| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,854 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,091 |
ادله عقلی و نقلی تعیین ملاک مسافت شرعی در فقه امامیه | ||
| مطالعات فقهی و فلسفی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 30، تیر 1396، صفحه 35-53 اصل مقاله (426.04 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| مهدی مهدوی امین* | ||
| موسسه فقاهت، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| حدّ تقصیر در «نماز مسافر»، از احکامی است که معلَّل به دوشاخص شده است؛ به طوریکه برخی روایات « مَسِیرَةُ یَوْم ٍ» و برخی دیگر «ثمانیةُ فراسخ» یا «بَریدان» را ملاک «قصر صلاة» عنوان می کنند. حال مسأله این است که کدام ملاک به عنوان ملاک اصلی و کدامیک صرفا برای تبیین و تطبیق شاخص اصلی بیان گردیده است؟ در این نوشتار با استعانت از مبانی کلامی، کلیت و شمول احکام در دین خاتم و تشریع احکام بر اساس توان نوع مردم و با اتکا بر روایات «مَسِیرَةُ یَوْم» ٍو تعلیل دسته دیگری از ادله نقلی بر اینکه علت قصر صلاة، مشقت و سختی آن می باشد؛ به این نتیجه رسیدیم که ملاک اصلی حد تقصیر صلاة از نظر شارع، پیمودن یک روز راه است که در زمان ما 850 کیلومتر می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مبانی کلامی؛ نماز مسافر؛ مسیره یوم؛ حد تقصیر؛ مشقت و سختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 798 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |
||