تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
تأثیر استراتژی های یادگیری بر توسعه محصول جدید با نقش تعدیلگری جهت گیری استراتژیک و قابلیت های شناختی | ||
پژوهش های مدیریت راهبردی | ||
مقاله 1، دوره 24، شماره 69، شهریور 1397، صفحه 13-34 اصل مقاله (835.52 K) | ||
نوع مقاله: علمی _ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام خلیل نژاد1؛ محمدرضا دانشور دیلمی* 2 | ||
1استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
2دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر استراتژیهای یادگیری بر توسعه محصولات جدید در شرکتهای تولیدکننده دارو در کشور بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که جهتگیریهای استراتژیک و قابلیتهای شناختی چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 23 پرسش به نمونه آماری متشکل از 131 شرکت ارایه شد. از هر شرکت دست کم 2 نفر از مدیران ارشد یا میانی به پرسشها پاسخ دادند که میانگین نظرات آنها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که استراتژیهای یادگیری اکتشافی و بهرهبردارانه بر توسعه محصولات جدید موثر هستند. همچنین قابلیتهای شناختی میتوانند این رابطه را تعدیل کنند. جهتگیریهای استراتژیک نیز در رابطه بین استراتژیهای یادگیری بهرهبردارانه و توسعه محصول مؤثرند اما نقش آنها در رابطه بین استراتژیهای اکتشافی و توسعه محصول معنادار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی یادگیری؛ توسعه محصول؛ جهتگیری استراتژیک؛ قابلیت شناختی | ||
مراجع | ||
ایرانبان، سیدجواد، سیدحسینی، سیدمحمد (1383). استراتژی توسعه محصول جدید: رویکردها و یافتهها. دانش مدیریت،81-106. خاشعی، وحید، دانشوردیلمی، محمدرضا (1395). تأثیر سیستم حافظه تعاملی بر عملکرد تیمی کارکنان با در نظر گرفتن نقش استراتژی یادگیری بهرهبردارانه و جهتگیری استراتژیک. مطالعات بهبود و تحول، 25(81)، 81-100. دانشوردیلمی، محمدرضا (1395). رابطه سیستم حافظه تعاملی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تیمی کارکنان در شرکتهای دانشبنیان. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. داوری، علی، رضازاده، آرش (۱۳۹3). مدل سازی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم. طبرسا، غلام علی، رضاییان، علی، نظرپوری، امیرحسین (1391). طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمانهای دانشبنیان. تحقیقات بازاریابی نوین، جلد 4، 44-72 میربهرسی، هستی (1392). تأثیر جهتگیری استراتژیک بر توسعه محصول جدید و بهبود مستمر. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی .Atuahene-Gima, K (2007). Exploratory and exploitative learning in new product development: a social capital perspective on new technology ventures in china. Journal of International Marketing 15 (2), 1-29. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |