| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,022 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,982 |
مقایسه عملکرد دبیرستانهای دخترانه هوشمند و غیرهوشمند از لحاظ پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان | ||
| علوم اجتماعی | ||
| مقاله 8، دوره 12، شماره 43، اسفند 1397، صفحه 165-176 اصل مقاله (285.18 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرانک نمیرانیان1؛ علی اکبر سیف* 2؛ حسن احدی3؛ هادی بهرامی4 | ||
| 1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات، تهران، ایران | ||
| 3دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | ||
| 4دکترای روانشناسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد دبیرستانهای دخترانه هوشمند و غیرهوشمند از لحاظ پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان سال سوم دبیرستان (پایه یازدهم) انجام شد. روش پژوهش از نوع پس رویدادی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه منطقه (8) تهران که شامل 10 دبیرستان دولتی، 6 دبیرستان غیرانتفاعی(غیردولتی) و یک دبیرستان هوشمند با جمعیتی حدود 1020 نفر است. تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین مدارس غیرهوشمند و هوشمند انتخاب شدند. برای سنجش توانایی تولید دانش از آزمونی که پژوهشگر بر اساس اصول روانسنجی ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل انجام گرفت. نتایج گویای آن بود که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و دبیرستانهای هوشمند در زمینه پرورش توانایی تولید دانش در دانشآموزان نسبت به دبیرستانهای غیرهوشمند عملکرد بهتری داشتهاند و فاوا میتواند به معنای فن بهرهبرداری از اندیشههای انسانی باشد. در این مدارس دانشآموزان میتوانند با منابع علمی جهان، آموزگاران، و دانشآموزان سایر مدارس در ارتباط بوده و فضای آموزشی به جای انتقال یکطرفه اطلاعات به روشهای دوسویه کسب دانش هدایت شده و با تغییر نقش آموزگاران بر تسهیل جریان آموزش و یادگیری، دانشآموزان خود خالق دانش و اطلاعات خواهند بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدرسه؛ آموزش؛ یادگیری؛ دانش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |
||