| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,024 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,958 |
بررسی نظریه معرفت و شهود فوق هستی نزد فلوطین | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 13، دوره 14، شماره 53، آذر 1396، صفحه 265-283 اصل مقاله (270.18 K) | ||
| نویسندگان | ||
| غلامرضا رحمانی* 1؛ نظرالله رحمت الله اف2 | ||
| 1فارغ التّحصیل آکادمی علوم تاجیکستان. gholamrezarahmani@yahoo.com | ||
| 2استاد دانشگاه ملّی تاجیکستان. | ||
| چکیده | ||
| آنچه ورای وجود و برتر از آن و مقدّم بر همه چیز است و در فراسوی همه هستی- اعم از حقیقی، واسطه و ظاهری- است قابل شناخت حصولی و شناسایی برهانی توسط ذهن آدمی نیست، به این معنا که ذهن و عقل آدمی هرگز نخواهد توانست به حقیقت و کنه ذات مطلق و بسیط و فوق مالایتناهی ذات واحد نخستین که فوق هستی است پی ببرد، به عبارت دیگر ذات فوق هستی با علم حصولی و براهین عقلی و قیاسات منطقی معلوم ذهن و عقل آدمی نخواهد شد، زیرا چیزی که برتر از وجود و در فراسوی هستی و مقدم بر همه چیز و فوق مالایتناهی است بالضّروره برتر از شناخت و در فراسوی شناسایی قرار دارد، یعنی از ذهن و شناخت حصولی و معرفت برهانی میگریزد. فقط هستی و وجود است که میتواند موضوع و متعلَّق شناسایی و معرفت آدمی قرار گیرد و ذات واحد نخستین به دلیل آن که فراسوی هستی و برتر از وجود است مبرّا از معرفت اکتسابی و منزّه از شناسایی حصولی است. پس شناخت و شناسایی در قلمرو ذات شیء مرکّب یعنی هستی اعم از واحد کثر یعنی عقل کلّی، واحد و کثیر یعنی روح کلّی و کثیر محض یعنی محسوسات است نه در ذاتی که بسیط محض بل بسیط الحقیقه و فوق مالایتناهی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کشف و شهود؛ نور؛ زهد؛ مطلق؛ شناخت؛ هستی؛ فوق هستی؛ بسیط؛ علم؛ عقل؛ محسوسات؛ معقولات | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |
||