تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,314 |
مطالعۀ مرگاندیشی در اندیشۀ خیام و مولانا | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 21، اسفند 1393، صفحه 131-152 اصل مقاله (923.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین صدقی* 1؛ فرهاد محمدی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذر بایجان | ||
2دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
خیام و مولانا، دو متفکر و اندیشمند بزرگ ادبیات فارسی، نمایندة دو نوع جهانبینیِ متفاوت نسبت به مرگ هستند. خیام، شاعر فیلسوف گونهای است که شک و تردید اساس تفکرات و اندیشههای اوست. شکِ او نسبت به مسائلِ ماوراء طبیعی باعث شده است که مرگ در جهانبینی او جایگاه خاصی داشته باشد. در مقابل، اندیشة ناب عرفانی مولانا راجع به مرگ سبب شده است که در همه چیز زندگی و حیات ببیند و مرگ و نیستی، مفهومِ خود را از دست بدهد. در این نوشتار، ابتدا موضوع مرگ و مرگاندیشی در اندیشۀ مولانا با تکیه بر مثنوی و دیوان شمس که دیدگاههای مهّم او راجع به این موضوع در آنها نمود یافته، مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس به مفاهیم اساسیِ مرتبط با مرگ در اندیشۀ خیام و نگرش او بدان پرداخته شده است. مهمترین نکات به دست آمده بدین صورت است که با توجّه به اینکه مولانا مرگ را لازمۀ جریانِ تکاملِ هستی انسان میداند، مفهوم مرگ در جهانبینی او تبدیل به حیات شده است. در جهانبینیِ او چون انسان جاودانه است و با مرگ نیست و نابود نمیشود، مرگ تنها به عنوان انتقال به حیات ابدی معرفّی شده است. امّا در اندیشۀ خیام از آنجا که او قائل به اصلِ «عدمِ آگاهی انسان از راز و رمز هستی» است و مرگ نیز اسرارآمیزترین مسئلۀ هستی به شمار میرود، مفهوم مرگ مبهم و نامشخص است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ؛ حیاتِ دوباره؛ جاودانگی؛ مولانا؛ خیام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |