تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,890 |
مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش تبریز | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، فروردین 1393، صفحه 59-82 اصل مقاله (336.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا برزگر* 1؛ صادق ملکی آوارسین2؛ پیمان یارمحمد زاده3 | ||
1دانشجو | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
3استاد یار دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | ||
چکیده | ||
این تحقیق با عنوان مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش و با هدف تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 آموزش و پرورش تبریز انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 392 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقه ای استفاده شد که نهایتا" ٨٦ مدیر و 258 معلم انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه مدیریت دانش بوکوویتز و ویلیامز میباشد. پایایی آن 89/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t و فریدمن استفاده گردید و نتایج بهدست آمده نشان داد که: بین مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 تبریز در میزان کاربست مدیریت دانش(بهدست آوردن دانش، بهکاربردن دانش، یادگیری از فرایند دانش، تسهیم و مبادله دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش و استفاده بهینه از دانش) تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین مؤلفههای استفاده بهینه از دانش، بهکار بردن دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش، تسهیم و مبادله دانش، بهدست آوردن دانش و یادگیری از فرایند دانش به ترتیب بیشترین رتبه را در نواحی 1 و 4 داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ خلق دانش؛ یادگیری از دانش؛ تسهیم دانش؛ ارزیابی دانش؛ کاربرد دانش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |