| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,629,525 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,301,247 |
معناشناسی شهود و کارکردهای آن از دیدگاه شیخ اشراق | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 11، دوره 13، شماره 50، دی 1395 اصل مقاله (178.78 K) | ||
| نویسندگان | ||
| شهناز شایان فر1؛ مهناز امیرخانی2؛ سیده زهرا حسینی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه الزهرا (س). | ||
| 2استادیار دانشگاه الزهرا (س) | ||
| 3کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه الزهرا (س) | ||
| چکیده | ||
| شیخ شهابالدین سهروردی با طرح شهود در عرصه فلسفه توانست نظامی بدیع را به نام حکمت اشراق تأسیس نموده و در پی چنین اقدامی فلسفه رو به انحطاط را در قالبی جدید احیا نماید. این جستار در صدد است تا با بررسی تعریف شهود، اقسام، جایگاه و کارکردهای آن در فلسفه سهروردی اقدام ابتکاری سهروردی را بیش از پیش تبیین کند. پرسش اساسی این جستار نیز به کارکردهای شهود در فلسفه سهروردی و رابطه میان شهود و تعقل مرتبط است: آیا ورود شهود به عنوان ابزار شناخت عرفانی در عرصهای تعقلی امکانپذیر خواهد بود؟ در صورت امکان، کارکرد شهود در فلسفه چیست؟ دستاورد این جستار عبارتند از: کاربرد شهود در یک نظام فلسفی بدون آسیبرسانی به ساحت تعقلی فلسفه امکانپذیر است و شهود به نحوی توانمند در حل معضلات فکری و فلسفی راهگشا است. از جمله کارکردهای شهود درنظام فلسفی حکمت اشراق عبارتند از: 1- انتخاب مسأله در پی اهمیت یافتن آن در پرتو شهود؛ 2- مقدمهای برای دستیابی به حد وسط برهان؛ 3- تحلیل بهتر مسأله. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شیخ اشراق؛ حکمت بحثی؛ حکمت ذوقی؛ فلسفه شهودی؛ شهود | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 744 |
||