تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,848 |
مدل سازی علل درونی معوق شدن تسهیلات قرض الحسنه به روش "حد آستانه" (مورد کاربرد : بانک قرضالحسنه رسالت) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 12، شماره 42، خرداد 1397، صفحه 75-98 اصل مقاله (1.08 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسین میرزایی* 1؛ ابراهیم کریمی اصل2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد ، دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چگونگی اختصاص منابع بانک ها به تسهیلات گیرندگان و بازگشت به موقع این منابع، یکی از دغدغه های اصلی نظام بانکی می باشد. نحوه تخصیص بهینه منابع و بررسی صحیح و همه جانبه تقاضاهای واصله برای استفاده از تسهیلات بانکی، همواره برای مدیران بانکها اهمیت داشته است. هدف این پژوهش مدل سازی علل درونی معوق شدن تسهیلات قرضالحسنه در بانک قرضالحسنه رسالت است. جامعهی مورد بررسی در این تحقیق، مشتریان شعب بانک قرضالحسنه رسالت سراسر کشور در دورهی زمانی 94-1393 می باشد. از این جامعه یک نمونه شامل 2160 پرونده تسهیلات گیرندگان بانک قرضالحسنه رسالت به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. مدل پروبیت[i] جهت ارزیابی عوامل موثر بر مطالبات معوق این بانک با بکارگیری 6 متغیر مستقل که اثر معناداری بر ریسک اعتباری دارند، برازش شده است. معناداری ضرایب با استفاده از آماره والد[ii](W) و معناداری کل رگرسیون، با استفاده از آماره نسبت درستنمایی[iii](LR) در سطح اطمینان 95 درصد بررسی و تایید شده است. برای بررسی قدرت تفکیک کنندگی مدل، منحنی حد آستانه (ROC)[iv]رسم شده است. از روش "حد آستانه بهینه" جهت بررسی کارایی و قدرت پیش بینی مدل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ضرایب و همچنین قدرت تفکیککنندگی مدل پروبیت معنادار بوده و اعتبار بالایی دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، افزایش بدهی جاری و همچنین تغییر وثیقه از چک به سایر تضامین باعث افزایش احتمال نکول تسهیلات شده و افزایش ارزش وثیقه، افزایش مبلغ وام و افزایش مبلغ اقساط به کاهش این احتمال منجر میشود. [i] Probit model [ii] Wald [iii] Likelihood ratio [iv] Receiver Operating Characteristic Abstract The allocation of bank facilities to customers and the timely return of these loans is one of the main concerns of the banking system. Allocate resources optimally and to check the correct and comprehensive requests for using bank facilities, has always been important for bank managers. this paper is to model the internal factors of loan delinquency in Gorzaholahsaneh Resalat Bank. The survey population in this research is the of Borrowers of Ghorz-al-Hassaneh Bank throughout the country during the period 2014-2015. The random sampling method is simple sammple. The sample consists of 2160 people Who have borrowed from the bank. The probit model is used for analyze credit risk. To investigate the predictive power of the model used ROC curve method. The results show that all coefficients are significant at 5 percent as well as the resolution of the Probit model. Increasing the repayment of facilities, increasing current debt, and also changing the bail from checks to other guarantees increases the probability of failure. Increase the value of the collateral, the amount of the loan and the amount of installments deu to decrese probability of failure. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: مطالبات معوق، مدل پروبیت، حد آستانه بهینه، بانک قرضالحسنه رسالت. طبقه بندی JEL : C81؛ C83 Keywords: Delayed Demand؛ Probit Model؛ Optimal Limit؛ Resalat Bank Classification JEL: C81؛ C83 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدل سازی علل درونی معوق شدن تسهیلات قرض الحسنه به روش "حد آستانه" (مورد کاربرد : بانک قرضالحسنه رسالت)
حسین میرزایی
ابراهیم کریمی اصل[2]
چکیده چگونگی اختصاص منابع بانک ها به تسهیلات گیرندگان و بازگشت به موقع این منابع، یکی از دغدغه های اصلی نظام بانکی می باشد. نحوه تخصیص بهینه منابع و بررسی صحیح و همه جانبه تقاضاهای واصله برای استفاده از تسهیلات بانکی، همواره برای مدیران بانکها اهمیت داشته است. هدف این پژوهش مدل سازی علل درونی معوق شدن تسهیلات قرضالحسنه در بانک قرضالحسنه رسالت است. جامعهی مورد بررسی در این تحقیق، مشتریان شعب بانک قرضالحسنه رسالت سراسر کشور در دورهی زمانی 94-1393 می باشد. از این جامعه یک نمونه شامل 2160 پرونده تسهیلات گیرندگان بانک قرضالحسنه رسالت به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. مدل پروبیت[i] جهت ارزیابی عوامل موثر بر مطالبات معوق این بانک با بکارگیری 6 متغیر مستقل که اثر معناداری بر ریسک اعتباری دارند، برازش شده است. معناداری ضرایب با استفاده از آماره والد[ii](W) و معناداری کل رگرسیون، با استفاده از آماره نسبت درستنمایی[iii](LR) در سطح اطمینان 95 درصد بررسی و تایید شده است. برای بررسی قدرت تفکیک کنندگی مدل، منحنی حد آستانه (ROC)[iv]رسم شده است. از روش "حد آستانه بهینه" جهت بررسی کارایی و قدرت پیش بینی مدل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ضرایب و همچنین قدرت تفکیککنندگی مدل پروبیت معنادار بوده و اعتبار بالایی دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، افزایش بدهی جاری و همچنین تغییر وثیقه از چک به سایر تضامین باعث افزایش احتمال نکول تسهیلات شده و افزایش ارزش وثیقه، افزایش مبلغ وام و افزایش مبلغ اقساط به کاهش این احتمال منجر میشود.
واژههای کلیدی: مطالبات معوق، مدل پروبیت، حد آستانه بهینه، بانک قرضالحسنه رسالت. طبقه بندی JEL: C81, C83
1- مقدمه در دنیای امروز انجام هر فعالیت اقتصادی، مستلزم پذیرش درجهای از ریسک است چرا که موفقیت هر بنگاه اقتصادی به عواملی بستگی دارد که ممکن است بعضی از آنها تحت کنترل بنگاه بوده و برخی دیگر خارج از کنترل باشد .مدیریت ریسک بهترین راه برای بانکها و موسسات مالی است تا با جلوگیری از به خطر انداختن سپردهای نزد خود، سودآوری مناسبی را برای سهامداران و سپرده گذاران به ارمغان بیاورد. محاسبه ریسک اعتباری در ده سال گذشته به یک ابزار استراتژیک تبدیل شده است. رشد مطالبات سررسید شده و معوق تبدیل به معضل جدی برای نظام بانکی در سطح کلان و سپرده گذاران و سهامداران در سطح خرد شده است. به علت افزایش سریع در میزان اعطای اعتبار توسط بانکها و همچنین بررسی واجدالشرایط بودن مشتری برای گرفتن اعتبار، موسسات مالی از قبیل بانکها شروع به استفاده از مدلهای قوی امتیازدهی اعتباری کردهاند. از بین مدلهای آماری که برای بررسی ریسک اعتباری مورد استفاده قرار میگیرد تحلیل ممیزی و رگرسیون خطی بیشترین استفاده را نسبت به سایر مدلهای آماری دارد. سایر مدلهایی که استفاده شده است شامل رگرسیون لجستیک، تحلیل پروبیت، برنامهریزی ریاضی، روشهای ناپارامتریک هموارسازی، مدل زنجیره مارکف، سیستمهای خبره، شبکههای عصبی، الگوریتم ژنتیک و غیره میباشند که بیشتر این مدلها در سالهای اخیر مورد استفاده موسسات مالی قرار گرفته است. با استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات که تحول عظیمی در سیستم بانکداری بوجود آورده و ضمن ایجاد فرصتهای نوین، چالشهای جدیدی را نیز با خود به ارمغان آورده است، میتوان مدلهای ارزیابی اعتباری را طراحی کرد که با استفاده از روشهای علمی به جای قضاوتهای ذهنی در زمان کم و با هزینه مناسب، حسابهای خوب (مشتریان خوشحساب) و حسابهای بد (مشتریان بد حساب) را از هم تفکیک کرد .
2- چارچوب نظری برای بیشتر بانکها، وامها بزرگترین و واضحترین منبع ریسک اعتباری هستند. وجود منابع عمده تسهیلات سررسید شده و معوق در صورتهای مالی بانکها و تبعات ناشی از محروم شدن بانکها از بخشی از منابع مالی خود (بحرانهای نقدینگی، کاهش سود، از دست دادن فرصتهای سرمایهگذاری و...) ایجاد ساز و کاری مناسب برای بازپرداخت به موقع تسهیلات اعطایی را ضروری میسازد (طرفی، 1385). بعد از اینکه وام دریافت میشود و یا پذیرفته میشود، قرض گیرنده ممکن است به دنبال پروژههای ریسکیتر برای کسب بازده بالاتر برود، که این اقدام، ریسک اعتباری که بانکها با آن مواجه هستند را بالاتر میبرد (ین پانو،2009) [v]. پرداخت تسهیلات اعتباری در جهت گسترش و رونق فعالیتهای اقتصادی در بخشهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی و با اجرای طرحهای کارآفرین و اشتغالزا و حفظ و صیانت از اشتغال موجود صورت میگیرد و ایجاد مطالبات معوق، حکایت از ایجاد برخی نارساییها در مراحل قبل، حین و پس از پرداخت تسهیلات دارد. یکی از راههای کمک به اعتباردهندگان، ارائه الگوهای پیش بینی در مورد وضعیت مشتریان است. هر چه پیشبینی به واقعیت نزدیکتر باشد، تصمیمگیری صحیحتر خواهد بود. معوق شدن تسهیلات بانکی و بررسی دلایل آن در نظام بانکی نکته مهم و حائز اهمیتی است که این پژوهش در پی بررسی آنها می باشد. با توجه به اینکه بانکها در جذب منابع قرض الحسنه با مشکل جدی مواجه هستند، لذا مدیریت اعطای تسهیلات قرض الحسنه و اطمینان از وصول اینگونه مطالبات اهمیت آن را دو چندان میکند. بانک قرضالحسنه رسالت به عنوان اولین بانک قرض الحسنه خصوصی کشور با هدف ارائه خدمات نوین بانکی و بسط و گسترش فرهنگ قرض الحسنه و پرداخت وام های خرد و ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی و بنگاههای کوچک در سال 1391 با مجوز رسمی از بانک مرکزی آغاز به فعالیت کرد. بانک قرضالحسنه رسالت بانکی اجتماعی و خدماتی بوده بدین معنی که این بانک از تسهیلات پرداختی به مشتریان سودی کسب نمی نماید و متقابلاً به سپرده های مشتریان نیز سودی تخصیص نمیدهد. این مقاله با بکارگیری روش تحلیل رگرسیون لجستیک به بررسی و مدلسازی علل معوق شدن تسهیلات در بانک قرضالحسنه رسالت پرداخته است.
2-1- اهداف تحقیق با توجه به آنچه بیان شد، اهداف این مقاله عبارت است از: × بررسی عوامل موثر در مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک قرضالحسنه رسالت. × کمک به افزایش توانایی بانک قرضالحسنه رسالت در شناسایی مشتریان بد حساب جهت مدیریت اعطای تسهیلات.
2-2- فرضیه های تحقیق
3- پیشینه پژوهش الف- مطالعات داخلی عرب مازار و رویین تن (1385) در مقاله خود مبنی بر "عوامل موثر بر ریسک اعتباری مشتریان بانکی؛ مطالعه موردی بانک کشاورزی" با هدف شناسایی عوامل موثر و تدوین مدلی برای سنجش ریسک اعتباری مشتریان حقوقی با استفاده از روش رگرسیون لاجیت و با استفاده از اطلاعات کیفی و مالی به دست آمده از یک نمونه 200 تایی از شرکتهایی که طی سالهای 1378 تا 1383 از شعب بانک کشاورزی استان تهران، تسهیلات اعتباری دریافت کردهاند، اقدام به این تحقیق نمودند. نتایج این تحقیق ضمن دلالت بر تایید نظریههای اقتصادی و مالی در زمینه عوامل موثر بر ریسک اعتباری نشان میدهد که عوامل موثر بر ریسک اعتباری مشتریان حقوقی بانک کشاورزی، فصل مشترک زیادی با عوامل موثر بر ریسک اعتباری مشتریان حقوقی سایر بانکها (از جمله بانک ملت و توسعه صادرات) دارد. برادری (1386) در پایان نامه اش تحت عنوان « بررسی وضعیت و عوامل موثر بر پیدایش مطالبات معوق و ارائه راهکار های مطلوب پیشگیری آن در بانک صادرات ایران بر اساس روش سنجش خطر اخلاقی[vi] (مطالعه موردی بانک صادرات استان تهران » به این نتیجه رسید که از میان عوامل رفتاری مورد بررسی، متغیرهای رشد فعالیت متقاضی، نوع مالکیت، مدرک تحصیلی، نوع وثیقه، مقطع اخذ تسهیلات، سابقه اعتباری متقاضی، داشتن چک برگشتی، نسبت سرمایه به مبلغ تسهیلات دریافتی، با متغیر وابسته (پیدایش مطالبات معوق) رابطه معنیدار داشته است. همچنین وجود اختلاف معنادار بین نرخ سود بانکی و نرخ بازار و منافع حاصل از عدم بازپرداخت از سوی متقاضیان، به عنوان یکی از عوامل عمده در بروز مطالبات معوق، مورد تأیید قرار گرفته است. حسین میرزایی و همکاران (1390) در مقاله با عنوان "بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتباری اشخاص حقوقی بانک ها -مطالعه موردی شعب بانک ملی ایران، شهر تهران" با استفاده از رگرسیون لجستیک، یک نمونه تصادفی 455 تایی (323 مشتری خوش حساب و 132 مشتری بد حساب ) از شرکتهای حقوقی را که در سال 1387 از شعب بانک ملی ایران مستقر در شهر تهران تسهیلات اعتباری دریافت نمودهاند را بررسی کردهاند. در این تحقیق ابتدا 39 متغیر توضیح دهنده شامل متغیرهای کیفی و مالی با استفاده از روش C5 شناسایی شده و در نهایت 11 متغیر را که اثر معناداری بر ریسک اعتباری و تفکیک بین دو گروه مشتریان خوش حساب و بدحساب داشتند، انتخاب گردیده و مدل نهایی به وسیله آنها برازش شده است. در مدل برازش شده، معناداری ضرایب، با استفاده از آماره والد(Wald) و معناداری کل رگرسیون، با استفاده از آماره نسبت درستنمایی (LR) (در سطح اطمینان 95 درصد)، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که براساس شاخصهای آماری، این توابع از نظر ضرایب و همچنین قدرت تفکیک کنندگی معنادار بوده و اعتبار بالایی دارند. سعید شوال پور و الهام اشعری(1392) در مقاله خود با عنوان"بررسی تأثیر ریسک اعتباری بر سودآوری بانکها در ایران"تأثیر ریسک اعتباری بر سودآوری بانکهای ایران را بررسی نمودهاند. در این تحقیق، برای اندازهگیری ریسک اعتباری از نسبتهای تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات و ذخیرۀ مطالبات مشکوکالوصول به کل تسهیلات استفاده شده است. همچنین سودآوری با استفاده از دو نسبت بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام اندازهگیری شده است. نمونة پژوهش شامل پانزده بانک و مؤسسۀ اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دورۀ زمانی 82 تا 88 است. نتایج پژوهش نشان میدهد، بین ریسک اعتباری و سودآوری بانکها رابطة منفی معناداری وجود دارد. رابطة یادشده را میتوان اینگونه تشریح کرد که با افزایش ریسک اعتباری، هزینۀ بانکها افزایش یافته، بنابراین سودآوری آنها کاهش مییابد. جامعی و همکاران(1394) در مقالهای با عنوان "بررسی ریسک اعتباری طبقهبندی مشتریان شبکة بانکی با استفاده از مدلهای پیشبینی و تصمیمگیری چندمعیاره"، اقدام به طبقهبندی مشتریان بانکی بر اساس ریسک اعتباری به کمک مدلهای پیشبینی و تصمیمگیری چندمعیاره، نمودهاند. از آنجا که یکی از عوامل کلیدی در شبکة بانکی ریسک اعتباری است، لذا بانکها علاقهمندند از روشهای مختلف ریسک مزبور را کاهش دهند. در پژوهش اشاره شده تعداد 385 پرونده از بین مشتریان حقیقی (250) و حقوقی (135) بانک ملی استان کردستان به عنوان نمونة آماری به شیوة طبقهای تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که هر دو مدلتاپسیس[vii]و رگرسیون لجستیک میتوانند در طبقهبندی مشتریان بدحساب و خوشحساب توسط مدیران مؤسسات اعتباری مورد استفاده قرار گیرند، لیکن دقت برآورد مدل تاپسیس بهتر از مدل لاجیت میباشد.
ب- مطالعات خارجی اولاگونجو و آدیمو 2007 [viii] ، در مقاله تحقیقی خود تحت عنوان"عوامل موثر بر بازپرداخت برای کشاورزان خرد در جنوب غرب نیجریه" با استفاده از روش سه مرحلهای در جمع آوری اطلاعات بیان میدارند که تجربه کشاورز، منطقه کشاورزی، هزینه تهیه وام، تعداد مراجعات برای دریافت وام و تحصیلات کشاورز از عمده ترین عوامل در بازپرداخت بوده است. برگر و همکاران[ix] (2016) در مقاله "بازنگری به رابطه تجربی بین ریسک وام و وثیقه: نقش نقدینگی وثیقه و انواع آن" به بررسی نتایج متناقض ادبیات تجربی مربوط به رابطه بین وثیقه و ریسک بازپرداخت وام پرداختهاند. آنها فرض کردند که تفاوت در ویژگیهای وثیقه، مانند نقدینگی، ممکن است با ریسک وثیقه در ارتباط باشد. نتایج نشان داد که به طور کلی وثیقه با صرف ریسک پایینتر و نرخ به طور پیش فرض بالاتر، همراه است. همچنین نتایج نشان میدهد که وثیقه نقش مهمی در کاهش تلفات و کاهش انگیزه ریسک پذیری دارد. وجه تمایز پژوهش حاضر با مطالعات پیشین در این است که در این تحقیق با توجه به قرض الحسنه بودن تمامی تسهیلات پرداخت شده در بانک قرضالحسنه رسالت، عوامل موثر بر نکول مطالبات قرض الحسنه به طور تخصصی و ویژه مورد بررسی قرار میگیرد.
4- مبانی نظری تحقیق بانکها و موسسات مالی به دلیل ماهیت فعالیت خود با ریسکهای زیادی مواجه میباشند. پژوهشگران به دلیل گستردگی و تنوع فعالیتهای بانکی، در زمینه انواع ریسک عملیات بانکی، اتفاق نظر ندارند بطوریکه برخی ریسکهای اعتباری، نرخ بهره و نقدینگی را از جمله ریسکهای اصلی بانکداری بر میشمارند درحالی که گروه دیگر ریسک شهرت و ... را مهمتر می دانند. درکل میتوان ریسکهایی که بر نهاد مالی تأثیر میگذارند را در سه سطح زیرتقسیم بندی نمود:
در میان ریسکهایی که بانکها ومؤسسات مالی را تهدید میکند، ریسک اعتباری به دلیل محوریت، حجم عملیات و به ویژه حساسیت آن، مهم ترین ریسک به شمار میرود، بنابراین تنها ریسکهای سطح سوم میباشند که نهاد مالی توسط روشها وابزارهای مدیریت ریسک میتواند برآنها فائق آید و کنترل نماید. در این بخش مدل اصلی مورد استفاده در این تحقیق، بررسی میشود. معمولا برای مدلهای رگرسیونی که در آنها متغیر وابسته (احتمال نکول شدن یا نشدن تسهیلات پرداختی)، مقدار صفر و یک اختیار میکند، از مدلهای غیرخطی مانند لاجیت و پروبیت [x] استفاده میشود. که در ادامه تشریح کوتاهی از مدل پروبیت ارایه خواهد شد.
4-1- مدل پروبیت(نرمیت) مدل پروبیت، به جای توزیع لجستیک از توزیع نرمال استفاده مینماید و به خاطر اینکه توزیع نرمال پیچیده تر از توزیع لجستیک می باشد، مدل پروبیت پیچیده تر به نظر میآید، اگرچه هیچ تفاوت کاربردی بین دو مدل وجود ندارد. اگر متغیر وابسته Y دارای تابع توزیع تجمعی لوجستیک باشد، لاجیت نام دارد و اگر همین متغیر وابسته دارای تابع توزیع تجمعی نرمال باشد مدل پروبیت یا نرمیت نام دارد که به صورت زیر نمایش داده میشود:
که z متغیر نرمال استاندارد میباشد و به عبارتی دارای توزیع z~N(0,1) میباشد.
4-2- اثر نهایی با توجه به نوع متغیر توضیحی، دو روش جداگانه برای محاسبه اثر نهایی در مدلهای با متغیر وابسته موهومی وجود دارد : اگر متغیر کمی باشد، تغییر در احتمال موفقیت متغیر وابسته بر اثر تغییر یک واحدی در که اثر نهایی است به صورت رابطه (2) تعریف میشود.(مادالا، 1983،4):
اگر متغیر مجازی باشد، اثر نهایی برای این متغیر عبارت است از تغییر در احتمال موفقیت متغیر وابسته در نتیجه تغییر از صفر به یک، در حالیکه سایر متغیرها در یک مقدار ثابت نگه داشته شوند. مقدار اثر نهایی متغیر توضیحی مجازی از طریق رابطه زیر قابل محاسبه است .
5- روش تحقیق پژوهش حاضر براساس هدف، یک تحقیق کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی - همبستگی است. در این تحقیق بعد از جمع آوری دادهها، از روش رگرسیونی پروبیت برای تخمین مدل و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری استتا[xi] استفاده شده است.
5-1- جامعه آماری و نمونه جامعه آماری شامل تمامی مشتریان دریافت کننده تسهیلات از شعب بانک قرضالحسنه رسالت طی سالهای 1393 و 1394 میباشد. تسهیلات گیرندگان از بانک قرضالحسنه رسالت طی سالهای بررسی 000/300/1 نفر میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران[xii] که بصورت زیر است، استفاده شده است: (4)
حجم نمونه با استفاده از فرمول فوق و با فرض خطای معنی دار 5 درصد، 384 نفر به دست آمد. با توجه به دسترسی به اطلاعات 2160 تسهیلات گیرنده که در سالهای 1393 و 1394 مشمول دریافت وام گردیده و در حال بازپرداخت هستند، و با عنایت به اینکه در این پژوهش سطح بالایی از اطمینان و معنی داری آماری مد نظر است و هرچه حجم نمونه بزرگتر باشد از یک طرف کارایی برآوردگرهای مورد استفاده بالاتر میرود و از طرف دیگر خطای نمونه گیری کاهش مییابد، لذا از تمام داده های در دسترس برای برآورد مدل استفاده شد.
6- شرح دادهها نظر به اینکه مشتریان بانک قرضالحسنه رسالت اشخاص حقیقی هستند، مولفههای مربوط به مشتریان که میتوان از آنها به عنوان متغیرهای مستقل برای پیشبینی و تبیین دلایل معوق شدن تسهیلات استفاده نمود، شامل متغیرهای مبلغ تسهیلات دریافتی، ارزش وثیقه، مبلغ اقساط، دوره بازپرداخت، نوع وثیقه، بدهی جاری، میباشد که در ادامه به تفصیل توضیح داده شدهاند.
6-1- متغیر وابسته متغیر وابسته در این مدل نحوه بازپرداخت است که جواب نهایی در مورد اعطا یا عدم اعطای اعتبار به مشتریان میباشد که در اصطلاح بانکی به خوش حساب یا بدحساب بودن مشتریان بانکی ارتباط پیدا میکند. در این قسمت مشتریان را به دو دسته تقسیم میکنیم: 1- مشتریان خوشحساب و 2- مشتریان بدحساب. 1) مشتریان خوشحساب (ریسک اعتباری پایین): دریافتکنندگان اعتبار که به موقع بازپرداخت وام را انجام دادهاند (در پرداخت اصل بدهی و اقساط خود کمتر از 3 ماه تاخیر دارند) مشتری خوشحساب تعریف شده است. 2) مشتریان بدحساب (ریسک اعتباری بالا): دریافت کنندگان اعتبار که به موقع بازپرداخت وام را انجام ندادهاند (در پرداخت اصل بدهی و اقساط خود بیشتر از 3 ماه تاخیر دارند) را مشتریان بدحساب تعریف شده است. خروجی تحقیق با دو عدد گسسته صفر و یک تعریف شده است، عدد صفر برای مشتریان خوشحساب و عدد یک برای مشتریان بدحساب. همانطور که در قسمتهای قبل مطرح شد، ورودیهای تحقیق از دو بخش اطلاعات مالی و اطلاعات اعتباری شخص حقیقی تشکیل شده است و خروجی مدلها نیز همان رتبهبندی دو سطحی از مشتریان از منظر بازپرداخت تسهیلات پرداختی به آنهاست. جدول فراوانی (1)، نحوه بازپرداخت مشتریان بانک قرضالحسنه رسالت (متغیر وابسته) استفاده شده در تحقیق را به تصویر میکشد.
جدول 1- فروانی نحوه بازپرداخت مشتریان بانک قرضالحسنه رسالت
ماخذ: یافته های پژوهشگر
همانطور که مشاهده میشود، فراوانی افراد خوش حساب 1043 و فراوانی افراد بدحساب 1117 نفر از کل نمونه بوده است که 52 درصد مربوط به مشتریان بدحساب و 48 درصد مربوط به مشتریان خوش حساب است.
6-2- متغیرهای مستقل در این پژوهش با توجه به محدودیتهای موجود و اطلاعات دریافتی از بانک از اطلاعات زیر به عنوان متغیر مستقل استفاده شده است.
با توجه به جدول زیر از 1931 نفری که برای ضمانت از چک و سفته (کد 0) استفاده کردهاند، 930 نفر خوش حساب و 1001 نفر بد حساب بودهاند، همچنین از 229 نفری که از سایر تضامین(کد 1) استفاده نمودهاند 113 نفر خوش حساب و 116 نفر بد حساب بودهاند.
جدول 2- فروانی نوع وثیقه دریافتی از مشتریان بانک قرضالحسنه رسالت
ماخذ: یافته های پژوهشگر
با توجه به جدول زیر از 1037 مشتری که ارزش وثیقه آنها در ازای گرفتن تسهیلات، کمتر از بیست میلیون تومان است(کد 0) ، 503 نفر اقساط خود را به موقع و 534 نفر اقساط خود را به با تاخیر بیش از سه ماه پرداخت کردهاند. از 716 مشتری که ارزش وثیقه آنها بین 20 تا 50 میلیون تومان است(کد1)، 318 نفر اقساط خود را به موقع پرداخت کردهاند و 398 نفر در بازپرداخت به موقع اقساط خود کوتاهی کردهاند. همچنین از 407 نفری که ارزش وثیقه آنها در ازای گرفتن تسهیلات بالاتر از 50 میلیون تومان است(کد2)، 222 نفر اقساط خود را به موقع پرداخت کرده و 185 نفر باقیمانده، بدحساب هستند.
جدول 3- فراوانی ارزش وثایق پرداختی مشتریان
ماخذ: یافته های پژوهشگر
متغیر مدت بازپرداخت به سه حالت طبقه بندی شده است. برای کمتر از یک سال (وام کوتاه مدت) کد (0)، بین یک تا سه سال (میان مدت) کد(1) و بیشتر از سه سال(بلند مدت) کد (2) اختصاص داده شده است. با توجه به جدول زیر از تعداد 634 مشتری که وام کوتاهمدت دریافت کردهاند، 425 نفر از آنان خوش حساب و 209 نفر از آنان بدحساب بودهاند. همچنین از 1307 نفر دریافتکنندگان وام میانمدت 579 نفر خوشحساب و 728 نفر بدحساب بوده و در نهایت از 219 نفری که وام بلندمدت از بانک قرضالحسنهرسالت دریافت نمودهاند، 39 نفر خوشحساب و ما بقی بدحساب محسوب میشوند.
جدول 4- فراوانی مدت بازپرداخت وام
ماخذ: یافته های پژوهشگر
درطبقه بندی این متغیر، برای وام های کمتر از پنج میلیون تومان، کد (0)، بین پنج تا ده میلیون تومان کد (1)، 10 الی 20 میلیون تومان با کد (2) و بالاتر از 20 میلیون تومان با کد )3) معرفی شده است. با توجه به جدول شماره 5، برای وامهای کمتر از 5 میلیون تومان، 358 نفر خوشحساب و 414 نفر بدحساب بودهاند، همچنین در صورتی که وام 5 تا 10 میلیون تومان دریافت کرده باشند،297 نفر خوش حساب و 278 نفر بدحساب بودهاند همچنین از153 نفری که وام 10 الی20 میلیون تومان دریافت کردند، 72 نفر دارای کمتر از 3 سررسید معوق و 81 نفر نیز دارای بیشتر از 3 سررسید معوق میباشند. از 441 مشتری وامهای بیش از 20 میلیون تومان نیز 236 نفر به موقع اقساط خود را پرداخت کرده و 205 نفر بدحساب بودند.
جدول 5- فراوانی مبلغ وام اعطایی به مشتریان
ماخذ: یافته های پژوهشگر
این متغیر نیز بدهی جاری هر وامگیرنده را پس از دریافت وام نشان میدهد که برخلاف سایر متغیرها کدگزاری نشده است.
مبلغ هر قسط نیز از جمله متغیرهای مرتبط با خوشحساب بودن یا بدحساب بودن مشتری میباشد، لذا در این تحقیق نیز به عنوان یکی از متغیرهای توضیحی و بدون کدگزاری در نظر گرفته شده است.
7- یافته های تحقیق نتایج برآورد مدل پروبیت در جدول شماره 6 نمایش داده شده است. از رابطه بالا احتمال عدم بازپرداخت وام (ریسک اعتباری) توسط مشتریان محاسبه میشود. بدین ترتیب، افزایش متغیرهایی که دارای ضریب منفی هستند، باعث کاهش P و افزایش متغیرهایی که دارای ضریب مثبت هستند، باعث افزایشP میشود .از این رو متغیرهایی که ضریب منفی دارند در تحلیلهای مالی نیز به عنوان مثبت در عملکرد یک مؤسسه در نظر گرفته میشوند و بنابراین تمام نتایج مدل با واقعیت تطابق دارند. بنابراین براساس یافتههای این پژوهش با افزایش ارزش وثیقه، مبلغ اقساط و مبلغ وام، احتمال نکول در پرداخت اقساط وام کاهش مییابد. از طرفی با افزایش دوره بازپرداخت، تغییر وثیقه از چک به سایر تضامین و افزایش بدهی جاری، این احتمال افزایش مییابد.
جدول 6- نتایج برآورد مدل پروبیت
ماخذ: یافته های پژوهشگر
7-1- معناداریونکوییبرازشمدل در رگرسیون پروبیت با توجه به اینکه ضریب تعیین معمولی برای نشان دادن خوبی برازش مدل، به تنهایی کافی نیست؛ بنابراین از شاخص های دیگری به منظور بررسی خوبی برازش مدل استفاده می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود: 7-1-1- آمارهنسبت درستنمایی[xiii]( LR) این آماره دارای توزیع کای دو با درجه آزادی 6 (تعداد متغیرهای مستقل) است و برای آزمون فرضیه بی اثر بودن متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته به کار میرود .به بیان دیگر، در این آماره فرضیه مساوی صفر بودن تمامی ضرایب متغیرهای مستقل در مقابل مخالف صفر بودن آنها آزمون میشود. همانطور که در جدول شماره 7 ملاحظه میشود، احتمال این آماره تابع آزمون، برابر صفر و در نتیجه کمتر از 0.05 است و نشاندهنده این است که فرضیه صفر مبنی بر بیاثر بودن متغیرهای مستقل رد شده و در نتیجه رگرسیون معنادار است.
7-1-2-آماره مک فادن [xiv] شبیه آماره در رگرسیون خطی است و مقدار آن بین صفر و یک است و توان توضیح دهندگی مدل را اندازهگیری مینماید. هرچه این مقدار نزدیک به یک باشد، میزان تطابق مدل با واقعیت و به عبارتی نیکویی برازش بیشتر است و هرچه این مقدار به صفر نزدیک تر باشد، نیکویی برازش کمتر خواهد بود که مقدار این آماره در این پژوهش برابر 0.562 است.
7-1-3-آمارههاسمر-لمی شو[xv] در این آماره مشاهدات به J=10 گروه مساوی تقسیم می شود و آماره دارای توزیع کای دو با درجه آزادی 8 و آزمون فرضیه آن به صورت زیر می باشد:
این آزمون مقادیر برازش شده مورد انتظار را با مقادیر واقعی هر گروه مقایسه میکند. اگر اختلافات بزرگ باشد فرضیه صفر رد میشود. همانطور که ملاحظه می شود مقدار این آماره برابر 25.73 بوده که در این پژوهش نیز نتایج معنادار شده است.
جدول 7- نتایج آزمونهای صحت مدل
ماخذ: یافته های پژوهشگر
7-2- تحلیل اثرات نهایی جدول شماره 8 میزان اثرات نهایی هریک از متغیرهای پژوهش را نشان میدهد:
جدول 8- اثرات نهایی مدل پروبیت
ماخذ:یافته های پژوهشگر
7-3- معیارهایارزیابیمدل کارایی مدل های رتبه بندی اعتباری با تعیین دو شاخص ارزیابی مشخص می شود:
7-4- بررسیقدرتپیشبینیمدلدرحدآستانه در جدول شماره 9 که جدول طبقه بندی نامیده میشود، درحد آستانه 0.5 واحد، مقادیر پیش بینی شده احتمال برای متغیر وابسته b (در معادله برازش شده( برحسب اینکه بالاتر یا پایین تر از حد آستانه واقع شوند آمده است. طبقهبندی «درست» وقتی حاصل میشود که در صورت وجود مقدار صفر برای متغیر b (مشتری خوشحساب)، مقدار پیش بینی شده احتمال کمتر یا برابر حد آستانه و در صورت وجود مقدار 1 برای متغیر b (مشتری بدحساب) مقادیر پیش بینی شده احتمال بیشتر از حد آستانه محاسبه شود. نسبتی از مشاهدات b=1 که به درستی پیش بینی شدهاند را «درجه حساسیت» مدل مینامند که برابر69.73 درصد است و نسبتی از مشاهدات b=0 که به درستی پیش بینی شده اند را «درجه تشخیص» مدل مینامند که برابر 93.3 میباشد.
جدول 9- قدرت پیشبینی مدل در حد آستانه 0.5
ماخذ: یافته های پژوهشگر
همچنین با توجه به این جدول خطای نوع اول یعنی ریسک اعتباری در مدل برازش شده برابر 31% (عدد یک منهای درجه حساسیت) و خطای نوع دوم یعنی ریسک تجاری برابر 7 درصد (عدد یک منهای درجه تشخیص) می باشد.
7-5- بررسیکاراییوقدرتپیشبینیمدلبااستفادهازدادههایشاهد برای بررسی کارایی مدل برازش شده و نیز قدرت پیش بینی آن با استفاده از داده های مدل، با استفاده از تابع رگرسیون پروبیت به دست آمده، مقادیر این اطلاعات را وارد مدل کرده و بدین ترتیب احتمال عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات اعطایی)ریسک اعتباری( مشاهدات را نیز با استفاده از مدل برازش شده محاسبه می کنیم. معیار طبقه بندی به این ترتیب است که اگر مقدار احتمال محاسبه شده برای هر مشاهده(مشتری) کمتر از حد آستانه باشد، مشتری در گروه خوش حساب و در صورتی که مقدار احتمال بیشتر از حد آستانه تعیین شده باشد، مشتری در گروه بدحساب طبقه بندی می شود. نتایج این بررسی در جدول زیر ارائه شده است.
جدول 10- بررسی قدرت پیش بینی مدل با استفاده از داده های شاهد
ماخذ: یافته های پژوهشگر همانطور که ملاحظه می شود مدل برای داده های شاهد، در برآورد ریسک اعتباری از کارایی نزدیک به 87.78 درصد برخوردار است. این امر نشان می دهد در صورت استفاده از این مدل می توان حدود 87.78 درصد تسهیلات را به مشتریان خوش حساب تخصیص داد و مدل برازش شده، در برآورد ریسک اعتباری توانا می باشد.
7-6- حدآستانهبهینه با توجه به توضیحات پیشین، میبایست براساس احتمالات نکول مشتریان، نسبت به عملکرد آتی آنان قضاوت کرد و آنها را بین دو رتبهی خوش حساب و بد حساب طبقهبندی کرد. از این رو لازم است نقطهای در بازه ی(0و1) تعیین شود که احتمال نکول بیش از آن، در رتبه ی بدحسابها و کمتر از آن در رتبهی خوش حسابها طبقه بندی شوند، که این نقطه را حدآستانه می نامند. حد آستانه ی بهینه به وسیله دو نمودار که در آن منحنی درجهی حساسیت و درجهی تشخیص مدل در مقابل مقادیر مختلف حد آستانه رسم شده، نشان داده شده است. منحنیای که از سمت چپ پایین به سمت راست بالا کشیده شده است، منحنی درجه تشخیص و منحنیای که از سمت چپ بالا به سمت راست پایین آمده است، منحنی درجه حساسیت است. همانطور که در نمودار شماره 1 مشاهده میشود حد آستانهی بهینه درمدل پروبیت برابر 0.59 است که نزدیک به عدد 0.5 است.
نمودار1- حد آستانه ماخذ: یافته های پژوهشگر
7-8- بررسیقدرتتفکیککنندگیمدل پس از محاسبه درجه حساسیت و درجه تشخیص مدل به منظور بررسی قدرت تفکیک کنندگی دو گروه )مشتریان خوش حساب و مشتریان بد حساب( از منحنی ROC استفاده می شود. این منحنی در صفحه مختصاتی که محور افقی آن (عدد یک منهای درجه تشخیص( و محور عمودی آن درجه حساسیت مدل می باشد، از نقطه (0و0) در گوشه پایین سمت چپ به سمت نقطه (1و1) در گوشه بالا سمت راست کشیده می شود. هرچه این منحنی به سمت گوشه سمت چپ بالا به نقطه (0و1) نزدیکتر باشد، نشان دهنده قدرت بیشتر مدل در تفکیک کنندگی بین دو گروه خواهد بود. شاخص خوبی برازش مدل، سطح زیر منحنی ROC است. مدلی که بیشترین قدرت تفکیک کنندگی بین دوگروه )از مشتریان خوش حساب و بد حساب( را دارد، سطح زیر منحنی یک و مدلی که قدرت تفکیک کنندگی آن صفر است دارای سطح زیر منحنی 0.5 میباشد. همانطور که از شکل شماره 2 مشخص است سطح زیر منحنی ROC در مدل برازش شده برابر 0.934 است و بنابراین نشان میدهد که مدل از قدرت تفکیک کنندگی بالایی بین دو گروه برخوردار است.
نمودار2- منحنی ROC ماخذ: یافته های پژوهشگر
8- نتیجهگیری با توجه به جدول شماره 8، اثر نهایی متغیرهای کمی از جمله بدهی جاری و مبلغ قسط، به ترتیب 0.908 و 0.716- میباشد که احتمال موفقیت متغیر وابسته بر اثر تغییر یک واحدی در هر یک از متغیرها را نشان میدهد. همچنین اثر نهایی متغیرهای نوع وثیقه، ارزش وثیقه، زمان بازپرداخت و مبلغ وام که متغیری مجازی هستند، به ترتیب 0.087، 0.076-، 0.124، 0.080- میباشد که احتمال نکول متغیر وابسته در نتیجه تغییر هریک از متغیرها از صفر به یک، در حالیکه سایر متغیرها ثابت نگه داشته شوند را نشان میدهد. برای متغیر ارزش وثیقه فرد وام گیرنده اثر نهایی 0.076- می باشد و این بدان معنی است که با تغییر به میزان یک واحد از ارزش وثیقه فرد وام گیرنده احتمال نکول به میزان 0.07 کاهش مییابد. برای متغیر نوع وثیقه اثرنهایی برابر با 0.087 بوده، به این معنی که با تغییر نوع وثیقه از چک به سایر تضامین احتمال عدم بازپرداخت به موقع 0.08 افزایش مییابد . همچنین طبق جدول 8 اثر نهایی متغیر زمان بازپرداخت 0.124 بوده است که نشاندهنده این است که با افزایش یک واحد به زمان بازپرداخت0.12 به احتمال نکول وامگیرنده اضافه میشود، یعنی وامهای کوتاهمدت به میانمدت و بلندمدت و وامهای میانمدت به بلندمدت ارجحیت دارد و احتمال نکول کمتری خواهد داشت. طبق جدول اثر نهایی مبلغ وام 0.08- است که در نتیجه با افزایش یک واحد به مبلغ وام، احتمال نکول 0.08 کاهش مییابد، متغیر بدهی جاری نیز دارای اثر نهایی 0.908 میباشد که نتیجتا با افزایش یک واحد بدهی جاری 0.9 به احتمال نکول اضافه میگردد. مبلغ قسط نیز دارای اثر نهایی 0.716- بوده است که نشاندهنده این است که با افزایش یک واحد به مبلغ قسط احتمال نکول در حدود 0.71 کاهش مییابد. با توجه به اینکه با افزایش مبلغ وام احتمال نکول کاهش مییابد، بنابراین افزایش مبلغ اعطایی باعث کاهش احتمال عدم بازپرداخت میگردد. بنابراین اشخاصی که مبلغ وام بیشتری دریافت میکنند: الف) مبلغ دریافتی را به همراه سپرده نزد بانک، صرف سرمایهگذاری کرده و از قبال درآمد حاصله میتوانند اقساط خود را به موقع پرداخت نمایند. ب) اینگونه افراد معمولا وام دریافتی را صرف هزینههای جاری خود نمیکنند تا در زمان بازپرداخت با مشکل مواجه شوند. ج) دریافتکنندگان مبالغ وام کمتر با اقساط کمتر معمولا اشخاصی هستند که شغل و درآمد مشخصی ندارند و تسهیلات دریافتی را صرف هزینههای جاری زندگی و تامین معاش خود کرده و در نتیجه در بازپرداخت با مشکل مواجه میشوند. بنابراین پیشنهاد میشود بانک قرضالحسنه رسالت، اولویت پرداخت وام را با مشتریان متقاضی وامهایی با مبالغ بالاتر قرار دهد. نوع وثیقه در صورت تغییر از چک به سایر تضامین، باعث افزایش احتمال نکول میگردد. با توجه به موفقیت بیشتر چک و سفته نسبت به سایر تضامین توصیه میشود، این بانک برای تضمین، ترجیحا از چک و سفته معتبر استفاده نماید. در رابطه با نوع وثیقه میتوان چنین نتیجه گرفت که با توجه به اینکه نقدشوندگی وثیقهی ملکی و سایر دارییها زمانبر و پرهزینه بوده و اختلاف زیاد بین مبلغ وام پرداختی و ارزش وثیقه ملکی وجود دارد و از طرفی محرومیتهایی در بهرهمندی از خدمات بانکی برای صاحبان چکهای برگشتی وجود دارد، بنابراین کارایی چک از سایر وثایق بیشتر میباشد. لذا با توجه به موفقیت بیشتر چک و سفته نسبت به سایر تضامین پیشنهاد میشود، این بانک برای تضمین ترجیحا از چک و سفته معتبر استفاده نماید. با افزایش دوره بازپرداخت نیز احتمال عدم بازپرداخت بیشتر میشود به این معنی که وامهای بلندمدت دارای احتمال عدم بازپرداخت بیشتری هستند. این نتیجه را میتوان این گونه تفسیر کرد که با افزایش زمان بازپرداخت، این احتمال وجود دارد که وامگیرنده شغل خود را از دست بدهد و یا با دورههای رونق و رکود مواجه گردد که در نتیجه این عوامل، کسب درآمد وی تضعیف و در بازپرداخت اقساط ناتوان میماند و در نهایت با افزایش بدهی جاری، احتمال نکول او نیز بیشتر میگردد. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران بانک اعطای تسهیلات کوتاهمدت را در اولویت قرار دهند. با توجه به نتایج به دست آمده در رابطه با مبلغ قسط که حاکی از اثر مثبت بر کاهش نکول و عدم بازپرداخت میباشد، پیشنهاد میشود وامهای پرداختی را با تعداد اقساط کمتر و با مبالغ بیشتر اعطا نمایند. در نهایت می توان گفت مدل توانسته است ضمن ارایه پیشبینی مناسب از احتمال نکول اقساط وامهای دریافتی مشتریان، تمام فرضیه های مطرح شده را با موفقیت آزمون نموده و صحت فرضیه ها را تایید نماید.
1- عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) h_mirzaie@iauctb.ac.ir 2- دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد ، دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. ek.eco67@yahoo.com [i] Probit model [ii] Wald [iii] Likelihood ratio [iv] Receiver Operating Characteristic [v] Yenpano, 2009 [vi] Moral Hazard [vii] TOPSIS [viii] Olagunju and Adeyemo [ix] Berger et al. [x] Logit and Probit [xi] Stata [xii] Cochran statistics [xiii] Likelihood ratio [xiv] MacFadden [xv] Hosmer-Lemeshow | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع 1) اصلی، شعله(1390)" مدیریت ریسک اعتباری با نگاهی برالگوی پرداخت تسهیلات در سایرکشورها" اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه. 2) برادری، جعفر(1386)" بررسی وضعیت و عوامل موثر بر پیدایش مطالبات معوق و ارائه راهکار های مطلوب پیشگیری آن در بانک صادرات ایران بر اساس مدل Moral Hazard (مطالعه موردی بانک صادرات استان تهران)" پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی بانکداری. 3) شوال پور، سعید و اشعری، الهام(1392)"بررسی تأثیر ریسک اعتباری بر سودآوری بانکها در ایران" مجله تحقیقات مالی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شماره دوم.پاییز 1392. 4) جامعی، رضا و همکاران(1394)" بررسی ریسک اعتباری طبقهبندی مشتریان شبکة بانکی با استفاده از مدلهای پیشبینی و تصمیمگیری چندمعیاره" (مطالعة موردی: بانک ملی استان کردستان)، مجله بررسی های حسابداری، شماره 9. دانشگاه شهید چمران اهواز. 5) ثقفی، علی (1381)" بررسی شاخصهای پیش بینی کننده ورشکستگی در شرایط محیطی ایران" رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 6) طرفی، شورانگیز (1385)" بررسی تأثیر اندازه، نوع و صنعت و نسبتهای سرمایهگذاری در پیش بینی توان بازپرداخت تسهیلات از دید کارشناسان بانک صادرات ایران" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص 44. 7) عرب مازار، عباس؛ روئین تن، پونه(1385)"عوامل موثر بر ریسک اعتباری مشتری های بانکی؛مطالعه موردی بانک کشاورزی" فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی، سال سوم، شماره ششم، ص45-80. 8) میرزایی،حسین؛ نظریان، رافیک؛ باقری، رعنا(1390)" بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتباری اشخاص حقوقی بانک ها (مطالعه موردی شعب بانک ملی ایران، شهر تهران)" فصلنامه روند پژوهش های اقتصادی، سال نوزدهم، شماره 58، صفحات 67-98. 9) Berger , Allen N., Frame W. Scott, Ioannidou Vasso (2016). Reexamining the empirical relation between loan risk and collateral: The roles of collateral liquidity and types, Journal of Financial Intermediation، Volume 26, 28–46. 10) Gol dstein, Morris & Turner, Philip, Banking ,Crises In Emerging Economies: Origins and Policy Options, (1996). 11) Maddala GS, (1983). Limited dependent and qualitative variables in econometrics, Cambridge University Press, Department of Economic, University of Florida. 12) Olagunju FI, Adeyemo R. (2007). Determinants of Repayment Decision among Small Holder Farmers in Southwestern Nigeria, Pakistan Journal of Social Sciences, 4(5):677-686
یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 637 |