بین خانوادهها با تحصیلات بیسواد و فوقلیسانس و بالاتر میباشد.
جدول شماره (7): آزمون تفاوت میانگین انسجام خانواده بر حسب تحصیلات خانوادهها
- بررسی تفاوت میزان استفاده از شبکههای مجازی بر حسب جنسیت بین خانوادهها در بررسی فرضیه هفتم، با توجه به فاصلهای بودن مقیاس متغیر میزان استفاده از شبکههای مجازی، و اسمی بودن مقیاس متغیرجنسیت، از آزمون تیتست دو گروه مستقل استفاده شدکه نتایج جدول شماره (8) نشان میدهدکه در بررسی تفاوت میانگین میزان استفاده از شبکههای مجازی برحسب جنسیت والدین و فرزندان خانوادههای مورد مطالعه این تحقیق، با توجه به سطح معنیداری (175.) برای والدین و (083/.) برای فرزندان تفاوت معنیداری بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاده از شبکههای مجازی وجود ندارد. جدول شماره (8): آزمون تفاوت میانگین و یکنواختی واریانسهای استفاده از شبکه های مجازی به تفکیک جنسیت والدین و فرزندان
با توجه به موارد مذکور، اکنون به تحلیل و تبیین نتایج مدل رگرسیونی میپردازیم.
جدول شماره (9): جدول خلاصه شده ضریب تعیین متغیر ملاک میزان انسجام خانواده
جدول شماره (9) خلاصه مدل رگرسیون متغیر وابسته میزان انسجام خانواده را گزارش میکند. همان طور که ملاحظه میشود ضریب تعیین 239. نشان دهنده این استکه 23 درصد از واریانس متغیر ملاک (انسجام خانواده) توسط متغیرهای وارد شده به مدل تبیین و پیشبینی میشود و بقیه درصدها به عوامل خارج از این تحقیق مربوط میشود.
جدول شماره (10): ضرایب رگرسیونی متغیر ملاک میزان انسجام خانواده
در جدول شماره (10)، مقدار بتا، تی و سطح معنیداری هر یک از مدلها نشان داده شده است. ضرایب بتای استاندارد شده، ارزیابی سهم هریک از متغیرها در مدل اندازهای را ارائه میدهد. بدین ترتیب که بعد از آن که دو متغیر، میزان استفاده از شبکههای مجازی و تحصیلات، به ترتیب با بتای (437.-) و (234.) در تبیین و پیشبینی متغیر ملاک انسجام خانواده بیشترین تاثیر را دارد.
بحث و نتیجهگیری جهت آزمون رابطه استفاده از شبکههای مجازی با میزان انسجام خانواده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتیجه نشان داد رابطه معنیدار و معکوس بین دو متغیر وجود دارد. به عبارتی استفاده بیشتر از شبکههای مجازی باعث پایین آمدن انسجام خانوادههای شهر نقده میشود. یافتههای تحقیق با نتایج تحقیق صفرشالی همسو میباشد. چرا که نشان داد که در مجموع ساختار خانوادههایی که از شبکههای ماهوارهای استفاده نمیکنند در مقایسه با خانوادههایی که از شبکههای ماهوارهای استفاده میکنند استحکام بیشتری دارند. نتیجه مقایسه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با ساختارخانواده قبل و بعد از کنترل آماری نشان دادکه در هر دو مرحله رابطه بین میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با ساختار خانواده رابطه معکوس و ضعیف میباشد. آن گونه که نظریه کلی و ولخارت در مورد تأثیر گروه میگوید هر چه کاربر اینترنتی احساس کندکه در محیط اینترنت بیشتر مورد پذیرش واقع میشود احتمالاً باعث خواهد شدکه بر ارزشهای خانواده مؤثر واقع شود و همچنین هر چه کاربران بیشتر وارد بحث و مناظره گروهی شوند احتمالاً باعث مطرح کردن موضوعات خود با محیطهای تعاملی اینترنت میشوند و کمتر مسائل خود را با خانواده مطرح میکنند و باعث کم اهمیت شدن ارزشهای خانواده نزد فرد میشود تحقیق ما نیز نشان داد که حضور بیشتر در فضای مجازی باعث از هم گسستن انسجام خانواده میشود. برای بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای مجازی و میزان مطلوبیت مناسبات خانوادگی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شدکه نشان داد رابطه معنیدار بین دو متغیر وجود ندارد. برمبنای رویکرد استفاده و رضامندی، مخاطبان مصرفکنندگان فعال رسانهها هستند. این رویکرد از آن رو مخاطب را فعال میبیند که معتقد است مخاطبان به دنبال رضامندی هستند و باور دارند که استفادة آنها از رسانهها، رضامندی مورد نظرشان را فراهم خواهد نمود. همچنین مشارکت فعالانۀ مخاطب با رسانه بر رضامندی حاصل شده و رفتار رسانهای اثر میگذارد و به طور کلی دو نوع استفاده از رسانه اتفاق میافتد: یکی هدفمند و دیگری غیر هدفمند. استفادة هدفمند از رسانه برای کسب اطلاع یا به دلایل دیگر مبتنی بر هدف است. در حالی که استفادة غیر هدفمند نشان دهندة استفاده از رسانه، بیشتر به صورت عادت و برای پر کردن وقت یا برای سرگرمی است. در استفادة هدفمند، قصد قبلی و انتخاب دخیل است. درحالی که در استفادة غیر هدفمند، پیامگیر، هدف خاصی را دنبال نمیکند. هم چنان که تحقیق ما نشان داد بیشتر خانوادهها از گروههای سرگرمی و دوستانه استفاده میکنند و به دنبال رضامندی به شکل غیر هدفمند هستند. برای همین است که میزان استفاده ازشبکههای مجازی (سرگرمی) با مناسبات خانوادگی رابطهای نداشته است. چرا که خانواده هدف خاصی را در مصرف شبکههای مجازی دنبال نمیکردند. برای بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای مجازی و میزانمطلوبیت روابط زناشویی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج نشان داد بین دو متغیر رابطه معنیدار و معکوس وجود دارد. به عبارتی استفاده بیشتر از شبکههای مجازی موجب افت مطلوبیت روابط زناشویی در بین خانوادههای شهر نقده شده است. دی فلور و بال روکیچ در الگوی خویش دربارة وابستگی به رسانهها بر این باورند که شرط مهم برای بروز اثرات، میزان وابستگی به بعضی رسانههای ارتباطی است، مجرایی که مردم برای به دست آوردن اطلاعات مهم نسبت به آن احساس وابستگی میکنند، توان بیشتری برای ایجاد اثرات دارد، تا مجرایی که تفاوتی با مجاری دیگر ندارد و اطلاعاتی که فراهم میکند فاقد اهمیت است. در واقع استفاده و وابستگی به تلگرام از سوی خانوادهها باعث بروز اثرات آن یعنیکاهش مطلوبیت روابط زناشویی شده است. برای بررسی رابطه بین میزان استفاده ازشبکههای مجازی و میزان مطلوبیت روابط فرزندان و والدین از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتیجه نشان داد رابطه معنیدار و معکوس وجود دارد. نتیجه فرضیه با نتایج تحقیق صفری شالی همسو میباشد. السون مدل خود را در مورد خانواده بر اساس تئوری سیستمی مطرح نمود، وی خانواده را در قالب سه بعد بررسی مینماید: الف) انسجام خانوادگی، ب) انعطافپذیری خانواده، ج) ارتباطات در خانواده. وی بعد ارتباط در خانواده را کلید اصلی یک خانواده خوب یا از هم پاشیده میداند و از نظر او دو ویژگی ارتباطات در خانواده عبارتاند از: ارتباط مثبت و قدردانی و محبت. بررسی تفاوت میزان انسجام خانواده بر حسب نوع فعالیت در شبکههای مجازی با آزمون تحلیل واریانس نشان دادکه تفاوت معنیداری بین دو متغیر وجود ندارد. والد هال در تئوری ارتباط جمعی از فرّار بودن محتوای ارتباطی صحبت میکند، عاملیکه احتمال تحصیل اثرات را کاهش میدهد. او معتقد است، «اثرات دراز مدت بیش از اثرات کوتاه مدت مورد توجه قرار میگیرد و یا به نوعی اگر از یک پیام به طور طولانی مدت استفاده شود تأثیر آن پیام بیشتر است. کلاپر علاوه بر تکرار پیام، مدت زمان پیام را نیز در نظر میگیرد تا برنامه بتواند بالاترین اثر ممکن را داشته باشد. شاید بتوان گفتکه تک بعدی بودن استفاده از شبکههای مجازی از سوی خانواده و مصرف نامستمر باعث شده است که لطمهای به انسجام خانواده وارد نشود، به عبارتی به قول والد هال محتوای ارتباطی خانواده به جهت فرار بودن، نقشی در شکنندهتر شدن انسجام خانواده ندارند. در بررسی تفاوت میزان استفاده از شبکههای مجازی بر حسب جنسیت فرزندان و والدین خانوادههای شهر نقده نتایج آزمون تیتست دو گروه مستقل نشان دادکه تفاوت معنیداری ازنظر استفاده از شبکههای مجازی وجود ندارد. نتایج این فرضیه نیز با تحقیق زنجانیزاده و جوادی ناهمسو میباشد چرا که دختران بیشتر از پسران بر غیر مستحکم کردن ارزشهای خانواده از سوی اینترنت اعتقاد داشتند. نظریه (برجسته سازی) یکی از شیوههایی است که از طریق آن رسانههای ارتباط جمعی میتوانند در عامه مردم تاثیر بگذارند. برجستهسازی به معنای آن استکه رسانههای خبری با ارائه خبرها، موضوعاتی را که عامه راجع به آنها میاندیشند، تعیین مینمایند. مطابق با این نظریه شبکههای اجتماعی بر هر دو جنسیت والدین و فرزندان تاثیرگذار است و همه آنها از شبکههای مجازی استفاده میکنند و تفاوتی در میزان استفاده زنان و مردان وجود ندارد.
پیشنهادها با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود: - با توجه به نتایج تحقیق مبنی بر استفاده بیشتر والدین نسبت به فرزندان خود از شبکههای مجازی و رابطه آن با انسجام خانوادهها تاکید میشود والدین وقت مناسب و تعیین شده برای شبکههای مجازی و همچنین وقت بیشتری را برای شنیدن صحبتها و مشکلات فرزندان خود بگذارند تا بدین صورت زنگ خطری که برای انسجام خانوادهها به صدا در آمده تبدیل به مسئله و آسیبی جبرانناپذیر نشود. - با توجه به نتایج تحقیق مبنی بر این که بالا رفتن میزان استفاده از شبکههای مجازی باعث کمتر شدن مطلوبیت روابط زناشویی میشود علیرغم اینکه خود، والدین خانواده هستند و اشاره شد که میزان استفاده آنها نسبت به فرزندان خود بییشتر است توصیه میشود از میزان استفاده خود از شبکههای مجازی بکاهند و بیشتر مسائل خود را نه در فضای مجازی بلکه بین خود حل کنند تا هم موجب آرامش فرزندان خود در خانواده شوند و هم در تربیت نسل آینده زناشویی قدمهای موثری بردارند. - نتیجه تحقیق این چنین شد که میزان انسجام خانواده در خانوادههایی که تحصیلات آنها پایینتر استکمتر است و این مسئله یعنی پایین بودن تحصیلات یکی از محدودیتهای تحقیق ما نیز بود توصیه میشود فرزندان یا یکی از والدین که تحصیلات بالا دارند از مضرات و لطمههایی که استفاده بیش از حد شبکههای مجازی به نهاد خانواده میزند گوشزدهایی بکنند و تاکید کنند که خانواده با انسجام خانوادهای است که بیشتر وقت خود را در کنار خانواده و دور هم بودن بگذرانند.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع ارمکی آزاد، تقی؛ و امامی، یحیی. (1383). تکوین حوزه عمومی و گفتگوی عقلانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پنجم شماره 1، بهار. ازکیا، مصطفی. (1380). جامعهشناسیتوسعه. تهران: نشر کلمه. اسدی، عباس. (1393). گرایش دانشجویان به رسانهها با تاکید بر شبکههای ماهوارهای و سنجش پیامدهای آن. