| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,605,878 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,698 |
شکوفایی علوم انسانی در روزگار آل بویه | ||
| پژوهش نامه تاریخ | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 49، اسفند 1396، صفحه 1-28 اصل مقاله (500.59 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| پروین ترکمنی آذر؛ آمنه نجف زاده* | ||
| پژوهشکده تاریخ-پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی-تهران-ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این مقاله مشخصکردن جایگاه علوم انسانی و چگونگی رشد و اعتلای آن در حکومت آلبویه میباشد. آلبویه دوره بارزی را در تاریخ ایران رقم زدند. طبقهبندی علوم و حاکمیت جریانات عقلگرا بر جامعه، شرایط مناسبی را برای شکوفایی علمی-فرهنگی پدید آورد و نوآوریها و خلاقیتها با بهرهگیری از قابلیتها و ظرفیتهای موجود، گسترشیافت. آلبویه برای اعتلا و شکوفایی علوم انسانی نیازی به تقلید یا اقتباس نداشتند و کافی بود در کنار بهرهگیری از عناصر و اجزاء متون فلسفی و ترجمهای موجود، به گنجینههای اخلاقی-حکمتی ایران باستان و پشتوانههای خود مراجعه نمایند. دستیابی به این خودآگاهی، موجب مطالعه و بازبینی و نقد آثار موجود، تطبیق آن با دغدغهها و نیازهای جامعه و بومیسازی آنها گردید. در نتیجۀ حمایت حکومت و آزاداندیشی حاکم بر جامعه، متونی ترکیبی و کاربردی پدید آمد که بهکار بستن اصول آن در کنار توصیههای اسلام، زمینهساز اعتلای بینش و بصیرت مردم و سلامت فکری اجتماع گردید. روش این پژوهش، گردآوری دادهها به صورت مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از منابع میباشد و شیوه ارائه مطالب به صورت توصیفی-تحلیلی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| علوم انسانی؛ آل بویه؛ فلسفه؛ بومیسازی؛ عقلگرایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |
||