تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
اهمیّت بناهای تاریخی سنگ بست و تلاقی راههای ارتباطی جاده ابریشم در خراسان | ||
فصلنامه تاریخ | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 22، مهر 1390 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نویسندگان | ||
دکتر امیر اکبری؛ علی فرخی | ||
چکیده | ||
چکیده: با استقرار حکومت غزنویان تجارت در مناطق شرقی ایران رونق فراوانی یافت. ایران با موقعیت جغرافیایی خود و قرارگرفتن بر سر راه هندوستان و چین- دو مملکت پرنعمت دنیای آن زمان - شاهرایی جهت فروش امتعهگران بهای ممالک یادشده به سرزمینهای دیگر از بینالنهرین تا اروپا به شمار میرفت. در این میان تجّار ایرانی عامل مهم این داد و ستد در سرزمینهای وسیع بودند. سنگبست به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص خود و اهمیّت فرهنگی، تجاری و سیاسی از نقاط بسیار مهم در خراسان قدیم بود. در این منطقه تاسیسات معماری مهمّی چون: مناره، کاروانسرا و مقبرهای منسوب به ارسلان جاذب که در دوره غزنویان در خراسان ساخته شد، از اعتبار بسیاری برخوردار است. این بناها الهام گرفته از آرامگاه امیر اسماعیل سامانی در بخارا میباشد. و تقریبا کهنترین اثر معماری اسلامی بر جای مانده در خراسان امروز است. سنگبست احتمالا در ادامه همان چهار طاقیهای دوران ساسانی ساخته شده است. کاربرد مصالح و کتیبههای کوفی آن نشان دهنده تفاوت این بنا با بناهای دوران ساسانی است. این مکان در دوره رونق خود یعنی در عهد غزنویان در سده سوم و چهارم هجری، قمری مورد توجه ارسلان جاذب سپهدار توس واقع گردید و به خاطر قرار گرفتن در شاهراه اصلی جاده ابریشم چنان مرکزیت پیدا کرد که به محل عبور کاروانها، تجّار و مسافران تبدیل شد. واژگان کلیدی : خراسان، سنگ بست، ارسلان جاذب، ایاز، غزنویان، جاده ابریشم. | ||
کلیدواژهها | ||
خراسان؛ سنگ بست؛ ارسلان جاذب؛ ایاز؛ غزنویان؛ جاده ابریشم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |