| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,572,586 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,254 |
دوسوگرایی انسان در عرفان اسلامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 2، دوره 11، شماره 42، دی 1393 اصل مقاله (386.26 K) | ||
| نویسندگان | ||
| خیرالله محمودی1؛ معصومه بخشی زاده2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه شیراز | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
| چکیده | ||
| انسان، اشرف مخلوقات، موجودی دوسوگرا است که هم در خلقت و هم در سلوک ، به دو سوی نور و ظلمت گرایش دارد . بخشی از وجود او به عالم نور و بخشی به عالم ظلمت تعلق دارد . تمثیل نور و ظلمت و قرار گرفتن انسان در میانه آن دو با استفاده از بیانی نمادین مطرح شده است . روح و جسم. عقل و نفس. جام و نور یا جام و باده و همچنین آینه و نمد از عمده ترین عناوین تمثیل به شمار می روند . زن و مرد بیانی دیگر برای نمایش تقابل نمادین نور و ظلمت در حیطه ی آفرینش انسان می باشد . تمثیلی که در میان دیگر فرهنگ ها و مذاهب نیز می توان جنبه ای از آن را مشاهده کرد . علاوه بر این زن خود دارای چهره ای دو سویه است . از طرفی نماد ظلمت در برابر مرد است و از طرفی دیگر سمبل نور حقیقی یعنی حقیقت مطلق . ویژگی دوسوگرایی انسان، تحت تأثیر تعلق وی به مفهوم و بحث گسترده ای موسوم به "حقیقت محمدیه " شکل گرفته است؛ چرا که حقیقت محمدیه نیز که انسان ، مهمترین مصداق آن به شمار می رود، مفهومی دوسوگرا است که نقش واسطه گری را بر عهده دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دوسوگرایی؛ انسان؛ آفرینش؛ مرد؛ زن؛ تمثیل؛ حقیقت محمدیه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |
||