تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
خوانش روایت منظوم ایرج سروده فردوسی با رویکرد نشانه - معنا شناسی | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، آذر 1396، صفحه 53-78 اصل مقاله (660.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه زارع1؛ دکتر مجید سرمدی2؛ سهیلا صادقی* 3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، رشته زبان و ادبیات فارسی، واحد زیراب | ||
2دانشیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور تهران، نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
تولیدات زبانی تابع فرایندی پیچیده هستند که عوامل نشانه- معنایی بسیاری در آن دخیل هستند. یکی از ابعاد نشانه- معنا شناسی فرایند تنشی است. در فرآیند تنشی، بین عناصر نشانه - معنایی، رابطهای به وجود میآید که معنا از کمرنگترین تا پر رنگترین شکل آن، در نوسان است. این فرایند، گفتمان را به سوی نوعی نظام ارزشی هدایت میکند و ما را با معنای تولید شده مواجه میسازد. پرسش پژوهش این است که عوامل نشانه- معناشناسی چگونه فرایند شکلگیری معنا را در روایت منظوم ایرج بهوجود آوردهاند؟ آیا با عبور از مربع معنایی اثر، میتوان به خوانشی باز و سیال از متن دست یافت؟ هدف این پژوهش، بررسی ساختار کلی روایت منظوم ایرج و تبیین عوامل گفتمانی، مربع معنایی و تنشی، افعال موثر در روند روایت، و مکانمندی و زمانمندی معنا در اثر فوق بوده است. در این روایت، معنا هم به واسطه کنش و هم بهواسطهی شوش تحقق مییابد. داستان بیش از یک زنجیره دارد و در انتهای زنجیرهی نخست، فرایند روایی جدیدی آغاز میشود. روند حرکت کنشگر در اینجا منجر به تولید ارزش های اسطورهای، آرمانی و اخلاقی شده است. ایرج، کنشگری آرمانخواه است که در راه پاسداشت آیین برادری، بی هیچ تعلق خاطری به قدرت، و بی هیچ سپاه و ابزار جنگی به دیدار برادران میرود و فدای آرمان خود میشود. به بیان دیگر شهریار جوان، از گسترهی حیات مادی خود میکاهد تا گسترهی زندگی معنویاش، وسیع و جاودانه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه- معنا شناسی؛ مربع معنایی و تنشی؛ ایرج؛ شاهنامه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 723 |