| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,623,951 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,982 |
چند و چون نظریة وحدت وجود در هفت اورنگ جامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 47، دی 1395 اصل مقاله (142.58 K) | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر صیادکوه1؛ محمد انور بجارزهی2 | ||
| 1دانشیار دانشگاه شیراز | ||
| 2دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی نیکشهر | ||
| چکیده | ||
| نورالدین عبدالرحمان جامی بزرگترین شخصیت فرهنگی و ادبی قرن نهم است که در عمر پر برکتش بر سراسر جریانات ادبی و اجتماعی قرن نهم سایه افکنده است. ویشارح بزرگ نظریة وحدت وجود ابن عربی و جزو بزرگترین تأثیرپذیران از وی است و در شمار کسانی از جمله شیخفخرالدین عراقی و شیخ محمود شبستری قرار میگیرد. جامی با دریافت دقیق و شرح درست وحدت وجود ابن عربی، اتهام حلولیت را از افکار مولانا جلالالدین بلخی زدود ودرهای ابتذال و سوء استفاده از نظریة عرفانی وحدت وجود را بست. او از شاعران و عارفان کثیر التألیف زبان پارسی است و از وی آثار متعددی به یادگار مانده که هفت اورنگ ازبرجستهترین آنها، با بن مایههای عرفانی است. جامی هفت اورنگ را با تفسیر ضمنی از «وحدت وجود» آغاز میکند و پس از آن به طور صریح، دو جهان را مظهری از حق میداند که درک آن کار منتهیان است نه مبتدیان. از نظر او محمد عربی(ص)به عنوان رسول و پیر کامل و راهنمای کاملان است. ابزار مهم جامی در هفت اورنگ برای رسیدن به وحدت، مراتب ولایت از جمله قرب فرایض و قرب نوافل میباشد. در این مقاله موضوع وحدت وجود و چند و چون آن از دید گاه جامی، بر اساس هفت اورنگ بررسی و تحلیل شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جامی؛ عرفان؛ نظریة وحدت وجود؛ هفت اورنگ | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |
||