تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
نقش مدارس موقوفه در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی | ||
فصلنامه تاریخ | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 23، دی 1390 اصل مقاله (350.83 K) | ||
نویسنده | ||
مصطفی فقیه اسفندیاری | ||
چکیده | ||
چکیده: یکی از مسایل مهم تاریخ تمدن اسلامی پرداختن به امر پژوهش و فراهم کردن امکانات تحصیل برای دانشمندان و دانش پژوهان بوده است.این امکان، بیشتر از طریق درآمد حاصله از موقوفات مدارس و اماکن آموزشی ایجاد میشده است. اوقاف، بهترین و مهمترین منبع درآمد برای تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی بوده و استمرار آموزش و فعالیت علمی در دولتهای اسلامی طی قرنهای متمادی به این منبع مالی بستگی داشته است. موضوع وقف، از همان آغاز ظهور اسلام وجود داشته و پیشوایان دینبه وقف اموال خود جهت اینگونه امور همت گماشتهاند. نگاهی گذرا به وقفنامهها، گویای این حقیقت است که مدارس، موسسات فرهنگی-آموزشی بسیاری از سنت پسندیده وقف به یادگار مانده است. واقفان برای بالابردن سطح فرهنگی جامعه به تاسیس مدارس توجه میکردند. بیشتر مدارس قدیم و برخی از مدارس جدید، با درآمد موقوفات اداره میشدند. پژوهش حاضر، ضمن بررسی دو مکان آموزشی مهم در جهان اسلام(مدارس اصفهان و یزد در ایرانو مدارسنظامیه و مستنصریه در عراق)، به اهمیت نقش وقف و واقفان در ایجاد مدارس اسلامی اشاره دارد. واژگان کلیدی: تمدن اسلامی، وقف، مدارس ایران و عراق، اصفهانو یزد، نظامیه و مستنصریه. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدن اسلامی؛ وقف؛ مدارس ایران و عراق؛ اصفهانو یزد؛ نظامیه و مستنصریه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |