| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,550 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,215 |
تحلیل انواع موسیقی میانی در اشعار نو و نیمه سنتی نیمایوشیج | ||
| تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 36، تیر 1397، صفحه 31-50 اصل مقاله (2.43 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمود صادق زاده1؛ نیلا نوربلین2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلام واحد یزد | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد،ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از مشخصات اصلی شعر نیمایی، در مقایسه با شعر کلاسیک ،تحول در انواع موسیقی کلام به ویژه کاربرد موسیقی میانی و درونی است که در اشعار نیمایوشیج قابل توجه و بررسی است. در این مقاله به شیوة توصیفی، تحلیلی و کمی به بررسی کاربرد انواع موسیقی درونی در اشعار نو و نیمه سنتی نیما پرداخته میشود. ابتدا به طور کوتاه به اهمیت موسیقی درونی توجه شده و سپس انواع موسیقی میانی شامل سجع، جناس و اقسام تکرار،تکرار واج، واژگان و عبارت با شواهد و نمونههایی تحلیل و ارزیابی شده است. باتوجه به بررسی صورت گرفته، تکرار صامت و مصوت بیش از موارد دیگر به کار رفته است؛ در این میان مصوت (آ) بیش تر تکرار شده و آن اغلب ناله و فریاد را تداعی میکند، که بیانگر روحیه بیدارگر شاعر است. پس از آن در بین انواع جناس، جناس لاحق، بیشترین بسامد را دارد. تکرار جمله و عبارت و جناس لفظ، کمترین بسامد را دارند. آنچه مشخص است، نیما با آگاهی از موسیقی درونی در شعر بهره برده است، تا بتواند کمبود وزن را جبران کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نیمایوشیج؛ موسیقی کلام؛ موسیقی درونی؛ سجع و جناس؛ انواع تکرار | ||
| مراجع | ||
|
کتاب ها
مقالهها
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 451 |
||