تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,981 |
رابطۀ خلاقیت مدیران با مؤلفههای سازمان یادگیرنده در مدارس راهنمایی ومتوسطه شهرستان اراک | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، تیر 1392، صفحه 87-106 اصل مقاله (342.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایمان کریمی* 1؛ سیروس قنبری2؛ محمدرضا اردلان3؛ امیر میری4 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی همدان | ||
2استاد یار دانشگاه بوعلی همدان | ||
3استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
4کارشناس ارشد آموزش پزشکی مرکز توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج ) | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش نهادی است که میباید حداقل یک گام ازنظر دانش، علم، فنون و الگوهای رفتاری از بقیه نهادها و موسسات جلوتر باشد، بنابراین نیازمند مدارسی است که نه تنها ازطریق ترویج و غنی سازی یادگیری، تواناییهای سازگاری انسان با محیط را افزایش دهد، بلکه فرصتهایی برای توسعه خلاقیت و نوآوری انسان فراهم کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ بین خلاقیت مدیران با میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده درمدارس انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 91-90 بود.که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 144 مدیر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ خلاقیت با 29 سئوال و پرسشنامۀ کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده با 37 سئوال بود. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 77/0و 93/0 محاسبه و قابل قبول بوده است. دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( ضریب همبستگی، آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون ساده) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت خلاقیت مدیران مدارس بالاتر از حد متوسط قرار دارد و همچنین میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در مدارس مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط می باشد. بین میزان خلاقیت مدیران و کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنادار (224/0= r ) در سطح 01/0 = a وجود دارد. میزان گرایش مدیران به آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی از طریق خلاقیت آنها، قابل پیش بینی میباشد. اما بین خلاقیت مدیران با دو مؤلفۀ دیگر سازمان یادگیرنده (قابلیت شخصی و الگوهای ذهنی ) رابطه معنادار مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ مؤلفههای سازمان یادگیرنده؛ مدارس؛ مدیران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |