تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
بررسی ویژگی های سبکی رمان « رازی در کوچه ها» بارویکرد سبک شناسی انتقادی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 36، تیر 1397، صفحه 125-160 اصل مقاله (2.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهری تلخابی | ||
استادیار ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان،زنجان،ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله در پی آن است که به بررسی کاربردی سبک شناسی انتقادی، در رمان «رازی در کوچه ها»، اثر فریبا وفی بپردازد تا ازاین رهگذر به این پرسش بنیادین پاسخ دهد که چگونه می توان به ایدئولوژی پنهان وگفتمان حاکم در متن این رمان با استفاده از مولفه های خاص سبکی دست یافت ؟ این پژوهش با رویکرد سبک شناسی لایه ای انجام گرفته است؛از این رو ابتدا لایه بیرونی و بافت موقعیتی متن و سپس دو لایه ی روایی و متنی را ،مورد تامل قرار داده ایم . این مقاله به شیوة تحلیلی –توصیفی به انجام رسیده است . هدف این پژوهش ،رسیدن به تفسیر و درک عمیق از اثر است؛ چرا که از منظر سبک شناسی انتقادی راحت تر می توان به جلوه های پنهان ایدئولوژی ، سلطه ،قدرت وگفتمان حاکم بر این رمان دست یافت وبر روی این نکته تامل کرد که زبان چگونه این مفاهیم اجتماعی را بازتولید می کند. در پایان، این مقاله، به این نتیجه می رسد که تقابل شخصیت ها و گفتمان ها و وجود قطب منفی کلام در این اثر ،مؤلفه های سبکی معناداری هستند که ما را به کشف ایدئولوژی پنهان در متن یاری می رسانند؛ ایدئولوژی پنهان این رمان عبارت است از سرکوب زنان در نظام مرد سالار و سکوت و مواجهه ی انفعالی زنان در مقابل این سرکوب. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک شناسی انتقادی؛ رازی در کوچه ها؛ ایدئولوژی پنهان؛ قدرت؛ سرکوب اجتماعی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی:
منابع لاتین:
21. Halliday , M.A.K .An Introduction to Functional Grammar.Arnold:1987.(2nd ed1994:pp.342-367)
22. Jeffries, L. (2010). Critical Stylistics, The Power of English. Houndmils,
23. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Leech .Geoffrey and M. short (1981) . style in Fiction : A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. Longman
سایت ها: 24. www.tebyan.net
25. www.forum. 98ia. Com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |