تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه در شهرستان فیروزکوه | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 43، خرداد 1397، صفحه 71-83 اصل مقاله (194.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سیر1؛ مسعود یوسف زاده* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای (بر اساس جنسیت) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رویکرد دانشآموز-محور و خلاقیت استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 83/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رویکرد دانشآموز-محور با خلاقیت و همه مولفههای آن شامل نیاز به کنجکاوی، نیاز به رقابت و درگیری با مسائل، مسئولیتپذیری، نیاز به تفاوت و استقلال و نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت در دانشآموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین رویکرد دانشآموز-محور توانایی پیشبینی معنیدار خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه را داشت (05/0>P). نتایج حاکی از اهمیت رویکرد دانشآموز-محور در ایجاد خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه بود. بنابراین برای ایجاد خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه میتوان میزان رویکرد دانشآموز-محور را ارتقاء داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد دانشآموز-محور؛ ایجاد خلاقیت؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |