| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,575,202 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,274,546 |
تأویل عصیان و توبه آدم (ع) در اندیشه عرفای اسلامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 37، دی 1393 اصل مقاله (152.06 K) | ||
| نویسندگان | ||
| سیدحسن سیدترابی1؛ یحیی رمضانی پارگامی2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، استادیار گروه ادبیات فارسی، رشت، ایران | ||
| 2دبیرآموزش پرورش شهرستان تالش | ||
| چکیده | ||
| از دیدگاه عرفای اسلامی، پاک بودن از «گناه» و «عصیان» از آغاز آفرینش تا پایان آن، کار فرشتگان است و آلوده به معصیت بودن در همه عمر مختص شیطان و توبه و بازگشت از عصیان وگناه پیشه آدم (ع) و انسانهاست. گفتمان عصیان و توبه حضرت آدم نیز یکی از موضوعات خواندنی و پر رمز و راز عرفان اسلامی است وعرفا و شعرای بزرگ عارف مسلک با استناد به آیات و روایات و احادیث منقول از پیامبر و اقوال جانشینان و تابعین آن حضرت به تأویل عرفانی آن پرداختهاند. این موضوع در مکتب عرفان ذوقی جلوههای گوناگونی به خود گرفته است. عرفا حماسه عصیان و توبه آدم (ع) را از زمینههای نیل به کمالجویی انسان دانسته و با تعابیر شاعرانه و عارفانه در پی تأویل آن برآمدهاند. از جمله مولانا عصیان و توبه آدم (ع) را در مسیرتکامل وی به طور خاص و عامل ترقی بشر به طور عام تعبیر کرده است. این مقاله در پی آن است که تعابیر این بزرگان را به پیشگاه قرآن ببرد و با سنجه این دفتر الهی و وحی نامه مصون و محفوظ آسمانی بسنجد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آدم (ع)؛ عصیان؛ توبه؛ قرآن مجید؛ عرفان؛ تأویل ذوقی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |
||