تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی تطبیقی حکمتهای عملی در دیوان دعبل خُزاعی و ناصرخسرو | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، آذر 1396، صفحه 79-104 اصل مقاله (426.84 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا جلیلی1؛ دکتر مهدی نوروز* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، نیشابور، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران. | ||
چکیده | ||
در حوزۀ مسائل حکمی، میان شاعران عرب و فارسیزبان قرابت فکری وجود دارد که این امر، ناشی از ریشههای دینی مشترک است. از این بین، دعبل خزاعی و ناصرخسرو، به عنوان دو شاعر شیعهمذهب، تحت تأثیر منابع اصیل اسلامی، به حکمتهای عملی (شامل بایدها و نبایدهای اخلاقی) توجّه ویژهای نشان دادهاند. بررسیها نشان میدهد که در میان بایدهای اخلاقی مواردی چون «خردگرایی و علمآموزی»؛ «سخاوت و دهش»؛ «همنشین صالح و نیکو» و «بردباری و صبر» برجسته بوده است. همچنین، نبایدهای اخلاقی مشترک در دیوان دو شاعر، عبارت است از: «دنیاستیزی»؛ «غرور و فخرفروشی»؛ «حسدورزی»؛ «خلف وعده و پیمانشکنی» و «عیبجویی». دیدگاه دعبل و ناصرخسرو در ارتباط با آموزههای «خردگرایی و علمآموزی» و «دنیاستیزی» با وجود نزدیکی، تفاوتهایی هم دارد. ناصر به نیّت آگاهیبخشی به مردمی که تحت تأثیر تبلیغات دروغین خلافت عبّاسی در گمراهی بودند، بر کارکردهای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی علم و عقل تأکید ورزیده، امّا دعبل، تنها به وجه تعلیمی آن اشاره کرده است. همچنین، نگاه دعبل به دنیا و مظاهر آن، دووجهی (مثبت و منفی) و رویکرد ناصرخسرو تکبُعدی (منفی) است. شیوۀ بیان حکمتهای عملی در دیوان ناصرخسرو، غالباً صریح و در اشعار دعبل، مستقیم و غیرمستقیم است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای اخلاقی؛ حکمت عملی؛ دعبل خزاعی؛ ناصرخسرو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 482 |