تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,922 |
عالم مثال (خیال) در عرفان اسلامی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 34، دی 1392 اصل مقاله (5.65 M) | ||
نویسندگان | ||
علی دین محمدی1؛ حسین آریان2 | ||
1دبیر آموزش و پرورش منطقه خدابنده | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه ادبیات فارسی، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
اعتقاد به عالم مثال، یا وجود عالمِ واسط، بین عالم محسوس و عالم معقول، در ایران قبل از اسلام آغاز شده و به دوره اسلامی رسیده و توسط حکمای نامی ایران، از جمله: شیخ شهاب الدین سهروردی، صدرالمتألهین شیرازی، ملا هادی سبزواری و... پرورانده شده است. و عرفایی چون ابن عربی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، سید حیدر آملی، شیخ محمود شبستری، لاهیجی، عبدالرحمن جامی، میرفندرسکی و... نیز بر لزوم وجود این عالم در سیر و سلوک عرفانی صحه گذاشتهاند. عرفا، به سلسله مراتب عوالم وجودی با اندک اختلافی اعتقاد داشته و همهی آنها به وجود عالم واسط که همان عالم مثال (برزخ) باشد، معترفند. ایشان «عالم خیال» را به «خیال متصل مقید» و «خیال منفصل مستقل» تقسیم کردهاند. «محیی الدّین ابن عربی به عنوان پدر عرفان نظری پس از سهروردی به طراحی عالم خیال همت گماشت و اصول عرفان او بر حکمت متعالیه تأثیر فراوانی گذاشت. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ مُثُل؛ عالم واسط؛ خیال منفصل؛ کشف و شهود؛ برزخ؛ قبر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 643 |