تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، تیر 1392، صفحه 131-144 اصل مقاله (287.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راحله وکیلی* 1؛ صادق ملکی آوارسین2؛ تقی زوار3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
2استادیار دتنشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
3استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری 619 نفر از دبیران شهر مراغه و حجم نمونه237 نفر و با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی بدست آمد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی و تعهد سازمانی استفاده گردید و در بررسی پایایی آزمونها، آلفای کرونباخ به ترتیب برای توانمندسازی روانشناختی88/0 و برای تعهد سازمانی 71/0 بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها از طریق نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی دبیران و مولفههای آن (احساس شایستگی- احساس موثر بودن- احساس معنی دار بودن و احساس اعتماد) باتعهد سازمانی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد: از بین مولفههای توانمندسازی روانشناختی دبیران، مولفههای احساس موثر بودن و احساس اعتماد به میزان 15% تعهد سازمانی را تبیین کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی روانشناختی؛ تعهد سازمانی؛ مدارس متوسطه؛ شهرستان مراغه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |