| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,850 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,162 |
تحلیل عرفانی کشف و شهود در فلسفه سهروردی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 14، دوره 14، شماره 53، آذر 1396 اصل مقاله (122.97 K) | ||
| نویسندگان | ||
| ناصر کاظم خانلو1؛ علی آزادی2 | ||
| 1استادیار دانشگاه پیام نور | ||
| 2کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| فلسفه اسلامی پیش از سهروردی نمایندگان بزرگی مانند فارابی و ابنسینا داشت ولی با انتقادات بزرگانی همچون غزالی و فخر رازی روبه زوال و افول گذاشته بود که با ظهور حکمت اشراق جان تازهای گرفت. سهروردی با وارد کردن کشف و شهود به وادی حکمت اسلامی و ناکافی دانستن استدلال و برهان عقلی و با بهرهگیری از حکمای ایران باستان و حکمای الهی یونان، فلسفه را به عرفان نزدیک کرد و موسس مکتبی فلسفی شد که سیر حکمت در جهان اسلام را تحت تاثیر جدی خود قرار داد به طوری که حکمت متعالیه تلفیق حکمت مشاء و حکمت اشراق میباشد. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جریانهای فکری زمان سهروردی، جایگاه کشف و شهود در میان عرفا و فلاسفة قبل از سهروردی بررسی شده و ضمن تعریف کشف و شهود، با تحقیق دربارة مبادی و سرچشمههای فلسفة اشراق جایگاه کشف و شهود در آنها تبیین شود و همچنین در ادامه مقام کشف و شهود در روش فلسفی حکمت اشراق بررسی میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سهروردی؛ حکمت اشراق؛ فلسفه؛ کشف و شهود؛ عرفان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,888 |
||