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال 4، شماره 3، پاییز. اسلامی، مروارید. (1392). بررسی شبکههای اجتماعی و تاثیرات آنها بر ابعاد مختلف زندگی. تاریخ دسترسی: 14/4/1393http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat/ // استیون، وایت. (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. ترجمه: محمد، حریری اکبری. تهران: قطره. اسلوین، جیمز. (1380). اینترنتوجامعه .ترجمه: عباس، گلیگوری. تهران: انتشارات کتابدار. اینگلهارت، رونالد. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: مریم، وتر. تهران: انتشارات کویر. بلالی، اسماعیل؛ و بابایی، ناهید. (1393). بررسی عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر انسجام خانوادگی در شهر همدان. فصلنامهدانش انتظامیهمدان. سال اول، شماره دوم، پاییز. پستمن، نیل. (1384). زندگی در غیس، مردن در خوشی. ترجمه: صادق، طباطبایی. تهران: انتشارات اطلاعات. پیوزی، مایکل. (1379). یورگن هابرماس. ترجمه: احمد، تدین. نشر هرمس. جمشیدی، بهنام؛ رزمی، محمدرضا؛ حقیقت، شهرام؛ و سامانی، سیامک. (1387). رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با ابعاد زنجانیزاده، هما؛ و جوادی، علی محمد. (1383). بررسی تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده، مجله جامعهشناسی ایران. شماره 22. شکاری نمین، شیدا؛ و حاجیانی، ابراهیم. (1393).بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی (فیسبوک) بر سبک زندگی جوانان. مجله مدیریتفرهنگی. سال 8، شماره 26، زمستان. کاظمیپور، شهلا. (1380). خواست و مصلحت مخاطبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط منطقی بین آنها، مجله پژوهش و سنجش. شماره 26. کوهن.آلبرت. (1378). تغییر نگرش و تاثیر اجتماعی. ترجمه: علیرضا، کلدی. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی. گوتنر، بری. (1384). روشهای تحقیق رسانهای. ترجمه: م، نیکو. تهران: اداره کل پژوهش سیما. مرکز آمار ایران. (1390). سرشماری نفوس و مسکن سال. مزیدی شرفآبادی، محمدرضا؛ مرتضوی، محمودرضا؛ و افشانی، سیدعلیرضا. (1393). مقایسه نگرش افراد مطلقه و متاهل پیرامون نقش ماهواره در انسجام خانواده. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان. سال 4، شماره 13، بهار، صص 144-123. نظری، مینا. (1390). نقش برنامههای تلویزیونی ماهوارهای در معرفی سبک زندگی به جامعه قومی (مطالعه موردی شهر تبریز). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران. نوری، اعظم. (1389). عوامل تحکیم و استحکام خانواده، مجله طهورا (فصلنامهای در عرصه مطالات زنان و خانواده). شماره 7، پاییز و زمستان، صص 178-145. ویندال، سون؛ سیگنایزر، بنو؛ و اولسون، جین. (1376). کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. مرکز مطالعات و رسانهها. Barber Brian, K & Buehler, Cheryl. (1991). “Family cohesion and Enmeshment: Different constructs, Different Effects”, Journal of marriage and the family. vol. 85, may. P.p: 331-333. Lauer, Ropert, H. (1995). Social Problems and the Quality of Life. New York: Mcgraw- Hill. Werner, K. H., Goldin., P. R, Ball., T. M, Heimberg., R. G & Gross, J, J. (2011). Assessing Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder: The Emotion Regulation Interview. J Psychopathol Behav Assess. 33, P.p: 346–354.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,535 |