| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,765 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,286 |
تجلی طبیعت در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی (م.سرشک) | ||
| فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 8، دوره 6، شماره 19، شهریور 1393، صفحه 139-164 اصل مقاله (590.03 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدتقی یونسی رستمی* 1؛ حوریا هادی پور2؛ علی خوشه چین2 | ||
| 1دکترای زبان و ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد رشت | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد رشت | ||
| چکیده | ||
| علاقه به طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی در شعر به دورهی خاصی از زندگی و انسان حوزههای شعری – کلاسیک و نو- محدود نمیشود. شاعران با بهرهگیری از تخیل، عناصر بلاغی و صناعات ادبی کوشیدهاند تا با وامگیری از طبیعت، عناصر آن و ترکیبات جدیدی که خلق میکنند، به مفاهیم مورد نظرشان بپردازند. طبیعتگرایی شاعران به سه دسته: تقلیدی، توصیفی و تأویلی و تألیفی تقسیم میشود. رویکرد طبیعتگرایی در شعر کلاسیک با شعر نو تا حد زیادی متفاوت است. در شعر نیما و شعر نیمایی، تجلی طبیعت با خصوصیات متعددی از جمله: سنتشکنی، زبان جدید، جهانبینی ویژه، دوری از منظمالوحدگی شاعر، حضور عناصر بومی و محلی همراه بوده است. یکی از شاعرانی که در دوره معاصر با نگرش نیمایی و با زبان نو قدمایی به طبیعت و عناصر طبیعی به شکل نمادین (سمبولیسم) پرداخته است، شفیعی کدکنی (م.سرشک) است. در تحلیل اشعار شاعر هرچه از دفاتر اول شاعر سوی آثار جدیدتر وی گام برمیداریم، با توسعه زبانی و محتوایی غنیتر روبرو میشویم. بررسیها نشان داده است که شاعر از هجده عنصر طبیعت بیشتر از سایر عناصر استفاده کرده است. او برای بیان اندیشههای فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انسانی محیط و روزگارش از واژهها و ترکیبات : باران، گل، بهار، باغ، ابر و باد با بیشترین بسامد عناصر بهره برده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تجلی طبیعت؛ شعر نو؛ شفیعی کدکنی؛ نماد (سمبولیسم) | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,303 |
||