| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,566,620 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,642 |
گوناگونی آراء دربارة ابلیس در میان مفسران و عرفای اسلامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 34، دی 1392 اصل مقاله (6.69 M) | ||
| نویسندگان | ||
| سید نادر محمدزاده1؛ سیده زهرا حسینس2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، استادیار گروه ادیان و عرفان، زنجان، ایران | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، کارشناسی ارشد گروه ادیان و عرفان، زنجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| شیطان (متمرد و گمراه کننده انسان) در ادیان ابراهیمی از موضوعات مهم و بحثانگیز در میان فلاسفه، متکلمان و عرفا است. در میان مفسران در مورد ابلیس و شیطان سه دیدگاه مطرح است: الف) از جن بوده است؛ ب) از فرشتگان بود و سپس از جنیان شد؛ ج) از فرشتگانبود. طرفداران هر کدام از دیدگاهها برای اثبات نظر خود به آیات و روایات زیادی متوسل شدهاند؛ اما در نظری دقیق،ابلیس از جن بود و به دلیل عبادت فراوان در جایگاه ملائکه قرار داشت. در نظر عرفا نیز دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. بیشتر عرفا ابلیس را مظهر بدی و اغوا کنندة انسان دانستهاند؛ اما برخی مثل حلاج، عین القضات همدانی، احمد غزالی و... به دفاع از ابلیس پرداختهاند و او را عاشق خالص خدا و موحد حقیقی دانستهاند. در دیدگاه مکتب وحدت وجودی، ابلیس، شیاطین و بدان مظهر صفات جلالی خداونداند و از ارادة خدا خارج نیستند. این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی تدوین یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شیطان؛ ابلیس؛ وحدت وجود؛ عرفا و مفسران | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 706 |
||