| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,613,082 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,292,377 |
عالم مثال (خیال) در مکتب عرفانی محیی الدین ابن عربی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 9، دوره 9، شماره 36، دی 1392 اصل مقاله (7.06 M) | ||
| نویسندگان | ||
| علی دین محمدی؛ فرزانه حسینی قیداری | ||
| دبیر آموزش و پرورش منطقه خدابنده | ||
| چکیده | ||
| محییالدّین ابن عربی، به عنوان پدر عرفان نظری پس از سهروردی به طراحی عالم خیال همت گماشت و اصول عرفان او بر حکمت متعالیه تأثیر فراوانی گذارد؛ چنانچه نظریه تجرّد خیال و وساطت و طریقت عالم خیال در شکل گیری حکمت متعالیه از اهمیت فراوانی برخوردار است. ابن عربی فقط ذات باری تعالی را حق و حقیقت میداند و تمامی عالم ممکنات را حیطه خیال و مثال مطلق الهی تلقی میکند و عقیده دارد، خیال به علت آنکه جامع ضدین- عقل و حواس مادی- است مظهریت از اسم «قوی» خداوند دارد.در این مقاله، تلاش شده با استناد به آراء حکما و عرفای اسلامی، به ویژه پدر عرفان نظری – محیی الدین ابن عربی؛ اولاً: تعریفی جامع از عالم مثال (خیال) ارائه شود. ثانیاً: جایگاه این عالم در عرفان را به عنوان یکی از عوالم وجودی مشخص کند و نتیجهگیری نماید که: کشف و شهود، رؤیت انبیا و ملائکه و قدیسان، حضور ارواح طیبه ائمه اطهار(ع) در هنگام مرگ، وحی و الهام و معراج پیامبر(ص) در عالم خیال منفصل اتفاق میافتد | ||
| کلیدواژهها | ||
| عرفان؛ مُثُل؛ عالم واسط؛ خیال منفصل؛ کشف و شهود؛ برزخ؛ قبر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 567 |
||