| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,579,098 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,276,166 |
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان | ||
| روانشناسی اجتماعی | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 47، شهریور 1397، صفحه 67-77 اصل مقاله (299.32 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| هنگامه کربلاییپور* | ||
| دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه-تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای با روش ذهنآگاهی آموزش دید. گروهها پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) و بهزیستی اجتماعی (کییز، 1998) را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ذهنآگاهی باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان شد (01/0P<). نتایج حاکی از اهمیت ذهنآگاهی در بهبود اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان میباشد. بنابراین مشاوران مدارس میتوانند از روش ذهنآگاهی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ذهنآگاهی؛ اهمالکاری تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی؛ بهزیستی اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 757 |
||