تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 | ||
علوم اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1397 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ابراهیم پورحسینی* | ||
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر از یک پژوهش میدانی استخراج گردید که با هدف تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 به صورت کاربردی و با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیهی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانه دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 1597 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 از دبیران به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سنجش مهارت روابط انسانی مدیران آموزشی سرلک (1390) با پایایی 88/0 و کارایی کارکنان دانشفرد و محجوب (1388) با پایایی 71/0 از طیف لیکرت بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی نمودار و جدول برای دادههای جمعیتشناختی و برای سنجش فرضیهها از آزمونهای استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطهی معناداری بین مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد و همچنین رابطهی معناداری بین ابعاد مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد. مولفههای مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی (درک همدلانه، حرمت انسانی و تصمیمگیری مشارکتی) به میزان 5/20% بر افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان نقش داشته و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت آموزشی؛ روابط انسانی؛ کارایی دبیران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 589 |