تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,308 |
رابطه سواد رسانهای با رضایت تحصیلی از طریق مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه در دانشآموزان دوره متوسطه شهر ارومیه | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 46، خرداد 1397، صفحه 61-73 اصل مقاله (309.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصوره شیخالاسلامی* ؛ رقیه وحدت | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد رسانهای با رضایت تحصیلی از طریق مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه انجام شد. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 380 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سواد رسانهای (فلسفی، 1393)، رضایت تحصیلی (لنت و همکاران، 2005)، مشغولیت تحصیلی (تینیو، 2009) و پیوند اجتماعی با مدرسه (مادوکس و پرینز، 2003) بودند. دادهها با روش تحلیل مسیر به کمک نرمافزارهای SPSS-21 و LISREL-8.8 تحلیل شدند. نتایج نشان داد سواد رسانهای بر مشغولیت تحصیلی، پیوند اجتماعی با مدرسه و رضایت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مستقیم مثبت و معنادار داشت. همچنین مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه بر رضایت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مستقیم مثبت و معنادار داشتند. علاوه بر آن سواد رسانهای از طریق هر دو متغیر مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه بر رضایت تحصیلی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم مثبت و معنادار داشتند (01/0P<). بنابراین نتایج حاکی از تاثیر مثبت سواد رسانهای، مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه در افزایش رضایت تحصیلی دانشآموزان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ رضایت تحصیلی؛ مشغولیت تحصیلی؛ پیوند اجتماعی با مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 |