تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,812 |
بررسی تأثیر آموزش در پویایی و تداوم عرفان اسلامی در ایران | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 37، دی 1393 اصل مقاله (150.25 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا کرمی پور1؛ نقی کمالی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، استادیار گروه علوم تربیتی، زنجان، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه علوم تربیتی، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
عرفان چه در مفهوم عام و چه در معنای خاص از ابتدای ظهور در ایران ابتدا به شیوه آموزش ضمنی از پیر به جوان و شیخ و مراد به شاب و مرید در مجامع عمومی و در گفتگوهای روزمره انتقال یافته و در ذهن و قلب مردم نفوذ نموده با پیدایش دین اسلام و تربیت عارفان بزرگی چون- خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی، حکیم ابوعلی سینا، شیخ اشراق و صدرا در طول ادوار مختلف آموزشهای رسمی به صورت مستقیم از لحاظ علمی و عملی را ترویج نموده، شاگردانی را با استفاده از مجموعه رویکردهای تربیتی رفتارگرایی، شناخت گرایی، انسانگرایی و اجتماعی به محیط آموزشی آورده به سلاح علم و عمل تجهیز نموده و تحویل جامعه ایرانی دادهاند. پژوهشگران در این مقاله ضمن بررسی نظریههای تربیتی و کاربرد آنها در عرفان در جهت آموزش و پرورش جوانان، انسانها را به کسب دانش و سیر و سلوک با ابنای بشر و همنوعان خویش در کره خاکی تشویق نمودهاند تا عرفان نظری را با استفاده از نظریههای تربیتی که راهنمای عمل میباشند به عمل تبدیل نمایند | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ دانش نظری؛ معرفت توحیدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |